07 mars 2008

Varför?

Varför?
Det känns som att jag har massa rakblad i mina lungor och mitt hjärta som sakta skär, det är så ofattbart, jag vill inte tro att det är sant, det gör så ont.
Hur många fler kvinnor ska bli offer för kvinnovåldet som ständigt pågår i vår hemska värld?
Många har kommenterat och frågat mig varför vi ska demonstrera?
-För att få vår röst hörd, starta en debatt, få politikerna att öppna ögonen, stärka straffen för dessa monster, få polisen att agera istället för att lägga fallen på "hyllan" som de gjorde i Tubays fall. "Eran syster lever, hon är och solar och badar, jag tycker att vi ska lägga fallet på hyllan", sa en polis som hade hand om ärendet. De tog inte familjens ord på allvar, hade de åtminstonde för säkerhets skull skuggat hennes make, hade kroppen hittats tidigare, och vi hade få sluppit går runt i ovisshet i två månaders tid, ska det verkligen ta två månader innan polisen agerar?
Svinet dödade henne, inte ens lite respekt hade han för hennes lik, vi fick tillbaka hennes kvarlevor, en hemsk syn.
Men vet ni vad som var helt otroligt? Hon hade en tatuering på sin handled där det stod Izas namn, det var det enda på hennes kropp som var helt intakt och syntes klart och tydligt, som om hon vore vid liv.
Hon sa till sin syster Leyla, som har en likadan tatuering men med sitt barns namn, en gång när de satt och pratade: "Vet du, om det händer oss något, om någon gör nåt med oss och vi försvinner, så kommer vi direkt att identifieras med den här, den här tatueringen kommer aldrig att förstöras"
Vi måste agera och sätta stopp för detta, jag hoppas att så många som möjligt dyker upp när datumet för demonstrationen är fastställt.
Låt Tubay vara det sista offret för dessa odjur!
Tubay var en glad tjej, full med liv, som en solstråle, hon förtjänade inte det här hemska ödet.
Hur kunde du göra detta? Hur kunde du kväva henne när Iza var hemma? När dina andra två döttrar satt i rummet bredvid? Nasil kiydin, ellerin niye kirilmadi?
Jag kommer nog aldrig att förstå detta.
Vi tackar Gud för att vi har lilla Iza, hon är vår lilla "Tubay" nu, du kommer att leva vidare med henne. Vi kommer att se till att hon växer upp och blir en lycklig ung dam, och vi kommer göra allt för att hon ska veta vem du var.
Jag kommer att lära henne att dansa som Madonna gjorde i videon till "Vogue ", som du gjorde, du ställde oss, dina små soldater på led och lärde oss alla dansa just den dansen, Madonna var din idol på den tiden. Iza är som dig, hon gillar att dansa, hon kommer bli en liten mini kopia av dig, hon är ett litet charmtroll som charmar alla som kommer i hennes väg - hon är helt enkelt oemotståndlig!
Jag ska antecka allt jag minns från vår barndom i en bok, som Iza ska få sen när hon börjat skolan och lärt sig att läsa. Jag hoppas att du vakar över henne, och ser hur bra vi tar hand om
henne, att hon är i en omgivning fylld med kärlek.
Vet du, Iza stod upp för första gången idag, jag hoppas att du såg det.
Snart fyller hon ett år, vi ska fira henne med ett stort kalas, precis som jag vet att du skulle vilja att vi gjorde..

12 kommentarer:

Anonym sa...

Iza är helt ärligt den mest fantastiska flicka jag någonsin sett. Hon dansar, skrattar, känner förtroende för alla. Detta kan bara ske när hon haft en så fantastisk mamma och när hon nu har er omkring sig. Även om inget barn ska behöva växa upp utan föräldrar vet jag att ni kommer göra allt för att kompensera för den kärlek hon går misste om från Tubay.

Tack för igår, det var så fint att få se dig och alla andra igår.

Kram

Anonym sa...

Jävla idiot, jävla idiot, jävla idiot...ohhhh jag är sååååå jävla arg och ledsen just nu..tårarna rinner... det e första gången jag ser bilderna på deven Dilaver, han brukade komma till cafe linne och fika när jag jobbade där för ca 4 år sedan...ohhh...tänk att jag har serverat en mördare..äcklig ju fan..hoppas han brinner i helvete. Hur kan man göra så där mot en människa?? mot den somman älskar, mot sitt eget barn, stackars Iza!!! Snälla tag hand om henne och pussa henne från mig, själv sitter jag här med mina underbara barn och håller om de nu och jag vet att Tubay älsklingen kommer och hälsar på Iza och luktar och kramar henne när hon sover....!! Vet du nåt om begravningen?? När det är och så...villl gärna komma den dagen till uppsala...hör av dig gumman..kram/ Makbule

KurdishFlower sa...

Unni -

Det var kul att ha dig här också, du är välkommen hit när du vill..

Makbule -

Datumet för begravningen är inte fastställt än, men jag hör av mig när det är det. Ska pussa Iza massor från dig, ge Lana och Leo puss från mig också.

Anonym sa...

Jag beklagar sorgen, det är omöjligt att förstå hur det känns för hennes anhöriga. Men ni ska veta att ni har stöd från alla håll, hela Sverige står bakom er!

Anonym sa...

Ska passa på att hälsa till Makbule via den här bloggen: Jag såg att du nu har två fina barn. Grattis!!!Är det månne min son du har döpt din son efter?
Din svenska 2-lärare på högstadiet.

Anonym sa...

Till min svenska 2lärare!!!...förstår ej menningen där du har skrivit är det månne min son du har döpt din son efter?
Gå in gärna in på lanaochleon.blogg.se så får du se bilder på de!!

Mvh Makbule

Anonym sa...

Makbule,
Jag menar så här: Jag har en son som heter Leon och jag undrar om det var därifrån du fick namnet. Jag ska kika in på din sida!
Sv2-läraren

Anonym sa...

Till min Sv-2 lärare...nej det är inte från din son jag har fått namnet....och vilken Sv-2 lärare e du??

Föressten min blogg heter leonochlana.blogg.se

Anonym sa...

Hej! Det finns inget lätt sätt att säga det på men jag beklagar er stora sorg. Jag vet inte hur det känns att förlora en nära anhörig. Det måste vara tungt. Jag läste i din blogg där du skrev om Iza att hon gör er glad med hennes skratt.
Jag har själv två små barn en i samma ålder som Iza så jag vet hur det är denna period i deras liv. Fulla av liv och tar sina första steg, pratar lite, säger mamma :) hela tiden och nyfikna på allt.
Jag kände Tubay en gång i tiden via min lillasyster Nahed.
Nahed var hennes vän.
Jag har ett starkt barndomsminne av Tubay som om jag minns henne igår.
Och det var när hon imiterade Madonna. jag tyckte hon liknade henne mkt. Mini Madonna som dansade på gården på Augustsödermans väg 6 på sommaren. Och vi tyckte hon var så duktig fast hon var så liten.
Jag tycker det är fint av dig att dela med dig av dina minnen som du har. För dom varar för evigt.
Jag hoppas att ni ska klara av detta med tiden och jag kommer att tänka på er ofta. Ta hand om Iza.

"Förbi och ändå ej förbi, det gör
så ängsligt ont och ingen vet varför"

Anonym sa...

hur kommer det sig att du inte vill lägga upp kommentarer som är till er nackdel? om hur tubay verkligen var?

KurdishFlower sa...

Anonym,

Sättet jag har beskrivit henne på i min blogg, är sättet jag känner henne på. Jag tänker inte tillåta någon smutskasta henne, ingen är perfekt alla gör misstag i livet. Jag förstår inte vad du tjänar på att försöka smutskasta henne och genom att vara anonym, ynkrygg!

Anonym sa...

Jag vill kommentera "anonym". Även om Tubay skulle ha gjort eller sagt något fel finns det ingen människa på denna jord som förtjänar att bli bragd om livet på av den anledningen. Är du helt slut i huvudet, eller??? Menar du seriöst att om en människa gör något fel (som dessutom kanske enbart är fel i dina ögon) ska få mördas? Då antar jag att du är helt felfri? Eller??!! Annars är man en idiot om man skriver på detta sätt!