19 april 2008

Psykopat.

Vem är egentligen psykopat, och vad kännetecknar en psykopat?

"Psykopati (från grek. psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala känslor, som medkänsla och empati."


Psykopaten ljuger, manipulerar och duperar. Psykopaten har sällan några riktigt nära vänner. Med risk för att bli avslöjad vill han inte komma alltför nära någon. Han klarar inte av en granskning. Psykopaten är hemlighetsfull, ingen kommer honom riktigt nära inpå livet. Han vet att kommer någon för nära, kan han när som helst bli avslöjad som den lögnare och falskspelare han är. Flyktmönster är vanligt. Alla avslöjanden får honom att fly undan och börja söka nya offer på sin väg. Varje hotfull situation får honom att lämna scenen och förmodligen aldrig komma tillbaka, allt beroende på hur hotfull situationen är.

Psykopater lever på att lura andra. Utan offer är han ingen. Utan offer har han ingen att livnära sig på. Så fort han gjort bort sig hos någon är han därför ständigt på jakt efter nya offer.

I sina egna ögon är han alltså överlägsen alla andra. Han har en övertro på sig själv.
Allt han ser och hör filtreras genom hans eget seende och blir omgjort för att kvarhålla föraktet för de individer han möter utmed vägen. Psykopaten ser en fiende i alla, till och med de som älskar och skyddar honom mest. Han vet innerst inne att i det långa loppet kan ingen acceptera hans attityder och beteenden, och därför lever han alltid med vetskapen att han förr eller senare blir bortstött och icke önskvärd.


Psykopati kan handla om:
• avsaknad av empatisk förmåga
• dålig förmåga att ta motgångar och besvikelser
• dålig inlevelseförmåga
• oförmåga att uppleva skuldkänslor
• ovillighet att ta ansvar för sina handlingar
• självdestruktivitet
• ständiga behov av omväxling, spänning och starka sinnesintryck
• svag identitetskänsla
• svag impulskontroll
• svårigheter att upprätta djupa, varaktiga och lojala relationer till andra

Psykopater är:
• ”levande” och påhittiga - skapar ständigt ”yttre brus” för att slippa känna sin egen
tomhet
• aggressiva
• avundsjuka
• bra på att bluffa
• driftiga människor men kan inte alltid förvalta det de åstadkommit
• drömmare
• ensamma
• farliga för andra människor som har kränkt eller hotat dem
• farliga för sina utvalda offer
• framgångsrika
• giriga
• hårda
• hämndlystna
• hänsynslösa
• i botten eller i toppen på samhället
• kalla under press
• lagöverträdare
• missbrukare av ett eller annat slag
• oansvariga
• oförutsägbara
• okänsliga
• omskrivna för framgång eller brottslig verksamhet
• otrygga
• patologiska lögnare
• rastlösa
• risktagare
• rädda innerst inne, men trots det kastar de sig blint in i det de är rädda för
• rörliga
• självförhärligande
• som kameleonter, de vet hur de skall röra sig i ”fina” sammanhang
• spänningssökande
• trevliga och behagliga till det yttre
• trovärdiga
• övertygande, det är mycket lätt att gå på vad de säger, även för de som är
medvetna om deras tendenser

En psykopat:
• avskräcks inte av obehagliga konsekvenser, förstår dem inte, kan inte förutse
dem
• blir lätt uttråkad
• bortförklarar
• bryr sig inte om vem han kör över eller hur
• bryter överenskommelser
• bygger murar omkring sig av starka självförsvar
• charmerar
• drar sig inte för vilka metoder som helst för att driva sin vilja igenom
• får ofta som han vill
• får plötsliga utbrott som ej är adekvata för situationen
• förnedrar, förgör och njuter av att plåga sin opponent eller de som är svagare
• förvränger verkligheten; hans lögner är för honom själv fullständigt sanna, inte
ens kalla fakta eller överväldigande bevis får honom att inse eller erkänna de
egna lögnerna
• hatar att bli motsagd
• kan gapa, skrika, slåss och hota om situationen kräver det
• smider planer för att nå sina syften
• glömmer aldrig en oförrätt
• har ej kontakt med sina känslor
• hotar sig till stora framgångar och fördelar, eller ställer in sig för att komma dit
• kan ej ta kritik
• kan gå över döda kroppar för att tjäna pengar eller föra fram sitt ord
• klarar ej av motgångar och obehagliga överraskningar, reagerar då med stort
raseri
• klarar inte av att mista kontroll
• känner stor triumf inför sina segrar över andra människor
• känslokalla
• känslomässigt störda
• kör ”charmoffensiver”
• lever i en fantasivärld
• lider brist på reaktioner där de borde reagera
• manipulerar och bedrar
• måste få komma i första rummet
• offrar andra för att rädda sig själva
• projicerar sina egna svagheter och förseelser på andra eller den eventuella
motståndaren
• förstår ej på djupet begrepp som plikt, förlåtelse, kärlek, moral, godhet,
ödmjukhet, medkänsla etc
• reagerar ej på straff
• saknar inlevelse med andra
• saknar medkänsla för sina offer
• släpper ingen för nära inpå sig
• smickrar
• spelar upp skådespel för att få som han vill
• svarar ofta på något annat än det som frågas om
• söker alltid överläge
• testar sin omgivning och ser var han kan tänja gränser
• tycker om att ha kontroll – och ser till att han har det
• undervärderar andras intelligens
• utför hänsynslöst vidriga handlingar
• utnyttjar andra för egen vinning
• utnyttjar makt
• visar en kall och hård fasad
• vägrar lyssna och ta in logiska förklaringar
• vägrar ta ansvar för konsekvenserna av sina handlingar
• ångrar ingenting
• överskattar sig själv
• överskrider gränser, normer och lagar
• övervärderar andra människors kompetens om dessas eventuella insatser skulle
passa hans syften

Det bor kanske en liten psykopat i de flesta människor, men den som lyder under
många av ovanstående uppräknade punkter är definitivt en fullfjädrad psykopat.


Vad har ni för erfarenheter av psykopater?




Källa:

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har långvarig erfarenhet av en för mig närstående person: hennes manipulationer, lögner, raseri, charmoffensiver, driftighet, hemmagjorda sanningar o.s.v. Och när allt kraschar får vi andra "röja upp" och rädda situationen. Det är oerhört tragiskt och oerhört arbetskrävande med en person som hela tiden anser sig förfördelad och alltså har "rätt" till hjälp på alla vis, från samhället, från föräldrarna, från syskonen.....hon har rätt och alla andra har fel. Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur det har varit under åren. Jag har gett upp nu, det kom till en brytning, det gick inte längre. Det är så sorgligt.

KurdishFlower sa...

Du gjorde det enda rätta, man kan inte göra annat än att bryta med dessa människor, det finns inget "botemedel", antingen lever man med det och tillåter människan rasera ens liv eller så bryter man, precis som du gjorde.

Angående brytningen, tillät hon det bara sådär eller kämpade hon emot och försökte förstöra ditt liv?

Anonym sa...

Det som är det svåra är att man hela tiden tvivlar och hoppas, man försöker normalisera det som inte är normalt, försöker rannsaka sig själv: men om jag gör så här...det är synd om henne...hon är ju så charmig och generös...så driftig...Och man tar stryk och lider.

Det är så nytt ännu med brytningen, men jag var ifrån henne i flera år tidigare när hon gick över min gräns. Sen försökte jag hålla avstånd men nu gick det inte p.g.a. att andra närstående var inblandade och måste "skyddas". Det som fick mig att bryta nu var något hon gjorde mot de andra viktiga personerna och att jag fick reda på vissa "sanningar" som hon har hittat på om mig och gett i present till andra, vilket har försvårat mitt liv, utan att jag har förstått varför de andra tänkte och tyckte som de gjorde. De trodde på vad hon sa om mig, de stod under påverkan av henne. Det gör mig rasande. Det är s.k. överföringar det handlar om, när hon talar om hur jag är, vad jag gör, så talar hon egentligen om sig själv.

KurdishFlower sa...

Varför tog du upp kontakten med henne igen efter flera år när du var medveten om att hon var psykopat?

Jag hoppas att det löser sig och att du äntligen inser och verkligen bryter för gott för din egen skull, är du kille eller tjej?

Jag har själv haft med en riktig psykopat att göra, jag förstod ganska tidigt att allt inte stod rätt till och började "forska" om ett och annat, psykopaten märkte det och tog själv avstånd från mig.

"Flyktmönster är vanligt. Alla avslöjanden får honom att fly undan och börja söka nya offer på sin väg. Varje hotfull situation får honom att lämna scenen och förmodligen aldrig komma tillbaka, allt beroende på hur hotfull situationen är"

Anonym sa...

Jag är kvinna.
Det var andra närstående som bönade och bad inför en sammankomst. Jag tänkte inte i de termerna då, att hon skulle ha en personlighetsstörning, (jag vill väl helst inte använda det starkare ordet) men efter allt som hon har ställt till med och fortsätter göra inser jag att allt inte står riktigt till.

KurdishFlower sa...

Bättre sent än aldrig att komma på vad hon har för sjukdom, och nu när du vet tycker jag att du ska hålla avstånd, tänka på dig själv och ditt liv. Man lever bara en gång, ta vara på de få sekunderna vi får här på jorden, vi vet aldrig om morgondagen kommer.

Anonym sa...

Tack för de stöttande orden! Du har alldeles rätt, man ska försöka njuta av livet. Men lätt är det inte när det är en som man har vuxit upp med och även försökt hjälpa. Jag är nog fortfarande i chock efter händelsen som fick mig att bestämma mig. Och mina närstående kan inte värja sig, de är just nu beroende av henne, det gör ont att se hur hon far fram.

KurdishFlower sa...

Det var så lite så :)
Jag har också växt upp med människor som jag älskat och gjort allt för, för att sen vakna upp en dag och se att dessa människorna varken varit tiden eller mödan jag lagt ner på dom.

Tänk på dig själv och dina nära och kära, men fokusera dig inte för mycket på att försöka få ur henne ur andras liv, det är också ett sätt att låta henne förstöra för dig.

En dörr stängs, tusen öppnas.. Detta gäller även vänner och bekanta, man lär sig av sina misstag och det som inte tar död på dig gör dig bara starkare.

Anonym sa...

Hej!
Det har nyss skapats ett forum för diskussion om psykopati:
http://psykopati.egetforum.se/index.php

Anonym sa...

Hej, har varit tillsammans med en psykopat i nästan 6 år,det har varit ett helvete för det mesta, och jag skulle kunna skriva ner hur mycket som helst om vad jag upplevt med honom sedan 2005,nu är det slut mellan oss sedan midsommar 2010, men han vill fortfarande ha en liten kontakt, och jag har försökt med all min kraft att bryta med honom helt, han ringer fortfarande och jag har honom som min vän på Facebook, har tagit bort honom flera gånger men då har han skrivit mail och undrat varför jag har tagit bort honom som vän, och sedan har han lagt till mig som vän igen för att jag är svag, och jag vet att detta är en katastrof för mig, hur bryter jag helt med honom och hur ska jag göra ? skicka ett sms eller bara att sluta svara??, Facebook där jagar han nya offer varenda dag, och jag mår så klart illa av att se vad han gör.
Snälla någon ge mig ett råd, den lista på kriterier för en psykopat, den uppfyller han helt.

/Humlan

e-mail:humlan_stockholm@hotmail.com