16 april 2008

Kismet?

"Kisme't ([ki-];
efter äldre turkiska قسمت, qismat, nu kısmet, av arabiska قسمة, qisma, ki'sme, ytterst av قسم, qasama, "dela, "fördela") betyder egentligen "delning", sedan "del", "lott" (قسم, qasama), överfört "öde", "skickelse", och syftar särskilt på varje människas av Gud noga bestämda livslott, speciellt i äldre turkisk fatalistisk tradition."


Tror ni på detta? Ödet? Kismet?
Många vill nog tro på det ibland, kanske för att "lura" sig själv om att något som inte är bra, ska verka bra?

Tänker man logiskt, så låter ju detta väldigt löjligt!
Att allt som händer och ska hända i vårt liv redan är förutbestämt av någon s.k "högre" makt. Jag väljer mitt öde själv, vad jag än gör så har jag alltid ett val, och det finns alltid mer än ett alternativ. Det går alltid att svänga av och gå åt andra hållet, ingenting i livet är en återvändsgränd, du kan alltid utvecklas och gå framåt, du har makten över ditt liv, ingen annan! Självklart kan man inte styra _allt_ i livet, men väldigt mycket.

Det är nog som jag skrev i början av inlägget, något som människan hittat på för att "trösta" sig själv med i både dåliga och bra stunder.
Så, antar att jag inte tror på "kismet", inte för stunden i alla fall, det beror nog lite på vad man är på för humör.
Skulle vara kul att veta vad ni som läser här tycker och tänker om detta, lämna gärna spår efter er.

6 kommentarer:

van Semyan sa...

Låt oss alla skratta åt Evelyn seriöst HAHAHAHAHAHAHAHAHA..
Nämen asså gumman lilla seriöst? Tror du på riktigt att någon tog dig på allvar? haha jag smo skrattade när jag läste ditt patetiska inlägg.. Du är inte bara judgemental du är fjantig också.
Din mamma släppte säkert ut dig på gatan och lät gata uppfostra dig, man märket ju bara på hur du snackar, äckel.
Du har bevisat allmänheten, hur din mamma & pappa har misslyckats med dig & hur gatan har lyckats med dig.
TACK & HEJ!

BIG LOVE TO MY GÜLAY!:D

Anonym sa...

Hello G!

Det där är verkligen dagsform för mig också! :)

Jag kan ibland tro på ödet när det gäller vissa ting men att man formar sitt liv till största delen. Att jag hade turen att födas och växa upp i Sverige är jag tacksam. Det borde alla vara, inse hur lyckligt lottade vi är att vi har gratis skola och faktiskt kan, om vi jobbar hårt, bli nästan (jantelagen satte in, så jag skriver in ett 'nästan') vad som helst.

Tanken och viljans kraft!

Anonym sa...

Hej undrar om du läst debatten om tubay på passagen. En vän tipsade mig jag känner inte tubay men jag visste vem hon var... Jag ville inte lägga mig i och har ingen anledning heller och har hållt mig utanför med åsikter för alla inblandade. Men nu har det gått för långt. Vem skriver så om en död människa? Oavsett vem som gjort vad! Tänker de inte på Iza vad hon skall komma över när hon blir äldre? Hur ord kan sätta spår? Djupa spår? Ville delge er anhöriga om ni inte visste...

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014&conference=10500000000001042&posting=19500000004732371#19500000004732371 länken till hela debatten hoppas den fungerar annars söker du dig fram. Med all er respekt mvh/ L

KurdishFlower sa...

L -

Tack för länken, vilka människor det finns, finner inga ord.
Iza kommer att växa upp med vetskapen om att hennes mamma var en bra människa med ett gott hjärta, vad några dumma människor på nätet skriver ska inte få påverka henne, inte så länge vi finns i hennes närhet.

Unni -

Håller med fullständigt!

Anonym sa...

- - Miss Kurdistan blogger - -

Kismet är väl något som inte går att bevisa, men jag tror vi alla har någon viktig roll och speciella på våra sätt. Jag tror mer på att varenda människa har någon speciell gåva på att vara duktiga på sina sätt. Det som gör oss speciella sen visst lite Kismet kan man väl tro på att vi inte väljer vart vi ska växa upp och i vilket land o klimat.

Keep up the good work Kurdishflower!


Jag ska försöka besöka bloggen lite oftare =) ..

MVH

Slump mannen.

KurdishFlower sa...

Vemkanjagva -

Hej hej!
Tackar :)
I will, välkommen åter!