09 april 2008

Kvinnors våld mot män!

Fick en kommentar i detta inlägg för två dagar sen, en kommentar som berörde mig djupt, ville dela med mig av både den och mitt svar till Mona.
Kvinnovåld, men ur ett annat perspektiv:


"Mona sa...

Känns lägligt att lämna en rad här, inte för att förminska kvinnor som blir misshandlade, men för att belysa frågan från ett annat håll.

Självklart finns uttrycket mansmisshandel, i betydelsen en man som blir misshandlad av sin partner.

Allt du beskriver som mansrollen i ett våldsamt förhållande har jag genomlevt, men med en kvinnlig förövare. Jag har sett min pappa blodig och sönderriven, sett honom bli slagen med tillhyggen från skor till gardinstänger, tagit emot slagen med tyst värdighet och tålmodigt stannat för sin nyfödde sons skull, hoppats att hon ska förändras. Jag har sett honom terroriserad och förnedrad, hans sociala liv söndertrasat och hans karriär förstörd; själv sjönk jag långsamt ned i en depression som jag nu förstått kom från den psykiska misshandel som denna kvinna utsatte mig för, de ständiga öknamnen, jag var en hora, en jude, en massa ord jag inte förstår på en dialekt som inte är min, jag har blivit anklagad för allt och tagit åt mig eftersom jag inte förstod varför hon skulle anklaga mig för något som inte är sant. Våra liv var totalt dominerade av hennes nycker och hennes vredesutbrott, än idag blir min kropp iskall och min mun torr när telefonen ringer och det är ett skyddat nummer. Det var tio år sedan hon kom in i mitt liv, och hon har ärrat mig för livet.

Efter att min styvmors kontroll över det som återstår av min familj minskat, har jag förstått att vi inte är ensamma om vad vi upplevt. Det finns ett stort mörkertal, och även om det inte är lika många män som blir utsatta för detta som kvinnor, är deras lidande inte mindre för det. Det är inte rätt att min pappa inte blir tagen på allvar eftersom myndigheter inte kan ta till sig idén att en man kan vara offer för en kvinna. Det är inte rätt. Och varje gång jag läser ett inlägg som bagatelliserar problemet eller framställer kvinnligt lidande som viktigare än mäns, varje gång jag läser om "Mäns våld mot kvinnor" rivs mina sår upp lite, för våld är inte könsbestämt och att påstå det är ett av de största hoten mot jämlikhetsarbetet i vårt samhälle.

Att en pojke på dagis inte blir tagen på allvar när han säger "mamma slår pappa" - hade det hänt om han sagt "pappa slår mamma"?"



KurdishFlower sa...
Hej Mona!

Jag blev berörd av att läsa ditt inlägg. Jag vill börja med att beklaga att du och din familj har fått utstå detta. Jag vet exakt vad du menar med att myndigheterna inte tar kvinnors våld mot män på allvar, vi diskuterade det i klassen förra veckan. En tjej berättade om att hennes kompis anmälde sin flickvän för misshandel, trots att han hade vittnen, togs han inte på allvar.

Men det är konstigt att dagis inte tar en liten pojke på allvar, barn brukar inte ljuga, inte i den åldern och inte om nåt så allvarligt och ja, hade han sagt:
"Pappa slår mamma!"
Då hade nog polisen och socialtjänsten varit på plats i samma stund som han uttalade orden, vilket verkligen är tragiskt!

Är din pappa och den här kvinnan fortfarande gifta? Har din far anmält henne, om inte, kan han anmäla henne och du vittna till hans fördel?
Att stanna hos denna kvinna för din brors skull gör mer skada än nytta, då både du och din bror blir minst lika mycket skadade som din far blir av hennes misshandel.
Vilket du redan är medveten om, och som framgår i din text, har även förstått att du inte bor med denna kvinna längre, men kan inte låta bli att undra över vad som hänt med din far och bror.

Den här kvinnan förtjänar att sättas dit minst lika mycket som en man som misshandlar en kvinna.

VÅLD är INTE acceptabelt i vilken form den än kommer i!

6 kommentarer:

ELL sa...

Ja, detta får man inte glömma. Sjuka människor, psykopater, finns av båda könen. Oftast är de själva offer och har blivit skadade på något sätt.
Viktigt att komma ihåg när man talar om våld i förhållanden.

Anonym sa...

Hej Mona o tack för att du delade med dig din historia. Jag förstår att dina sår rivs upp! Kvinnor och män är tyvär lärda sen barnsben att de ska tåla olika mycket. Jag tycker att det är förjävligt att ingen tar en man på allvar när han säegr att han blir misshandlad. Reaktionen blir" vad är det för man som inte kan stå på sig, han är ju starkare än kvinna" Bara för att han är starkare ska han inte behöva ta till våld! Stoppa misshandlandet!misshandlandet tar hårt på barnens framtid /hälsa./tjej

SKONILSSON GRUPPE sa...

KF: Svarade på din fråga i en post hos mig.

Kvinnors våld mot män är naturligtvis viktigt MEN det får aldrig tas upp ISTÄLLET FÖR mäns våld mot kvinnor.

Påstår inte att någon gjort det här men det är ofta man hör denna logik när t.e.x våld skall diskuteras och skuldfrågor utredas.

De är inte heller nödvändigtvis olika delar av samma problematik utan väsenskilda på fler sätt än könet på förövaren.

Anonym sa...

Hej Kurdishflower

Jag är en av dessa män som överlevt det Mona skriver om.
Jag känner igen det så väl, så väl.
Bra att du tar upp det.
Det finns massor med undersökningar som pekar på att kvinnor och män slår ungefär lika mycket även om mannens våld märks mer pga de mer allvarliga fysiska skadorna.
http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

Jag skriver om detta på min blogg och jag skulle vilja citera lite ifrån dig om det går bra.
http://blogg.aftonbladet.se/259

Tack på förhand
Mr Galahad :)

Anonym sa...

Hej!

Jag vet att det är ett tag sen någon skrev om detta som ett inlägg, men jag vill i alla fall ge mitt stöd om än bara moraliskt för de män som är utsatta.

Jag har själv varit utsatt för misshandel både fysikst och psykiskt, detta har pågått under allt för lång tid och fått avsevärda konsekvenser.

MEN !!!!!!!
En sak kan jag defenitivt intyga, det är att man blir som man inte bemött på ett sätt som jag tycker man skall bli. Och jag är övertygad om att hade det varit vice versa så hade reaktionerna från myndigheter varit helt annorlunda. Man har som man ett automatiskt mindre och lagen är inte lika för alla, den är defenitivt inte könsneutral
Brottsbalken kap 4 4a§.
http://www2.notisum.com/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19620700.htm

Män åtnjuter inte samma skydd eller förståelse som kvinnor gör. Det är snarare så att män blir påhoppade för att ens beklaga sig, vår situation är väl inget att bry sig om.
Jag vill få fra att INGET VÅLD är mer eller mindre accepterat, det spelar ingen roll vilket kön som utövar på vilket. alla skall behandlas lika av myndigheter och domstolar.
Brå kommer snart med en rapport om hur det ser ut med våld i nära relationer, den skall bli intressant.

bara Jag sa...

Det här är jätteintressant. Din berättelse berör! Och jag blir bara mer och mer säker på att vi ska sluta gruppera individer efter kön, ras, sexuell läggning etc. utan se det för vad det är, nämligen våld i hemmet. Mvh Robert