19 juli 2006

Förhållanden

Jag har funderat på en sak, el några saker rätt länge nu, tänkte dela mina tankar med er.

Av egen erfarenhet och det jag själv sett och upplevt så är det så att tex. När en kurdisk kille är tillsammans med en svensk, är han största toffeln, gör allt för henne, accepterar massor av saker. Men så fort en kurdisk kille blir tillsammans med en kurdisk tjej, tar han henne förgivet, behandlar henne hur skitigt som helst, oftast.

Med "skitigt" menar jag då, att det både fattas respekt och tillit, man börjar behandla sin tjej som en ägodel istället för sin käraste. Tolka mig inte fel, allt är bra i början, man svävar på små rosa moln och tror att man har hittat MR Right, den kategori av kille/killar jag beskriver nu, smyger sig fram, sakta men säkert. Allt händer mycket långsamt, till slut står man där, och vet inte vad man ska ta sig till, man tror att man är kär, att man älskar, och inte kan vara utan honom. Man tror att ingen kommer vilja ha en efter honom, för att det är det han fått dig att tro, sänkt ditt självförtroende så pass lågt, att du tror att du förtjänar allt du får.

De kurder jag känner, som är tillsammans med kurder, alla förhållanden liknar varandra så mycket, allt händer i samma följd, det är samma mönster, steg för steg. Man blir nästa orolig, är det verkligen så det ska vara?!
Är det, det vi kallar kärlek?!

Det vill jag inte tro,.vägrar tro att det är så,.(är en hopplös romantiker, all the way :$ )

Visst nu kommer vissa av er som läser detta (killar) tänka/säga :

"Vi behandlar inte alls svenska tjejer som guld, vi använder dom för en sak, bla bla bla..osv osv..kommer gifta mig med en kurd i slutändan.."

Kanske det kanske, men den svenska tjejen är omedveten om detta i de flesta fallen, hon tror att allt är en dans på rosor, och tror att hon är hela eran värld. Ni spenderar mycket tid och energi på henne, ni får ju henne att känna sig som en drottning under tiden ni s.k "playar" henne. Tar med henne på bröllop, släktträffar(vilket jag tycker är fel).

Varför tycker jag detta är fel? Skulle inte tycka det var fel, om vi kurder inte hade sån jefla dubbelmoral. Skulle tycka det var helt okej, om tjejerna också fick ta med sina respektive pojkvänner på bröllop osv. Även om detta nu var "tillåtet" skulle jag inte ta med min pojkvän, jag är lite "bondig" jag vill ej att mina föräldrar och släktingar ska träffa bara min "pojkvän", utan min fästman, den killen jag vill gifta mig med, DEN killen vill jag ta med på en släktträff, finare så, men det är bara min lilla åsikt.

Så vad kan detta bero på? Varför behandlar våra kurdiska killar oss annorlunda? Varför blir vi deras ägodel istället för att vara deras drottning?

Är det så att när våra kurdiska killar ser sina mammor ta emot mycket skit o förtryck i vår kultur, och stannar kvar trots det, att ni killar tror att VI även stannar kvar oavsett vad ni gör mot oss? Min mamma, våra mammor, så mycket orättvisor dom accepterat enbart för att göra andra lyckliga, OSS lyckliga.

Men killar, ni har fel, dagens generation av kurdiska tjejer/kvinnor kommer ej acceptera sånt beteende längre. Det är våran tur att sätta STOPP för en gång skull. Jag tänker i a f inte leva för att behaga andra längre. Man lever bara en gång, mitt liv, mina beslut, jag som ska leva med konsekvenserna.

Jag skyller på samhället, den kurdiska "bonde"mentaliteten. Misstolka inte mig nu, jag ÄLSKAR min kurdiska kultur, jag älskar våra traditioner, men vissa saker bör ändras, vi lever ej på stenåldern längre.

NU menar jag inte att ALLA kurdiska killar är på detta vis, finns massor av den bra sorten också, gäller bara att hitta honom..

En annan sak jag funderat på är :

De som tror på att hämnas, jag tror inte på hämnd. Vad tjänar man på att stanna kvar och hämnas? Varför ens utsätta sig själv för nåt sånt? Den killen som inte vill ha mig, VILL jag inte ens ta på med en tång.
Ni tjejer/killar som är på detta viset, snälla, ha lite mer självrespekt än så, varför sträva efter att hämnas? Varför ödsla tid och energi på en kille som inte vill ha dig?!
Varför sänka sig så lågt?

Detta gäller både tjejer och killar som inte fattar vinkar och inte kan gå vidare, fast killen/tjejen gjort klart för er att han/hon INTE VILL HA DIG.
Varför hänga kvar och försöka göra livet så surt som möjligt för killen/tjejen du en gång påstod dig älska el fortfarande älskar?!
Älskar man någon vill man ju att han/hon är lycklig, i vissa fall är han/hon allt annat än lycklig med dig, och då måste man ta tag i sin egen krage, och se sanningen i vitögat, släppa taget. Ingen har dött av brustet hjärta hittills.

Lycka går ej att tvinga fram.

Hade ni varit ämnade för varandra, hade ju inte han/hon sökt sig till någon annan, el sårat dig i första taget, right?!

ALLT jag skrivit, går both ways, i slutändan handlar allt om att ge och ta. Tjejer är inte bättre än killar, det var inte det jag vill komma fram till med denna text, vi tjejer är minst lika bra på att strula till det, vara dumma, såra, som er killar

Mm minsann så ä're =)

33 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig blogg, kul att "lära känna" nya typer av människor.

KurdishFlower sa...

Tackar, lämna gärna din egen bloggadress nästa gång du kommenterar =)

Anonym sa...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»

KurdishFlower sa...

Thank you ;)

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

sad heart sa...

Det var kloka ord att läsa! Jag är så otroligt ledsen och har varit det länge nu. Jag är svensk och har varit tillsammans med min kurdiska pojkvän i snart två år. Förra sommaren tvingade hans fam,ilj honom att åka till Kurdistan för att gifta sig med sin kusin... Han ville inte men kunde inte svika familjen och han har haft ångest varje dag sedan dess. Hans familj tänker nu ta henne till Sverige och han pratar om självmord och att vi ska åka utomlands och gömma oss.. Vet inte vad jag ska göra! Jag älskar honom av hela min själ och vill leva resten av mitt liv med honom. Jag är ingen "typisk" svensk. Har bott i flera olika länder och är alltid öppen för olika kulturer. Men just detta tycker jag är fel. Att inte få välja vem man ska leva med. Han behandlar mig lite som du skrev att kurdiska killar behandlar kurdiska tjejer. Är väl för att jag gjort precis allt för honom från början... Men jag älskar honom verkligen! Kan du som kurd säga ärligt om det kan finnas någon strimma av hopp för mig och min pojkvän??? Ha d bäst!

KurdishFlower sa...

Sad heart

Tråkigt att läsa om din situation. Det är väldigt ovanligt, i a f i trakterna jag kommer ifrån att familjen väljer partner till sina barn. För övrigt är det väldigt ovanligt att föräldrar tvingar deras son att gifta sig med en tjej dom har valt, vore mer trovärdigt om det hade handlat om deras dotter. Var i kurdistan kommer din pojkvän ihop?

Du frågar mig om det finns hopp för er,..

Ja faktiskt, men bara om din pojkvän är man nog och säger emot sina föräldrar. Vi lever i ett fritt land, och INGEN kan tvinga någon annan att gifta sig. Om din pojkvän verkligen älskar dig, så borde han kämpa för dig och eran kärlek. Nu vet jag inte hur gammal han är, och vad för sorts typ av familj han har.
Jag gissar på att dom är väldigt troende, och att killen har stor respekt för sina föräldrar och därför inte säger emot.

Jag vet inte vad jag ska ge dig för råd förutom att du ska kämpa för din kärlek, och behandlar din kille dig dåligt, är han ingenting att ha. Den typen av kurdisk kille som jag beskrev, är ingenting att ha. Öppna dina ögon och tänk efter riktigt noga, är detta verkligen det du vill ha?

Mvh

KurdishFlower sa...

*Var i kurdistan är din pojkvän ifrån?

Skulle det stå.

sad heart sa...

Hej och tack för ditt svar!! Betyder mycket att kunna fråga någon som förstår vad det handlar om...Vet inte exakt vad staden heter men den ligger i norra delen av Kurdiska Irak. Hans familj som är kvar bor på landsbygden. Den äldre generationen av familjen är väldigt religiös. Min pojkvän är 23 år. Jag vet att han står emot så mycket han kan. För ett tag sedan flyttade han in hos mig och tog då med mig hem till deras hus för att hämta kläder m.m. Hans mormor och två av hans systrar kom fram och hälsade. Jag ville säga så mycket men jag kan inte kurdiska och de talar knappt svenska... De tycker väl egentligen inte illa om mig men för mig känns det som om alla i hans familj hatar mig...De vet allt om vårt förhållande men tänker ändå ta hit hans "fru". Jag vet att det är vanligt och accepterat att gifta sig med släktingar där och jag har verkligen försökt att förlika mig med detta men jag kan bara inte. Du frågar om det är detta jag verkligen vill ha? Nej..det är det inte. Det enda jag vill är att vi får rätten att älska varandra i frihet..... Mvh

sad heart sa...

Han kommer från Duhouk....

KurdishFlower sa...

Sad heart

Hej..

Har läst ddin blogg..
Du har det inte lätt, jag vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd. Men en sak vet jag och det är när respekten i ett förhållande börjar svajja, och tilliten brustit, då är det nästan omöjligt att få allt att bli bra.

RESPEKT + TILLIT = KÄRLEK, det ena kan inte vara utan det andra.
Han ljög för dig angående förlovningen och han fortsatte ljuga när han kom hem, och ni har gjort slut ett antal gånger, allt säger emot er, du skriver det själv, utan alla problem skulle er kärlek vara ren och vacker.
När det rena fläckats en gång, när man tappar en vas, hur mycket man än limmar ihop den, så kommer sprickorna alltid att finnas kvar och vara synliga, precis som fläcken. Som en ond cirkel.

En annan sak som är väldigt viktig, i a f hos oss kurder, är familjen, om han är uppvuxen som jag är och de flesta kurder, så kan han inte vara utan sin familj, han kan, men då kommer han inte att vara lycklig. Familjen är viktig, och att ha familjens välsignelse är även det väldigt viktigt.

Jag har själv varit med om något liknande, och det visade sig att mina föräldrar hade rätt, familj är verkligen viktigt. Killar kommer och går, en förälder vill aldrig sitt barn något ont.

Tänk riktigt noga över detta, ibland räcker inte kärleken, och kärleken är inte för alltid, det som blir kvar är vänskapen, tilliten, tryggheten - kärleken och lusten kommer och går..

Din pojkvän är väldigt ung, bara 23år..

Jag vet från min egen erfarenhet att ett förhållande som har börjat och "slutat" som ert, baserat på det du har skrivit i din blogg och i min, så ser det inte ljust ut,.

Tänk riktigt noga, och ta ett beslut med hjärnan, inte hjärtat..

Mvh

sad heart sa...

Jag vet att det du säger är sant... Men jag har alltid följt mitt hjärta istället för hjärnan.. Det gör så ont... Vi bråkade igår och nu har han packat sina saker... Sa vad jag tänkte om mycket för jag är sån som vill prata om känslor och problem..Det gör ju så ont!!! Vill inte leva utan honom... Ingen har dött av ett brustet hjärta..men det känns som om det är det jag kommer göra.. Familjen är viktig för mig och jag har aldrig bett honom att välja mig framför sin familj för det ska ingen behöva göra... Vi har allt emot oss som du säger...men jag kan inte bara släppa taget och ge upp.. Lämnar han mig nu blir världen bara svart. Kan inte tänka logiskt just nu...

KurdishFlower sa...

Sad heart

Hej igen..

Du säger det själv, "ingen har dött av ett brustet hjärta hittills"- Ja! Och du kommer inte att vara den första.

Tänk logiskt, var stark, enligt din profil är du 26 år, om detta stämmer - du är vuxen och måste tänka på vad som är bäst för dig.. Tänk på vasen jag berättade om, även om det skulle bli någorlunda bra mellan er så skulle sprickorna alltid finnas, då respekten mellan er redan börjat försvinna, att göra slut och packa ihop era saker har blivit "vardagsmat", jag känner igen så mycket av det du säger, av egen erfarenhet, det bådar verkligen inte bra. Bättre att det tar slut nu än senare,.

Jorden går inte under, jag lovar, din värld kommer att fyllas med rosa moln igen., du kommer att sväva igen, tro mig, himlen som nu är svart kommer åter att bli ljusblå.

Jag lider verkligen med dig, men ibland måste man gå igenom smärta och olycka för att inse och ta vara på den riktiga lyckan när den väl kommer.

Det som inte dödad dig, gör dig bara starkare.

Mvh

Anonym sa...

Hejsan.
Jag läste din blogg om kurdiska killar. Jag är tillsammans med en kurdisk kille , vi har varit det i snart 11 månader. Han säger många gånger att jag måste respektera han och jag förstår inte hans kultur. Jag har väl också vant han vid att jag gör mycket åt han.

Han har under vårt förhållande varit "otrogen" (kysst) en annan tjej som jag vet. Men nu är jag osäker på han hela tiden. Han är hemlig med sin mobil och han ska flytta till samma stad som jag , men nu är han några mil bort och jag vet inte vad han gör.

Han har också på senare tid blivit väldigt svartsjuk. Jag har aldrig varit tillsammans med en utländsk kille men det är lite annorlunda. Och han pratar om respekt hela tiden.Han visar inte mig så mycket respekt.

Hans familj vet om mig , jag har träffat några i familjen.Han har träffat mina föräldrar och han har pratat med dom i telefon. Jag älskar honom verkligen han säger samma tillbaka . Men jag undrar om han menar det?

En som inte vet...A

KurdishFlower sa...

Hej Angie!

Dumpa killen, en gång otrogen, alltid otrogen! En kille som du beskriver just nu kommer bara att ta ditt hjärta och krossa det i tusen bitar gång på gång!

Tänk efter riktigt noga, tänk realistiskt, är den här killen verkligen något för dig? En tjej ska inte behöva offra mer än en kille, det ska vara jämställt..samma krav..

Anonym sa...

Hej igen...

Du sa till mig att dumpa killen.
Jag skulle kanske gjort det.

Jag vet inte vad dom tycker är rätt att vara mot sin flickvän.
Men nu har han inte hört av sig på en vecka.

Jag har smsat och ringt , inget respons alls. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag skicka ett sms igår om ifall han kunde höra av sig eller smsa att det var slut för jag vill ha ett sånt avslut på det. Jag vill höra att det är slut.

Eller bara kan vissa tycka att man kan göra så mot någon ovh det är rätt, han har gjort så nån gång förut i kanske tre dagar men då har det funnits en orsak. Jag kanske sa något dumt till han förra söndagen . Men ändå,man gör väl inte så här eller?

Jag kan inte tänka mig att det är er kultur? Han brukar alltid simkort i sim telfon , skaffa nytt telefonnr när han gjort slut med en tjej berätta han för mig en , två gånger. Men det har han inte gjort den här gången.

Ska jag vänta en vecka och se om han hör av sig, jag vill bara höra dom orden att det är slut. Jag kan inte tänka på något annat än det här. Jag gråter i omgångar och måste ha något att göra hela tiden. Slutar jag tänka och kommer in på detta ämne börjar jag bara gråta.

Och förra helgen var han jätte gullig när vi satt och prata och kalla mina föräldra svärfräldrar och när jag gick en sväng till hans jobb kysste han mig inför alla hans jobbkompisar. Jag hade varit ute innan och då sa han till mig att inte leta efter någon annan kille. Sen när jag kom hem råka jag skicka ett lite dumt elakt sms för han sa att han skulle inte sova hemma utan hos sin syster och då blev jag svartsjuk. Sen blev det så här dagen efter? Varför? Kan jag ha gjort något med smset? Eller vad?

Hjälp mig......Angelica

Kan du hjälpa mig. Ibland har jag inte alltid tid att läsa din blogg så du kanske kan mejla mig på angelica_tess@hotmail.com.

MVH Angelica

Anonym sa...

Kan man skicka en kommentar så här långt efteråt? Gör det i alla fall.... Är själv en svens tjej som var tillsammans med en kurdisk kille för cirka 16 (!) år sedan vilket slutade i en otrolig tragedi för min del. Han bedyrade sin kärlek för mig och jag som var skeptisk i början p g a mitt då dåliga självförtroende och dåliga erfarenheter trodde till slut på honom. Ett stort problem fanns, han hade ej uppehållstillstånd och blev till slut utvisad. Fick efter hans utvisning reda på att han var gift (med sin kusin) och hade barn i Turkiet. Kunde ju inte tro det var sant! Jag hade t o m diskuterat detta med honom lite skämtsamt men han bad mig bara att lita på honom. Kommer aldrig att komma över detta svek då jag aldrig har fått någon förklaring. Jobbigast är att inte veta och efter detta kan jag ju aldrig lite på mig själv och min intuition igen. Har nu familj men taggen finns för alltid kvar och har gjort att jag valt ett liv med inte allt för starka känslor inblandade....

KurdishFlower sa...

Hej Angie!

Ursäkta att jag har dröjt med att svara, har haft fullt upp.

Jag förstår att du vill ha avslut på saker och ting, jag är exakt likadan.

Är han inte man nog att avsluta detta på rätt sätt, då är han inte värd mödan och smärtan heller, jag vet, det är lätt för mig att säga, men försök att vara stark och tänka logiskt.

Låt honom bara vara, jag misstänker att han tar dig för givet, han vet att du finns där och att du kommer att finnas där oavsett vad han än gör.

Hör inte av dig, hur jobbigt det än är, bit ihop.

Du har gjort och sagt allt du kan göra.

Jag känner att du ursäktar honom, genom att skriva: "jag sa något dumt" "skickade ett elakt sms" osv.
Det spelar ingen roll om du sa något dumt, är man ett par så ska inte det spela någon roll, man ska kunna säga dumma saker ibland, och då ska man lösa dom på plats, inte bete sig som en skitstövel.
Ursäkta inte hans beteende genom att lägga felen på dig själv, för då kommer du aldrig att kunna gå vidare och den här killen kommer att trampa på dig tills du inte kan ta dig upp igen.

Hans beteende är inte "kultur", han är en tvättäkta skitstövel bara, en kille som har fått alldeles för mycket luft.

Hur har dett gått, har han hört av sig förresten? Nu var det ju några dagar sedan du skrev detta inlägg i bloggen.

******

Ullis -


Ja då, det kan man :)
Ledsen att säga detta men den där killen som du var tillsammans med för 16år sedan var bara ute efter att få uppehållstillstånd för att sedan hämta hit resten av familjen.
Jag tycker inte du ska låta en människa som honom första din relation med andra män, det är det inte värt.
Lita på dig själv, så kommer tilliten till andra automatiskt.

Anonym sa...

Hur stor är chansen att du vet vem han/hans familj är? Han bodde i Uppsala och har sin bror med familj kvar här vilka har bott här länge. Om du vet vem det är skulle du besvara några frågor för att ge mig lite sinnesro?

KurdishFlower sa...

Ullis,

Chansen är rätt stor om han är kurd från Turkiet och från Maras.

Ja, jag skulle besvara din frågor om jag visste vem det var.

Anonym sa...

Jag tror inte att man kan dra alla kurdiska killar över en kam så där. Det skulle vara som att dra alla svenska tjejer över en kam, vilket många tyvärr gör. Sådant grundas endast på fördomar. Visst kanske det förekommer att många kurdiska killar är som du beskriver, och att många svenska tjejer är som många tror... men man kan inte dra alla över en kam för det. Jag har träffat otroligt många kurdiska killar som är bra killar. De har varit både från den iranska delen och den irakiska delen av kurdistan. Tyvärr finns det dem som kommer till Sverige och utnyttjar oss svenska tjejer, men för det kan man inte dra alla över en kam. Förstår ändå hur du menar det det med att de behandlar deras svenska tjejer som prinsessor. De förstöker ofta linda oss runt lillfingret, för de tror att vi går på det, de tror att många svenska tjejer är lättfotade. Men att de skulle behandla tjejer av sitt eget folk som skit, det är inte sant.

Anonym sa...

Heej!kurdishflower ,jag är själv kurd och jag vill bara säga att din text om förhållanden berörde mig djupt,jag tycker att du har helt rätt att vi tjejer måste sätta stopp för sånt här nuförtiden.Tack för en jättebra blogg!

Anonym sa...

Kikade runt på olika bloggar, och till min förvåning fastnade jag på detta inlägg (brukar i 99 av 100 läsa bloggar relaterade till rasism , kurdfrågan och dylikt)
Kunde inte låta bli att kommentera denna omvända sexistiska ton mot kurdiska killar/män.
Hela ditt inlägget handlar om att generalisera, och utifrån drabbade tjejer dela in alla kurdiska killar i en och samma fack.
denna onyaserande bild du, Kurdishflower, ger ut, är tyvärr baserat ur personliga erfarenheter har absolut ingen sanningsubstans när du drar alla över en kam,
Du nämner givetvis att inte alla kurdiska killar har detta föraktfulla beteende och fortsätter att det förmodligen finns några som inte beter sig på detta sätt. Om jag skulle gå igenom min situation skulle jag kunna hävda det motsatta, ( att jag är rädd för att bli tillsamans med en svensk tjej och sen bli dumpad, har du tänkt på det? ) har själv tidigare generaliserat på liknande sätt, men ack va fel man kan ha, Jag skulle uppskatta om du vidare ska skriva om liknande, göra det utifrån dem fallen du själv har erfarenhet av, för jag vill fortsätta läsa din, den behandlar mycket annant som ockås är kul ( se din kurdiska familj, som inte skiljer sig avsevärt från min). Jag hoppas inte du misstolkar mig nu men du har förmodligen själv ngn bror, men har han dessa kännetecken?


Homo Afer

Anonym sa...

"Det finns inga snälla patriarkat", som någon klok feminist skrev.

Vad menar jag med detta kryptiska inlägg?

Jo, att könsförtryck inte är "etniskt", "rasmässigt" eller "kulturellt" betingat. Det är en global företeelse så låt oss inte okritiskt reproducera stereotypen om "den kurdiske förtryckarmannen". Han har bara skapats för att bekräfta och förhärliga "vita svenska män" som mysiga jämställdhetsfarbröder...Olika lön för olika kön. Vad kallar du det?

"Homo Afer" har en giltig poäng...

Homo Invandrarus

KurdishFlower sa...

Homo Afer,

Det här inlägget skrev jag för ett bra tag sedan och jag skrev det efter min egen erfarenhet, jag skriver klart och tydligt att detta inte gäller ALLA kurdiska killar, olyckligtvis bara de jag och mina vänner träffat på.

Angående min bror, han är 20år och född och uppvuxen här, har inte sett dessa tecken hos honom, han är ganska hemlig med sina tjejer, tror inte har dessa kännetecken.

Anonym sa...

Hej Kurdishflower,

Jag vet att du skrev att det inte gällde alla kurder, men, utan att du misstolkar mig, så menar jag att den sterotypa bilden av en kurd kille som förtryckare, hjärtekrossare och som endast har sina egna intressen som prio 1, det besannas när vi kurder själva säger att det skulle vara på detta vis,Jag vet givetvis också att det finns rötägg bland kurder precis som bland alla andra folkslag. Men just den mediala bilden av kurdisk kille är inte precis eminent med tanke på allt som skrivs om oss.
Lycka till med bloggen, det är kul att se hur en vanlig kurdisk tjej ser saker på olika saker. Oh förresten jag tror att du förmodligen inte behöver vara orolig för din bror. E man trygg hemma och fått bra värdeingar så är man trygg med det mesta i livet.

Homo Afer

Anonym sa...

Sitter och googlar och ramlar precis över detta, trots att det är så länge sen, men det handlar ju om mig.... som varit ihop med en kurdisk kille i åtta månader och blivit sviken på det fulaste, vidrigaste sätt - sviken har jag ju blivit förut, men dessa LÖGNER och detta sätt att mobilisera hela den manliga bekantskapskretsen för att backa upp alla (helt uppenbara, och lätt avslöjade) lögner och undanflykter - det måste jag säga är något helt enastående! Jag är svensk och han svek mig för en kurdisk tjej, som han ljög för så att hon skulle tro att han var singel.
Tråkigt nog vet jag att flera av hans vänner är precis av samma skrot och korn, och en del säger helt enkelt att "så här är vi kurdiska män, det får man stå ut med". Och jag trodde han var annorlunda...
Maria

Anonym sa...

Håller med dig till 100%!! Jag själv är kurd ock känner igen allt det du skriver! Riktigt bra blogg! Fortsätt så! Och det som är sjukt att jag tittade på "My name is Khan" för 2 timmar sen och efteråt satte jag mig framför datan och hade tråkigt så då sökte jag på google och skrev "Kurd blogg", haha och då dök du upp! Och så kollade jag på dina inlägg o så ser jag att du rekommenderar den filmen! Såna saker är sjuka, fortsätt blogga! Kram från Rojin

HAZHAR sa...

Hej!Kurd kille 16 haha!Men du har lite rätt med familjen man kan inte lämna men om man säger att man älskar en så menar men det men man kan fortfarande lämna personen för det för familjen e FÖRST! ___________________________________
VET att jag e efter men den ska få liv igen!

Anonym sa...

Det är vad du tycker, själv ser jag det som skitsnack..

Skön inlägg sa...

Nu tar jag o kommenterar inlägget efter 6 år, :) !

Rezo sa...

Jag håller inte riktigt med dig... Jag behandlar alla lika och jag är kurd. Fast jag har aldrig riktigt fått chansen och träffa en kurdisk tjej för ni är svåra och umgås med. Ni är för isolerade.. vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Men iaf, jag har bara haft svenskar och dagen jag får träffa en kurdisk tjej, det är då jag kommer gå runt och tänka jag har en drottning. Tack för mig ;D

Anonym sa...

Hejsan!!
Du verkar kunna vad du pratar om så jag frågar dig då! :)
Jo, det är såhär.. Jag är en 16 årig svensk kille och var tillsammans med en kurdisk flicka i 2,5 månader, och vi älskade varandra jätte mycket! Vi gjorde slut för 2 dagar sen.. Och vi älskar fortfarande varandra jätte mycket. Men vi gjorde inte slut p g a att vi hade bråkat eller något, utan hon var rädd att hennes familj eller släkt skulle komma på henne. Att hon oroa sig mycket.

Vi har fortfarande kontakten och har skrivit varje dag och vi ska skriva varje dag fortfarande.. Vi skriver till varandra precis som när vi var tillsammans. Bara det att vi inte räknar dagarna liksom. Vi är inte ihop längre.

Men mina 2 frågor är...

1. Är det så han hennes familj kan välja vem hon ska gifta sig med sen längre fram i tiden?

2. När ska hon få ha en pojkvän så hennes föräldrar tillåter det? Får en kurdisk tjej ha en svensk kille? Är det typ när hon fyllt 18 år och är myndig, typ om vi kan bli tillsammans igen när vi är 18 och flytta ihop?

För vi har bestämt o sagt till varandra att "du är alltid min och jag är alltid din" och att vi ska fortsätta träffas. Vi älskar varandra, men vi får inte vara ihopa. Men båda två vill det.

Skulle bli jätteglad om du hjälpte mig så snabbt som möjligt!! Tack för mig! :)