26 mars 2008

Inget hedersmord!

Soheila Fors:
Läste i UNT tidigare idag om en kvinna som vill "bryta kurders isolering", jag gillade inte sättet kurder framställdes i artikeln och att Tubays namn togs upp i den. Då kvinnorna i vår släkt absolut inte lever på det sättet och är "isolerade", allra minst Tubay.

Vi har gjort allt för att understryka att mordet på Tubay inte har något med etnicitet,heder eller kultur att göra, varför är det så svårt att förstå det?

Varför måste media och andra människor som den här kvinnan artikeln handlar om "smutsa" ner Tubays namn och minne med detta?
Jag var noga med att säga detta till alla journalister som tog kontakt med mig, även i intervjun på SVT, man valde att klippa bort den biten, den biten som var viktigast. Det är ju inte lika "intressant" som att skriva och framställa detta som något hedersrelaterat, man tjänar ju mer på att svartmåla människor än att skriva sanningen tydligen. För alla som såg reportaget på Tv4 blev det ju solklart att det var just ett hedersmord det rörde sig om. Det räcker!
Jag är så trött på medias sätt att framställa detta och på folks sätt att utnyttja Tubays namn för att marknadsföra sig själva som just denna kvinna gör.

Visst, jättebra att du vill hjälpa människor, men använd dig inte av våran ängels namn, det räcker med att du berättar din egen historia fröken Soheila Fors.


Tubay hade otur och gifte sig med en ostabil man, detta ledde till hennes död, detta kan hända oss alla oavsett vår bakgrund.


Det var inte alls länge sedan en svensk man dödade sin sambo och kastade hennes lik i en oljepump nere i källaren, var det också ett hedersmord?

Nej, exakt av samma anledning som hon blev ett offer blev vår tös ett offer för mäns våld mot kvinnor!

Det var inget hedersmord och vi är inte isolerade, vi behöver inte utbildas eller lära oss hur samhället fungerar, jag upprepar ännu en gång: allra minst Tubay, hon ska inte förknippas med detta!

Artikeln i Unt:

19 kommentarer:

Anonym sa...

vem är inte trött på media?
deras värld styrs av "lösnummer"
dom kan vinkla vad som helst till sakr som inte finns. din sak är god. fler skulle göra det du gör. för många tycker som du

KurdishFlower sa...

Baristan -

Det får vi hoppas, nu gäller det bara att få bort "fläcken" de försöker smutsa ner hennes namn med.

van Semyan sa...

Jag kände Tubay väl. Och det stämmer hon hade verkligen inga begränsningar vad gällande frihet.
Detta med Tubay är verkligen inte heders relaterat.
Tubay var inte en beslöjad kvinna som var instängd.Tvärt om hon festade hade flera tatueringar och allmänt njöt av livet som vilken annan svensk tjej som helst.
Trött på att invandrar tjejer speciellt kurder ska svartmålas som mördare och extremister. You go Gülay!! Öptüm!

Anonym sa...

Jag förstår att det är irreterande då jag också vet att Tubay inte va en sådan nedtryckt människa.
jag försvarar inte media på något sätt jag håller med dig! men jag tror att de syftar på mannen som den som bidrar till hedersgrejen. han va en psykopat men varför hade han de värderingarna? Hur ser resten av hans familj ut osv. hans kvinnosyn etc. Det är hans handlande de är ute efter. hans våldsamma bakgrund mot kvinnor etc. Men jag håller med om att en svensk hade gjort så hade ingen sagt något. Man ser sambandet mellan invandrare och denna kontroll och svartsjuka som dock ävan förekommer bland svenskar och alla människor. fel att jämt dra heder med bara invandrare som om svenskar inte hade någon? men vi människor Älskar att katikorisera saker. generalisera och tyvärr har tubays mord blivit "bevis" ytterligare enligt dessa folk.
Va stark din blogg kan förändra

Anonym sa...

Vill först och främst beklaga sorgen och hoppas att Er familj finner styrkan att gå vidare. Det är ett väldigt fint iniativ av dig att belysa detta våld är inte hedersrelaterat och som Baristan skrev tidigare Keep up with the good work!

Må Tubay vila i frid.

Mvh/ X

KurdishFlower sa...

Barzan -

Tack söt! Öptum

Anonym -

Oavsett hennes makes bakgrund, så slog han inte henne av hedersrelaterade skäl, han slog henne för att han är en misshandlare och har alltid varit en misshandlare, han har misshandlat många före henne, han är en typisk svag kille som måste ha kontoll och makt för att känna sig någorlunda "mäktig".
Han kunde lika gärna vara svensk, ingen skillnad.

X -

Tack, jättesnällt. Jag kommer att försvara det jag tror på oavsett hur mycket motstånd jag än får.

Anonym sa...

Förstår inte riktigt varför man väljer att gifta sig med en person som man vet har misshandlat flera personer innan. Varför ska kvinnor utsätta sig för det här, ge sig in på någonting när man vet vad konsekvenserna blir.
För tydligen visste ni vad han hade för bakgrund men ändå valde hon att gifta sig med honom.Det har jag svårt att förstå.

Anonym sa...

Jag skrev i morse att du kunde gå in på Diskutera på Unt.se och skriva det du tycker om artikeln på Fritt forum - det når ut till många - men det försvann visst på någo sätt.

Anonym sa...

Ett tänkvärt inlägg. Jag vet hur journalister tänker och hur alltför välmenande svenskar tänker. Jag är nämligen själv före detta journalist och fortfarande välmenande. Men jag har aldrig, och jag är helt ärlig, när jag talat om våld mot kvinnor (t.o.m. på offentliga torgmöten) "per automatik" talat om hedersvåld så snart en invandrad man misshandlat en misshandlad kvinna. När jag nästa gång kommer i samtal om detta trista ämne hoppas jag att jag får använda några av dina formuleringar som ytterligare stöd.

Anonym sa...

Hej söta du!

Det är sjukt irriterande att när man tror att man ska kunna använda media till en bra sak så vrider de på det så att de ändrar ens budskap.

Du och Dilek är så starka och duktiga.

Hoppas det går OK med studierna G!

Kram

Anonym sa...

Van Semyan eller vad du nu heter!

Vad får dig att tro att beslöjade kvinnor är instängda?
Vad har det med saken att göra?

Det du skriver är också en sorts diskriminering, jag känner många beslöjade kvinnor och dom är absolut inte instängda.

Du är inte tillräckligt mogen för att ge dig in i såna här diskussioner.

KurdishFlower sa...

Anonym 3 -

Alla ver emot deras äktenskap, tyvärr valde hon att inte lyssna på familj och vänner. Vi bor i ett fritt land där var och en av oss beslutar saker och ting själv, skulle någon av oss försökt att stoppa bröllopet med alla tänkbara medel hade vi istället "kuvat" henne och blivit kallade för massa saker. Hon var en vuxen tjej, som tyvärr gjorde fel val, när en person bestämmer sig för något kan ingen annan rubba beslutet.

Anonym 4 -

Hmm, har inte fått någon kommentar där det står något om det, men jag har mailat chefredaktören på UNT, tyvärr fick jag inget svar tillbaka.

Kjell-Åke Persson

Det glädjer mig att höra, synd att det inte finns fler som dig.

Unni -

Hej gumman!

Studierna går bra, har inte varit i Örebro så mycket, därför jag inte hörde av mig, har varit i Uppsala med lilla Iza.

Tack för dina söta ord!

Hör av dig när du är i Örebro igen.

Kram

Anonym sa...

Lite funderingar?
har han alltid misshandlat sina tidigare tjejer? Varför varnade inte de henne? Vilka är de? har de inte trädit fram idag som mamman till barnen? elle visste hon innan hon gifte sig vilka han slagit? Mamman till barnen skrev ett tidigare inlägg där hon "prisade mannen" som en charmknutte. Hur länge levde de ihop och varför försvarar hon honom om han misshandlat henne också?
Vill vet jag förstår inte inläggen!

KurdishFlower sa...

Ja han har haft rykte om sig att vara en "misshandlare", vilka han har misshandlat vill jag inte ta upp i bloggen.
Hon visste nog innan hon gifte sig om hans förflutna, alla i Uppsala som känner honom vet, men kärleken är blind, han var väl en "charmknutte" tills de gifte sig.
Varför hans ex fru försvarade honom får hon besvara själv.

KurdishFlower sa...

Dessutom vet jag inte var du har fått det ifrån, att hans ex fru försvarat honom, för det har hon inte.

Anonym sa...

turkar, kurder,bosnier, serber, syrianer... vi alla blir , dagligen, "påhoppade" av media. Ändå lyckas vi aldrig hålla ihop och bli starkare tsmns. Vi måste engagera oss för att det ska ske förändringar.

KurdishFlower sa...

Håller med fullständigt senaste anonym!

Anonym sa...

hela den familjen inkl. kusiner är kända som misshandlare av sina flickvänner

Anonym sa...

Anonym: Har Du blivit misshandlad, våldtagen eller rövknullad av någon i den familjen eller?? :)