15 juli 2008

Jur kand-programmet vid Uppsala universitet


Jur kand-programmet vid Uppsala universitet HERE I COME!!!!! Jag är så lycklig, så lycklig att jag mår illa av lyckan, det går nästan inte att beskriva i ord. Det känns som en dröm, en riktigt underbar dröm. Jag nyper mig i armen..

-NEJ, det är ingen dröm! Det här händer verkligen!

Jag ska hoppa in på tredje terminen på programmet i höst. Jag kommer att bo med mina föräldrar i Uppsala, jag slipper pendla fram och tillbaka som jag har gjort senaste 2åren, känns så tryggt!

Jag är sååååååååååååååååååååååååååååååå LYCKLIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIG!
Nazar deymez insallah!
Jag är ett levande bevis på att drömmar går i uppfyllelse så länge man kämpar och vet vad man vill.

Detta skrev jag för 2år sedan här på bloggen :

" 03 augusti 2006

Ångest

Usch usch usch, kan inte bara den här känslan försvinna, gömma sig, och aldrig dyka upp igen?Känslan jag syftar på är ångest. Jag hatar att ha ångest, känner det hela tiden. Det är så mycket man drömt om, planerat, som aldrig har slagit in, som man aldrig riktigt tagit tag i heller.

För varje dag som går, känner jag mer och mer ångest över mitt liv.Det var inte såhär det skulle vara.. Det var inte här jag skulle stå idag..Nu gör jag det, jag vet vad som ska göras, men finner inte riktigt motivationen, orken att ta tag i det, tiden flyter förbi, och jag tänker; "Imorgon, imorgon ska jag göra det"Morgondagen kommer, ändå står jag på samma platta.

Om jag drömmer mig bort i tankarna en lite stund, ser jag en tjej i sina bästa år. Hon har bara ett år kvar till sin högskole examen, planerar sitt bröllop med sin "Mr right" som ska äga rum sommaren efter sin examen. Efter 2års äktenskap och massa resande får hon sitt första barn, därefter skaffar hon 3 till.. Innan hon är 30 har hon ett bra jobb, en underbar make, och 4 söta små bebisar..Det var vad jag hade planerat, drömt om..

Nu sitter jag här framför datorn och slår mig själv i skallen för alla val jag gjort i det förflutna, val gjorda av en godtrogen naiv liten flicka. En tös som offrade sitt allt för andra, prioriterade ALLT utom sig själv först.En tös som har all potential i världen för att lyckas, för att uppfylla alla sina drömmar, men det fattas en pusselbit, en liten bit som kan sätta allt på plats, motivation.

Upplagd av KurdishFlower kl. 02:12:00 "


Behöver jag skriva mer än detta?

Ge inte upp!

19 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS GRATTIS GRATTIS, Kurdishflower!!! Du fixade det med stark vilja och motivation. Det är också mitt budskap till andra hela tiden: kämpa, ge inte upp, du kan om du vill. Lycka till med resten!
ELL

Anonym sa...

Grattis Blomman !!

Anonym sa...

grattis:), hur gjorde du för att komma in?

KurdishFlower sa...

Tack alla :)

Mrs_a -

Jag sökte till en senare del och kom in :)

Anonym sa...

Grattis Kurdishflower, vad roligt du fick vad du vill.

Till Anne:
Det blir absolut värsta mardrömmen att du hemsöker mig varje dag och livet ut, jag kan inte tåla det. Kan man slippa dig genom att fly från jorden och bosätta sig på en annan planet. Släng dig aldrig heller i fyrisån, det tar evigheter att sanera ån efter dig och det kommer att kosta dyrt för samhället.
Boken du rekommenderar för Gulay är inte mera än en skräp bästsäljare. Boken upprepar alla vilseledande klichéer som ”allt är möjligt bara man har det rätta tänket.” Vilken hemlighet!! En fattig bonde skulle kunna åka till planeten Mars om han/hon hade det rätta tänket.
Eller ”det finns inga regler, jag kan göra vad jag vill” vilken motto!! Då får man göra inbrott och bränna när sin skola om man så vill.
Nu vet Gulay vad boken handlar om. Du förlorar ingenting om du inte läser det här skräppet Gülay. Det finns gott om skräp överallt runt om oss, man ska läsa boken om man vill se mera.

anna wintour sa...

Till Nanna

Jag har en bättre idé att jag slänger dig in i fyrisån men innan jag slänger dig i fyrisån så ska du få boken hårt i huvudet. Kanske det var det du önskade dig? Säg nu inte att du har läst boken och önskat att du ska vinna på lotto? Gör du en önskning hör universum dig och då vet inte universum vem som ska ha miljonen, fförstår du? Du kanske sökte in på juridik men Gulay kom in som en önskan.

Nanna Gulay bryr sig säkert inte om du är glad för hennes skull. Hon är lika glad för det att du är glad gör ingen skillnad i hennes liv. Nanna jag är glad att du är glad. Så kan du bli glad att jag är glad för att just du är glad.

Förresten Gulay jag trodde att du redan gick jurisprogrammet? Grattis ändå men jag blev nu mer fundersam på vart jag har fått det i från. Ännu en gång stort grattis till dig. Kom i håg hellre fälla än fria är mitt motto här i livet.
kram

KurdishFlower sa...

Nanna och Anna -

Tackar :)
Jag läste rättsvetenskap i Örebro, inte jur kand. Det var mitt mål, har fått lite av det jag läste där tillgodoräknat nu.

dilek sa...

hej=)
jag har läst att du har läst rättsvetenskap i örebro, var det kul??
det är så att jag har kommit in på jur.kand.programmet där men jag kan inte bestämma mig om jag verkligen vill... :(

KurdishFlower sa...

Hej Dilek!

Örebro är en underbar studentstad, jag trivdes verkligen där. Campus är mysigt och bra. Tacka ja :)

Anonym sa...

Grattis! Jag känner inte dig men måste säga att jag ändå är stolt över dig!! Du har kämpat och nått dina mål som du dessutom ett tag trodde var omöjliga. Jag är själv mycket intresserad av juridik men har inte tillräckligt höga betyg, kanske behöver höja 5 ämnen på komvux men hittar inte kraften. Hur gick du till väga? Tänk att du redan är en förebild för andra! Bra tjejen! Kram

Anonym sa...

Vilket år läste du rättvetenskap i Örebro?

KurdishFlower sa...

Anonym 1 -
Tackar så mycket!
Jag bestämde mig, allt har med viljan att göra, sen har jag en förebild. Jag tänkte på henne och hur hon har lyckats, även hon började studera "sent" för att vara kurd :)

5 ämnen på komvux är ingenting, ta tag i det! Jag lovar att det är värt mödan!
Man lever bara en gång, slösa inte tiden på onödigt strunt. Du kan ju läsa äldre inlägg i bloggen, jag började blogga när jag kände mig hopplös för 2 år sedan, och nu står jag här och är en bra bit på väg mot mina drömmar.

Anonym 2 -

Jag har läst i örebro det senaste året. Trivdes som sagt jättebra där. :)

Anonym sa...

Grattis, vad kul att du lyckades....glad för din skull.
jag vill ställa lite frågor...hoppas du har tid att svara. Hur hög snitt måste man ha för att komma in på juridik, kommer man in lättare om man läser rättsvetenskap först så som du har gjort? hur många år läste du rättsvetenskap? vill bara ha lite tips. lycka till och hoppas du uppnår dina mål kram/D

KurdishFlower sa...

D -

Tackar :)
Man måste ha rätt högt snitt att komma in på juridik, ligger nog på 18-19 i uppsala. Gå in på vhs.se och kolla statistiken där.
Jag vet inte riktigt om det är lättare att komma in om man läst rättsvetenskap, men jag antar att det är en fördel att ha läst det om man söker till en senare del av programmet. Allt hänger på hur många platser det finns, hur mång dom hoppar av osv.
Kämpa på!

Anonym sa...

Hej

Jag såg att du kommit in genom att läsa rättsvetenskap. Jag har lite frågor: Från vilken termin i rättsvetenskapsprogrammet sökte du till juristprogrammet? Hur söker man till en annan del och måste man ha läst ett program för att göra det eller går det bra med friståenden kurser?
tacksam för svar.

KurdishFlower sa...

Anonym,
Jag läste fristående kurser i Örebro. Det går att göra på två sätt, söka till en senare del av jur kand. direkt eller läsa juridik 1 och juridik 2 på uppsala universitet och sen få chansen att börja på termin två av utbildningen.

KurdishFlower sa...

Anonym,
Jag läste fristående kurser i Örebro. Det går att göra på två sätt, söka till en senare del av jur kand. direkt eller läsa juridik 1 och juridik 2 på uppsala universitet och sen få chansen att börja på termin två av utbildningen.

Anonym sa...

Tack så jättemycket för svaret! Jag läser också fristående kurser men vet inte riktigt hur man söker till en senare del. Tar man kontakt med instutitionen?

KurdishFlower sa...

Ja, jag tog kontakt med studievägledaren på institutionen. :)Lycka till!