14 mars 2008

Kultur & Tradition!

Jag älskar min släkt, jag älskar min kultur och jag älskar verkligen våra traditioner. I stunder som dessa inser man verkligen vilken fin släkt man har, hur mycket fina omtänksamma människor man är omringad av. Jag vet med 100 procents säkerhet att jag _aldrig_ kommer att bli ensam i världen, händer det mig något, så vet jag att min släkt kommer att vara de första som springer åt mitt håll för att hjälpa mig, jag vet att mina nära och kära alltid kommer att ställa upp i vått och torrt.

När någon dör, "vallfärdar" människor från hela Sverige till den platsen för att beklaga sorgen, man lämnar inte varandra i sticket, man finns där och visar sitt stöd, till och med människor som är "fiender" dyker upp och delar din sorg. Att närvara vid en begravning är nästan viktigare än ett bröllop, det är stunder som dessa man kommer ihåg.

Enligit våra traditioner kommer man i genomsnitt minst tre gånger till en familj som förlorat en anhörig. Första gången när man hör vad som har hänt, andra gången på begravingen och tredje gången efter att 40dagar har passerat sedan man begravt den avlidne. Bor man nära är man självklart där så ofta man kan och visar sitt stöd, hjälper till med allt som kan behövas som tex att laga mat och komma med den till den avlidnes hem, de som sörjer behöver inte tänka på något annat än att sörja, grannar, vänner och släkt ser till att allt annat rullar på.

Allt detta är så fint, jag hoppas verkligen att min generation håller den här fina traditionen vid liv även efter att alla våra äldre har gått bort..

Jag vet att det finns några enstaka i min generation som inte följer den här fina seden, ni vet säkert vilka ni är när ni läser bloggen. Skärp er, det fulaste ni kan göra är att inte dyka upp på begravningen och hedra den avlidnes minne, våra föräldrar har kämpat med två olika kulturer och försökt lära oss vackra traditioner som dessa, låt inte våra föräldras kamp gå till spillo, glöm aldrig var ni kommer ifrån och vilket blod som rinner i era ådror.. Detta är något som borde sitta ända in i benmärgen.

Kan du dela min glädje, så ska du även kunna dela min sorg..

7 kommentarer:

Anonym sa...

håller med dig så mkt, vi ska aldrig glömma våra traditioner eller vad vi kommer ifrån eller vårat språk, men tyvärr vad man ser så tycker jag att det bara blir mer och mer som inte följer sin kultur och sina traditioner eller sitt språk, finns såna som säger att dem kommer från ett annat land fast dem är från "vårat" land, finns såna som säger vad är kultur och tradition? jag själv tycker att nutidens generation, fast jag är av nutidens generation så vill jag inte påstå att jag är som dem nu tida som inte vet vad deras traditioner och generationer är, ja sätter mig själv på dåtidens genearation om ja får välja, där allt betyder något, där vårat språk är något, där traditionerna är viktiga , där all värme finns, säger inte att alla går utåt, men vad är all värme i dagens läge, va är det som våra föräldrar upplevde, va är gemenskapen, jag bara älskar det varma och dem goda traditionerna och den goda kulturen och allt som innefattar, men har sett att de gått utför. men en sak vet jag , jag kommer aldrig glömma vem jag är, jag kommer aldrig förneka det jag är, jag kommer aldrig prata ett annat språk än det ja är född som (kurdiskan) och glömma bort den för ett annat språk, jag kommer alltid bevara kulturen & traditionen i hjärtat, och jag kommer ge ut det till mina barn, där dem skall älska sina nära och kära där dem ska älska det dem är, där dem skall veta va respekt är, och värmen, såna saker är viktiga för mig,. men självklart alla gör sina val och det är inget jag trycker ner något/någon för. men tycker verkligen att man skall bevara det så starkt genom hjärtat, tänk bara på våra föräldras föräldrar så underbara så söta den värmen gud vad jag gör allt för att alla ska få den värmen tillbaks, och inte bråka, pratar allmänt.
sånt här är så viktigt enligt mig, och sånt dör jag för. när man tänker tillbaks tänk, när man sitter skrattar och äter och har det är fina, finns det idag, jo det kanske finns, men det är inte detsamma, tiderna förändras, men varför måste dem? jag säger bara ensak , glöm aldrig vem ni är och va stolta för dem ni är. och om ni inte är, så finns det såna som är stolta över er och alltid kommer finnas hos er i erat hjärta.
o sist men inte minst, biji kurd.

Anonym sa...

Hej!
När är begravningen om man vill komma?

/En vän A

KurdishFlower sa...

Anonym,

Vi får hoppas att fler tänker som dig.


A,

Maila mig på : mumindaalen@hotmail.com

Så får du information om det.

Mvh

Anonym sa...

mycket bra framförhållet om något viktigt, som att bibehålla den kultur man önskar - fortsätt så

Anonym sa...

spas keca delal : )

Anonym sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv, visst vi lever i Sverige och är vare sig vi nu skulle vilja det eller inte, en viss del svenska, Sverige är landet vi lever i och vi bör därför göra det bästa av det! Men detta gör inte att vi ska glömma vilka vi är, vart vi urpsprungligen kommer ifrån, vi kan försöka att sopa det under mattan men det kommer alltid att komma fram, förr eller senare inser man att man är vilsen utan sin identitet och att det saknas något och själen längtar efter att bryta sig fri från bojorna vi har satt den i. Du är den du är, välj inte att dölja ditt jag, omfamna, älska och var stolt över ditt ursprung, din identitet, ditt jag!

Sara sa...

Hej!

Visst är det fint med traditioner och kultur. Jävligt mysigt att ha en stor släkt som finns där men tänker du inte på det negativa med kultur och tradition, liksom Maria från Landskrona som blev knivhuggen till döds av sin lillebror? Eller alla andra tjejer som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck pga av traditioner och kulturen.

Jag tycker att tradion och kultur och kul och mysigt så länge det inte skadar någon!!