31 mars 2008

Studier!


Universitetet är verkligen överskattat, innan jag började studera på universitetsnivå trodde jag att det var det svåraste som fanns och att alla som studerade där var bättre än mig, men jag hade fel! Jag blev chockad över "typerna" som studerar där, människor som jag aldrig trodde studerade på universitetsnivå fanns där, udda människor som oftast döms för deras utseende, människor som till och med jag hade fördomar om.

Universitetet är mycket lättare än gymnasiet och komvux tillsammans, det är en helt annan atmosfär.
Skillnaden nu är att du bara koncentrerar dig på ett ämne som du själv väljer och är intresserad av och fördjupar dig i det, du har inte tusen ämnen i skallen som tidigare.
Jag rekommenderar verkligen alla att börja studera, det är otroligt kul när man väl har hittat sin "grej"!

Att det har gått dåligt tidigare i skolan spelar inte så stor roll, våga ta steget och börja studera på riktigt, en person som inte var duktig på gymnasiet kan ha toppbetyg på universitetet, allt handlar om intresse, och att hitta det man brinner för.
Har du ett dåligt snitt?

-Ja, då kan du göra högskoleprovet, vem vet, du kanske får toppresultat?

Är du osäker på vad du vill läsa?

-Finns massor med fristående kurser, testa dig fram.

Ingenting är omöjligt, alla ni som sitter där hemma och vill men inte vågar, sök till universitetet, sista anmälningsdag till höstterminen 2008 är den 15:e april.





Lycka till!


7 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe =)så jag var inte den enda som tänkte så. Även jag trodde att universitet var något svårt och att man dränktes i tusen sidiga böcker och att jag aldrig skulle klara av men så var inte fallet. Det är faktiskt jätteroligt och inte så komplicerad och mycket lättare än vad jag trodde. Bara man har viljan och tycker att det är roligt så går det hur bra som helst.
Det roliga och som jag verkligen känner mig stolt över är att kurderna har tagit det här med pluggandet på stort allvar och att det är väldigt många kurder som studerar på universitet i synnerhet kurdiska tjejer idag.

Vad läser du gulay?

KurdishFlower sa...

Nej, då finns säkert fler som tänker så :)

Håller med dig fullständigt, att utveckla sig själv, att utbilda sig själv är bland det bästa man kan göra.

Fast utvecka sig själv kan man göra på egen hand också, man ska inte lita blint på allt som står i böckerna, alla lärare i skolan har inte alltid rätt.

Jag läser rättsvetenskap. :)

Anonym sa...

Vad får du för examen efter att ha studerat rättsvetenskap? Vad finns det för yrken? För inte blir man jurist eller hur?

Anonym sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag som har sådana fördomar om universitet. Själv har jag ett år kvar tills jag ska söka in och jag är väldigt tveksam. Just nu går det bra för mig i skolan men som du själv skrev man tror det är väldigt svårt. Jag hoppas även jag kommer att tycka att det inte alls är så komplicerat.

KurdishFlower sa...

Anonym 2 -

Man blir rättsvetare/jurist.
Vill man blir advokat,åklagare eller domare måste man läsa juristprogrammet, men jag har inte bestämt mig än, har sökt in till juristprogrammet, får det jag läst det här året tillgodoräknat om jag kommer in.

Som rättsvetare kan man jobba på olika företag och orgranistationer som FN tex som jurist.

Anonym 3 -

Hoppas att det går bra, ingenting är omöjligt eller svårt så länge man har viljan.
Lycka till :)

Anonym sa...

Jag tycker så här: det kan vara svårt som tusan, men bara man har viljan att satsa så går det!

"Tänk det otänkbara - gör det omöjliga möjligt!" var det nån som sa.

Anonym sa...

Så sant ! Finns så många oseriösa människor på universitet som endå klarar godkänt