12 mars 2008

Liv efter döden?

Tror ni på ett liv efter döden?
Jag vill tro att det finns ett liv efter döden, jag vill tro att man återförenas med de man älskar även efter tiden här på jorden. Jag antar att man blir mer mottaglig för "andligheter" när man förlorar någon till den "andra sidan", det är en tröst att tro sig veta att den du förlorat fortfarande "lever" och vakar över sina nära och kära.
Vem vet, det kanske bara är något påhittat av oss människor just för att få styrka under perioder som dessa?

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror om man har xwede med sig så vet man att de finns ett liv efter döden.och att man kommer återförenas med sina kära det tror ja allt,men vissa kanske inte tro på xwede heller men tror att de handlar om att man skall tro på det själv att de finns, finna styrkan att det finns ett liv efter döden,men tror också att bawerî bi Xwedê anîn gör mycket.min åsikt

Anonym sa...

Jag tror så här. I dödsögonblicket så befrias vår själ från kroppen. Vi kan då som andar följa vad som sker på jorden. En del andar blir jordbundna, de dog kanske hastigt och förstår ännu inte att de är döda. Det är de vi kallar spöken. Vi kan hjälpa dessa andar vidare mot ljuset/Gud.
En del andar väljer att stanna lite hos oss av olika anledningar.
Jag tror också att alla människor har sin egen guide, som vi kan be om vägledning av. Det är den lilla rösten som du kanske tror ar din egen tanke. Den som väcker dig då glömt ställa klocken så att du ändå hinner på morgonen...
Sedan finns det änglar som vakar över oss och som vi också kan be om hjälp. Ärkeänglarna tex som ängeln Gabriel, Michael mfl.
Dessa nämn i både Koranen och Bibeln.
Jag tror att vi innan vi föds väljer en karma läxa som vi skall lära oss. Ja jag menar faktiskt att vi kan dra på oss olyckor för ett högre syfte som vi inte ser då vi lever här. Jag tror att våra jordeliv är som små fjärtar i värds rymden.
Och jag tror att när vi misslyckas att vara starka, goda osv, så är det bara att börja om igen i detta liv eller nästa tills vi lärt oss läxan. Många av oss har nog levt väldigt många gånger, andra inte så många. I en del barns ögon kan man se en mycket gammal själ. Och ibland kan barn komma med så kloka komentarer som ett litet barn rimligen inte borde ha kunskap om.
Jag vet inte om man någonsin blir full lärd...
Undrar om det är då man får leva i paradiset...

KurdishFlower sa...

Jag har inte riktigt tron på gud, men jag vill tro att det är så, att det inte bara blir svart och slocknar, det låter så läskigt och meningslöst..

Jag vet inte, är nog en förvirrad liten själ när det kommer till tro,.

Anonym 1 & 2 -

Vi får hoppas att ni har rätt och att det finns liv efter döden..