18 april 2008

Kevin läxar upp mig!

Ligger lite växel på fönsterbrädan.
Mitt sysslingbarn kommer in till mitt rum och ser detta.

Kevin: Vems pengar är det här?
Jag: Mina.
Kevin: en, två, tre, fyra.. har du bara såhär lite pengar?
Jag: Ja, jag är fattig.
Kevin: Är du? Nej, dumma människor är fattiga, du är snäll.
Jag: Jasså? Varför säger du så? Fattiga människor är snälla.
Kevin: Nej, dom har inga pengar, dom är tjuvar.
Jag: Vem har sagt det? Det är synd om fattiga, de har inga pengar till mat.
Kevin: Men dom kan tjäna pengar.
Jag: Jaså, hur?
Kevin: Dom kan jobba.
Jag: Men om det inte finns jobb då?
Kevin: Jo, då får dom leta efter jobb.

Detta var inte hela konversationen, bara en bit av den. Tyckte det var lite gulligt att en 4åring satt och berättade för mig att en fattig person får skylla sig själv om denne inte söker ett jobb och tjänar pengar. Efter att jag testat färdigt honom, berättade jag mer ingående om fattiga och att vissa helt enkelt inte kan rå för att de är fattiga, kan ju inte låta sötnosen gå runt och tro att alla som har det dåligt är tjuvar.

1 kommentar:

Dolce Mavi sa...

Nee va gullig han är hehe. men synd att han tror att alla fatiga är elaka hehe