17 april 2008

Något värt att tänka över?

Ibland kämpar man för något man innerst inne vet inte är värt att kämpa för, varför? För att man är godhjärtad och ser människor som man ser sig själv, det är det värsta misstaget man kan göra, att tro att alla fungerar som en själv.
Ju tidigare man kommer underfund med detta, desto bättre.
I den här världen ska man vara egoist, man ska sätta sina behov före alla andras för att lyckas tydligen, man ska inte vara snäll.

Är du snäll, blir du överkörd! Detta är verkligheten!
Sorgligt men sant.

Det sägs att synden straffar sig själv, gör den verkligen det?
Känns som att bara de som syndar verkar finna lyckan och uppmå sina mål och drömmar, vad vet egentligen jag? Det är nog som allt annat i den här världen; en falsk fasad!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hm. Jag håller inte med. Jag förstår hur du tänker och jag hamnar där ibland också men då brukar jag tänka på mina vänner som faktiskt är bra och snälla men som kommer långt.

Jag har två väldigt bra exempel. Först Elin, som du har träffat, hon har fått många bra jobb inom mode och reklamvärlden, en värld som man oftast tänker som hård. Elin vet vad hon vill och kräver att få det hon är värd ifråga om lön, ansvar osv men hon är alltid schysst. Hon får de här jobben pga av att hon är snäll, hårt arbetande och trevlig. Då får hon rekommendationer av sina arbetsgivare. Alla som jobbar med henne tycker att hon är fantastisk.

Sen min vän Matilda, som är designer, hon är nog den ödmjukaste människa jag någonsin träffat. Inte mesig, men ödmjuk. Hon är ett kreatit geni och nu ska hon designa en kollektion för Weekday butiken i Göteborg.

Det finns många bra exempel, se dig omkring! Titta på dina härliga vänner! :)

Förlåt för det långa inlägget. Ha en fin dag!

KurdishFlower sa...

Hej gumman!

Bara kul med långa inlägg :) Har lite bråttom nu, ska iväg till skolan.

Jag vet vad du menar och jag håller med dig också, det där var något jag skrev i stundens hetta. Syftar på en specifik händelse, handlar om en människa som visade sig vara något helt annat än vad jag trodde :)

Det är en ny dag med nya tag!

Puss och kram sötnos!

anna wintour sa...

Så här är det synden straffar sig själv alltid.
Men du som människa måste skilja på bra och dåliga människor. Ge inte mer än du får dvs bjud inte på dig själv till den grad att du gör människor skyldiga till gentjänster. Ge så lite du kan så att deras skyldighet blir detsamma som en krona. För då bryr du dig inte heller om de inte betalar tillbaka kronan. Men utan att känna en person så ger man inte tex 1000 kr för när den inte kommer tillbaka så blir man frusterad och arg.

Det är inte svårt att balansera detta. Men man ska aldrig vara elak eller hämnas på människor det gör inte jag.

Tex så finns det två tjejer som jag umgicks med. Båda har suttit och pratat om mig till varandra. De har berättat för varandra vad jag har sagt om respektive men de båda har rejält överdirivit också. Nu när båda vet vad jag har sagt om dem beter de sig som om jag vore boven i dramat och att de själva är rena människor. Dessa två skulle misshandla varandra om jag berättade för var och en vad den andra tycker. Men jag sjunker inte ner på deras nivå och förstör det förtroende de en gång i tiden gav mig. De har förstört mitt förtroende för dem nu och för alltid. Det är skillnad på att prata av sig och att prata om en människa. Jag har pratat av mig men dessa två falska människor har pratat om mig det är en himla stor skillnad.

Många människor tycker att jag borde tala om för båda vad de har sagt om varandra. Men jag bryter aldrig ett förtroende för hur ska då de andra människor kunna lita på mig hädanefter. Jag kan säga att båda dessa tjejerna har dåligt självförtroende. Jag har aldrig våga hävda mig inför dem för då blir de avundsjuka väldigt lätt. Jag måste alltid säga hur dålig jag är och hur bra de är för att de inte skulle bli avundsjuka. Men jag säger att hädanefter kommer jag inte att "göra ner" mig för att någon ska må bra. Att de inte mår bra har med dem att göra och inte med mig.

Som jag har försökt att få dessa två tjejer att älska sig själva men det går inte. Det är bra att jag inte har dem i mitt liv för med sådana så vågar man inte utvecklas och ta för sig för att de inte ska må dåligt. Där blir jag arg på mig själv som har tillåtit två falska typer gå före för att de kanske mår bra och låter mig vara i fred.

anna wintour sa...

svara gärna i min blogg sedan kan du kopiera och lägga in svaret i din blogg.

Anonym sa...

Ok, ja det finns ju människor som absolut inte är värda vår tid. Spola ned dem i toaletten bara! :)

Anonym sa...

Hejsan...tittar in på din blogg en liten sväng. Mysig blogg och du skriver om bra saker.
Angående ditt inlägg kan jag hålla med dig många gånger...men vilken tur ändå att denna person du referera till visade sitt JAG. Kunde ju varit värre...spelat falsk hela tiden.

Du verkar vara en förnuftig och bra tjej med många vänner.....skit i det andra....

Ha en jätte bra dag/

KurdishFlower sa...

"Så här är det synden straffar sig själv alltid.
Men du som människa måste skilja på bra och dåliga människor. Ge inte mer än du får dvs bjud inte på dig själv till den grad att du gör människor skyldiga till gentjänster. Ge så lite du kan så att deras skyldighet blir detsamma som en krona. För då bryr du dig inte heller om de inte betalar tillbaka kronan. Men utan att känna en person så ger man inte tex 1000 kr för när den inte kommer tillbaka så blir man frusterad och arg."


Du har så rätt, ska följa det här rådet. Men ibland kan skenet bedra, man tror sig känna en person och ger den 100.000kr och förväntar sig åtminstonde att få hälften tillbaka, sen står man där med svansen mellan benen.

Unni -

Yes, det är det jag gör just nu, spolar ner allt och alla som inte förtjänar min uppmärksamhet ;)

Susanne -

Tack så mycket :)
Ja, det är verkligen tur.

Anonym sa...

Tack : - )

Anonym sa...

Tråkigt det är =( .

Du borde kanske skapa en debatt om vad man ska göra när man har tråkigt kurdishflower eller vad tycker du =)

.

Selinoo sa...

Så himla sant de du säger.. men varför gör man endå motsatsen trots att man vet att det inte är rätt.. människans funktion fascinerar mig samtidigt som den förvirrar mig!