05 april 2008

Vänskap!


Hur kan vi hitta sann vänskap i den här oftast falska, tragiska och temporära värld?
En värld där vi bara är gäster för en kort stund, en stund som vi borde göra allt för att värdesätta, hitta det fina, något som vi för det mesta glömmer någonstans på vägen genom vår resa i livet.

Vänskap är när man delar ett gemensamt band, en delad känsla av omtanke och oro, en önskan om att växa upp ihop och utvecklas tillsammans och se sin vän lyckas i alla skeden i livet. Att kunna dela både varandras glädje och sorg, att inte behöva säga ett ord men ändå förstå varandra, att bara genom att höra hur den andre andas förstå vad som är fel.

Den viktigaste ingrediensen i vänskap är tillit, sedan kommer respekt som nummer två på listan, dessa två ingredienser förvandlas till kärlek, en kärlek mellan två individer som är så stark att ingenting kan skilja dessa, oavsett vad man har för syn på annat i livet, även om man är oense om saker och ting. Vänskapen är djupare än så, den handlar om gemenskapen mellan två varelser som nästan är ett med varandra, som vet hur den andre kommer att reagera innan saker och ting har hänt. Det smärtsammaste är nog när en vän sviker dig, när du tappar förtroendet för en människa du öppnat dig för helt och hållet, det är då du är som mest sårbar.

En vän sa en gång:

"Du är för hård mot mig, du förlåter alla andra så lätt, men mig plågar du, har jag verkligen gjort dig så illa, förtjänar jag verkligen detta? Ska inte sanna vänner kunna glömma och förlåta?"

-Det är alltid lättare att förlåta en person som inte betyder så mycket, än att förlåta en person som man litar på med hela sig själv, som sviker. Det är en person som du _aldrig_, inte ens i dina vildaste fantasier kunde föreställa dig göra något sådant mot dig, alla andra förväntar du dig allt av, men inte en person som ska föreställa din vän.

Jag är alltid hård mot mina vänner, jag är alltid brutalt ärlig och jag förväntar mig samma sak tillbaka, vänner är de få människor i den här världen som inte ska svika.

(Familjen är i en kategori för sig.)

Det är inte lätt att hitta dessa guldkorn, men jag lovar er att de existerar, jag har hittat en av dessa, jag är så glad över att ha henne i mitt liv, hon känner mig bättre än vad jag känner mig själv.

Detta är ju även det man söker hos en framtida partner, vilket inte är fullt så enkelt att hitta, tyvärr..

Som min mamma alltid har sagt:

"Riktiga vänner kan du räkna på dina fem fingrar, alla andra är ytliga kompisar som kommer och går i ditt liv.."


15 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Det var ju det som var meningen din dumbo :) Så att folk kunde klicka in och se vad du bloggat ang. allt detta.

KurdishFlower sa...

Oj oj oj då, nu var du smart va? Yesinler!
Förväxla inte dig själv med mig, man behöver bara kolla över din blogg och sättet du skriver och argumenterar på för att avgöra vem som är "dumbo" av oss två ;)

Darilma $ekerim ;) Bu bir gercek!

Ville tacka dig för gratis reklam personligen!

Alltid lika trevligt med nya läsare!

Anonym sa...

Det bjuder jag på. Oj, oj, oj du talar turkiska! Det var som fan :)

KurdishFlower sa...

Isa, eftersom att du länkade till min blogg, tänkte jag länka till din:


http://izmir.blogg.se/1207322707_videoblogg__fredag_4_.html?1FE88D75-D95C-E4C1-3E53D6236D02FF44


:)

KurdishFlower sa...

Självklart!

Alltid bra att kunna "fiendens" språk, och förstå vad Mr Erdogan har att säga om oss kurder. ;)

Anonym sa...

hur gamla är ni egentligen ni båda två ? man kan tro att det är två stycken 5 åringar som nyss bröjat lära känna varann och "bråkar"

Jag är själv turkisk med massvis med kurdiska kompisar, jag vet också att du som har izmir bloggen och kurdishflower har turkiska och kurdiska vänner som ni umgås med och pratar med, det finns ingen som helst skillnad mellan turkar och kurder, de kan ett språk mer kanske: kurdiska. Det är enda skillnaden.

och miss izmir: Erdogan är inget att vara stolt över för att han är en fiende till Atatürk och vad han åstadkom för Turkiet. Jag är själv en Republikan och stödjer Arbetarpartiet i Turkiet, Erdogans mål är just att skapa kaos och interna konflikter mellan turkar och kurder i Turkiet....detta för att påskynda ett kurdiskt oberoende med hjälp av USA. USA styr Erdogan idag och detta är inget att vara stolt över. De som idag öppet förespråkar strid och separatism går i USA:s fotled.

Sedan om Fredrik Malm kritiserar Turkiet och stödjer kurderna gör han av en anledning, vem är Fredik Malm gift med ? Vilket parti tillhör Fredik Malm ?

Vilken ideologi förespråkar Fredik Malms parti ?

Ett parti som öppet stödjer USAs invasion i Afghanistan och Irak och dessutom ställer sig på Israelernas sida vad gäller Palestina konflikten vet jag inte om jag ska lita på så mycket.

Jag önskar alla mina bröder och systrar turkar och kurder dvs. fred och samexistens....låt inte USA hjärntvätta detta underbara folk.

till Gülay: Jag vet inte senast du var i Turkiet...men mycket det som skrivits i din blogg om kurdfrågan och Turkiet stämmer inte med dagens verklighet...mycket har skett i Turkiet....tittar du på Turkiskt TV så får du höra kurdiska låter spelas överallt på alla kanaler, kurdiska talas överallt och DTP partiet reagerar från riksdagen i Turkiet, de planerar öppet på att bygga kurdiska skolor.....barn får lära sig sitt modersspråk....så dessa gamla argument håller inte längre...lütfen Türkiyeye gidin görün.

du vet ATV kanalen i Turkisk TV....Ibrahim Güclü, kurdisk politiker sa öppet att han ville ha ett oberoende Kurdistan live på TV....ingenting hände, han får säga vad han vill.

en sak till: du vet Serxwebun...PKK:s officiella tidning ?...gissa vad ....man kan köpa den tidningen i Istanbul i vilken kiosk som helst :)

därför säger jag en gång till: snälla ni innan ni slänger ifrån er en massa kommentarer och åsikter utan att veta...åk till Turkiet så fort ni tar er nästa semester så kommer ni se hur saker o ting har ändrats...ni kommer häpna tro mig, för det gjorde jag.

Det passar inte att hålla på att tjafsa om detta, stödj varandra istället för ni båda bor i Sverige.

peace and love

Emre Özkanat

KurdishFlower sa...

Emre -

Jag har som sagt inget emot turkar personligen, det är regeringen jag inte tål :)

Jag har inte på en enda plats på min blogg skrivit något om att jag hatar folket, jag tror på alla människors lika värde, jag tror på att behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Isa hanim efendiyle dalga geciyordum :)

Angående Ibrahim Güclu, klart han får, Erdogan gör allt för att komma med i EU, alla dessa "kurdistanförespråkare" kommer att få sitt straff av den turkiska regeringen tids nog,inte idag, inte imorgon, men en vacker dag.. en liten "olycka" av nåt slag..

"Erdogans mål är just att skapa kaos och interna konflikter mellan turkar och kurder i Turkiet.."

Jag har varit där nere, jag vet exakt vad som pågår, senast förra veckan bröt den turkiska polisen en 15årig killes arm.

Mvh
G

Anonym sa...

Glad att du förstår Gülay...brott begås överallt i världen, ibland av invånare ibland av självaste statsapparaten. för några dagar sen sålde dom TEKEL fabriken i Turkiet som du nog kanske vet....det blev protester och arbetarna gick ut på gatorna och protesterade.

Jag såg detta på Turkisk TV, de slog dom med batonger och höll dom tillbaka i barriärer, sedan sprutade dom vatten på dom med högtrycksslang så att 4 st arbetare ramlade omkull och ena av dom slog i huvudet i marken och låg där alldeles blodig....

Gülay, detta är turkiska arbetare vi talar om....det jag försöker säga är att staten inte gör skillnad mellan etnicitet....Turkar behandlas lika illa ibland som Kurder när de går emot staten....detta är ingen fråga om turk eller kurd....det är en fråga om maktskillnaderna i Turkiet....Erdogan och hans elit utgör en klass som förtrycker folk, speciellt går han emot och ligger i spetsen för ett bakåtsträvande i Turkiet vilket är väldigt farligt.

Under Erdogans tid har motsättningarna ökat enormt....folk delas in i grupper "som bär sjal" och de "som inte bär sjal" det är just detta USA också vill, det passar deras intressen perfekt...inte tala om att skapa strider mellan turkar-kurder.....detta är väldigt tragiskt....hoppas du håller med sevgili Gülay.

angående Ibrahim Güclü..du vet att han bor i Sverige ...skulle han nånsin "försvinna" skulle det inte vara för Turkiet....men för PKK. Du vet väl vad han har sagt om PKK och Öcalan ?

Jag tror PKK "inte är så glad" över Ibrahim Güclü's yttranden.

så du är kompis med izmir bloggen ?

ville bara veta.

Ha en trevlig kväll.

iyi aksamlar.

KurdishFlower sa...

Emre -

Nopes, är ej kompis med henne, cumartesi-eylencesi! :)

Bra där, inte ens detta erkänner resterande turkar som har skrivit kommentarer i min blogg, enligt dom är Turkiet paradiset på jorden.

Varför skulle det inte vara det för Fröken Isa tex, hon bor ju i Izmir, hennes mamma och pappa skickar runt 10tusen i månaden bara för att hon ska slösa på nöjen där nere, det är mycket pengar där, hon filmar sig själv när hon sitter på toaletten m.m, hon lever ett flott liv jämfört med en "vanlig" turk, vad vet hon om fattigdom och förtryck?

Nog om henne, jag vet inte så mycket om den här Ibrahim Güclu eller vad han har sagt om Öcalan.

Låt mig ställa en fråga, vad anser du om ett självständigt Kurdistan?

Anonym sa...

gulay- diskutera inte med slampan izmir. Har du läst hennes inlägg om kurder. Anledningen till att hon startar ämnen om kurder är att få lite publicitet eftersom hennes blogg är ju typ för fjortisar.

ne mutlu KURDUM diyene!

KurdishFlower sa...

Anonym -

Ja, jag läste hennes inlägg.
Hon får leva vidare i sin rosa bubbla.

Anonym sa...

Man tackar....inget land är rena paradiset :)...skulle du hålla med mig om jag sa att Sverige är bäst och att det är RENA RAMA PARADISET ? :)

den här izmir (Isa) du pratar om vet jag inte alls vem det är, men med tanke på hennes blogg så kan jag nog förstå hurdan hon kan vara, eller ÄR för den delen. Men dig däremot känner jag igen....

Angående Ibrahim Güclü så är han bara en person som håller sig på Barzanis sida och är kraftig motståndare till PKKs politik och Öcalans.

Han sa i Turkisk TV: "Jag vill ha ett helt oberoende Kurdistan och inte någon "Demokratik Cumhuriyet" som PKK har på sin agenda" :)

Kurdistan frågan är inte vad du, jag eller Ibrahim Güclü tycker...det är vad kurderna anser. Vill man ha ett oberoende Kurdistan så brukar partierna föreslå riksdagen eller parlementet att de ska utfärda en folkomröstning i den frågan....och om nu tex Öcalan, PKK och dess legala politiska gren (parti) DTP är FÖR ett helt oberoende Kurdistan så ska dom be riksdagen i Turkiet att göra en folkomröstning i den frågan för att de sitter själv där i riskdagen.

Anledningen till att de inte gör detta är just för att PKK och Öcalan inte har samma politik och eftersträvande som de hade 1984 när de tog till vapen.

på agendan idag står ingenting om ett oberoende Kurdistan eller liknande....man eftersträvar demokratiska och kulturella rättighheter inom Turkiets gränser....man säger att man respekterar Misaki-Milli och Öcalan han själv säger att Kurdiska frågan BÖR lösas inom Turkiets gränser och varnar för USAs inblandning etc.

Alla som förespråkar ett helt oberoende Kurdistan i dagens läge, som tex Ibrahim Güclü brukar vara motståndare till PKK och Öcalan för just denna anledning.

USA vill ha micro-stater i mellanöstern så de kan vara språngbrädor för dess militära och geopolitiska spel och politik.

Kosovo blev självständigt för ett tag sedan...på gatorna viftades USA flaggor och man tackade Bush för dess stöd....nu planerar man bygga USA-baser i landet med robotar som riktar sig mot Ryssland.

frågan för oss egentligen är: vill vi vara micro eller macro ?

iyi aksamlar.

KurdishFlower sa...

Sverige är inte rena rama paradiset, men det är inte långt ifrån ;)

Vad menar du med att du "känner igen" mig? Via bloggen eller annars?

Tack för informationen om Güclü.

Jag går lite emot PKKs agenda, jag drömmer om ett självständigt Kurdistan en vacker dag utan USAs hjälp.

KurdishFlower sa...

Demokratiska och kulturella rättighheter inom Turkiets gränser är en bra början till ett självständigt land. :)

Anonym sa...

Emre Özkanat

Och hur ska en folkomröstning ske när den turkiska konstitutionen tillåter inget sådant?

Sluta snacka en massa skit om hur demokratiskt Turkiet är för det är det inte för fem öre, så länge ni inte ändrar konstitutionen och militärens inflytande och börja förstå innebörden av vad mänskliga rättigheter innebär, då kan du komma hit och börja diskutera om demokrati.

Du skrev i ett inlägg att det inte finns skillnader mellan turkar och kurder, jo lilla snubben, otroligt mycket skillnader. Kulturellt, språkligt, historiskt och vi är fyfan inga mongoler så sluta upp med din fina uppmålning om hur lika vi är, jag kommer aldrig bli en turk eller förknippas med turkheten.

Ataturk hit och Ataturk dit, sluta komma hit på en kurdisk bloggares hemsida och diskutera om hur hans turkiska anda hotas, vi skiter fullständigt i ATATURK och han är inte vår landsfader och kommer aldrig att vara det.


Usch!