01 april 2008

Aprilskämt!

Gulligt att hela världen skojar och tramsar idag!
Lite historia kring 1:a april:
"En teori för aprilskämtens uppkomst är följande: Tidigare började det nya året den 25 mars och första april var oktaven, det vill säga den åttonde dagen, då festigheterna kulminerade och avslutades. När tidpunkten flyttades till första januari var det många som struntade i den nya situationen och fortsatte fira nyår i april. Ofta skämtades med dessa personer och senare blev det tradition att utsätta någon för skämt den första april.
Att narras april kan möjligtvis vara en kvarleva från romarnas Cerealia, som firades i början på april. Det sägs att Proserpina roade sig på Elyséens ängder och precis hade plockat famnen full med påskliljor, då Pluto tog med henne till underjorden. Hennes mor, Ceres, hörde ekot av hennes skrik och begav sig ut för att leta efter sin dotter; men det var helt förgäves, hon blev narrad att leta efter "ekot av ett skrik" eller söka efter "göken / dummerjönsen".
Man tror att första april-skämten kom till Sverige på 1670-talet. Skämtet gick då ut på att lura någon att gå dumma ärenden - till exempel fick den lurade ett brev, en så kallad aprilsedel."
Källa: Wikipedia

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, såg ni UNT:s aprilskämt - roligt värre!?

Anonym sa...

Hej Gulay!

Det är Chra; Tubay's barndomsvän om du minns...

Jag tycker att det är fantastiskt kul med barn..jag älskar mina systrars barn. Blev nämligen moster för 13 år sedan och sen dess har jag blivit moster till 3 barn till. Det känns underbart attta hand o hjälpa till med barnen...de är mitt allt! Va fint av dig att ta med lilla ängeln på promendad...såg er genom dörren :). Ha det såå bra tillsammans...och ta hand om dig själv också! Kramae från Chra

KurdishFlower sa...

Anonym -

Nää, har ej läst UNT idag, tell us about it :)

Chra -

Ja, klart jag minns. :)
Jag har tagit hand om lilla ängeln i några veckor nu, men var tvungen att lämna henne och åka tillbaka till örebro igår :(
Måste ta tag i studierna nu, men kommer åka till henne så fort jag blir ledig.

Kram

Gonii sa...

Gillar inte 1:a april för varje April så skämtar de dåligt med mig... =( Folk kan inte skämta nu för tiden hahah ... =)