08 mars 2008

Barndomsminnen!

Har tänkt mycket på min barndom på senaste tiden, tänkte berätta lite om vad vi hade för oss Gottsundaungarna. Vi var ett stort gäng ungar som alltid lekte med varandra, var det maniklar som var inne, ja då spelade vi med dessa, var det kulor, då spelade vi kula, "Vasatin" var populärt på den tiden och jag kallades för "myran", då jag var så liten och kunde röra mig snabbt och smidigt, riktigt duktig minns jag att jag var.
Vi brukade även anordna modevisningar, danstävlingar, utflykter för oss själva, tiden i Gottsunda är nog den bästa tiden i mitt liv hittills, så roligt som vi hade då, har jag nog aldrig haft. Vi var ett gäng naiva små ovetande barn, vårt största bekymmer var när mamma skulle ropa från balkongen när vi skulle hem och sova! Vilket kunde ta en jädrans tid innan vi gjorde som mamma sa och gick in - särskilt olydiga var vi under somrarna då det var varmt och ljust ute till sent på kvällarna.
Jag har kontakt med nästan alla från den tiden, de som jag hade släktband med har självklart funnits med hela tiden, oavsett vad. Tre av de som tillhörde vårt "coola" lilla gäng har gått bort, må de vila i frid..
Allah rahmet eylesin, mekkaniniz cennet olsun..
Minns en gång när Tubays pappa skjutsade mig, syrran och Tubay på sin cykel, vi hade alla varit på en utflykt i gipen(tror det stavades så), där vi hade grillat och ätit "kisir" en sorts förrätt som görs med grönsaker, kryddor, tomatpuré och couscous. Jag blev trött i benen och satt längst bak på pakethållaren, syrran framför mig och Tubay på styret, jag skrek att jag var trött och inte orkade hålla upp benen, men han hörde mig inte, då han har väldigt dålig hörsel. Rätt som det var åkte mitt vänstra ben in i cykelhjulet, jag skrek och skrev, såg hur blodet droppade, vet inte hur långt han hann cykla innan en gående man stoppade honom. Den okände mannen tog loss min fot, lyfte mig och sprang, syrran och Tubay sprang efter, mannen bodde i närheten, så fort vi kom upp lindade in min fot i bandage och ringde ambulansen. Jag minns att Tubay och Tulay fick glass, medans jag gallskrek..
Sen minns jag att jag helt plötsligt låg på ett "bord" i ett grönt rum och hade massa läkare runt mig.. jag opererades akut och fick ett otäckt ärr efter olyckan, som tur är fick jag behålla foten, vi var kanske runt 4-5år då. Blev lite retad av resten av gänget sen, då jag inte klarade av att gå med kryckor och studsade fram på rumpan istället..
Det var en ren olyckshändelse och jag är inte arg på någon för mitt ärr, tack vare ärret minns jag den dagen mycket väl, för det var trots allt en mycket trevlig dag..
Oj oj oj, det var tider det!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj ja manicklar....vilka minnen!!! Spenderade min barndom i Gottsunda också och har mina bästa minnen därifrån. =)
Tänkte bara höra efter om Iza tyckte om böckerna hon fick idag?


/En vän A

KurdishFlower sa...

A,

Heeeej, vad gulligt av er, vi har inte öppnat presenten, vi tänkte spara den till hennes födelsedag :)
men jag är säker på att hon kommer älska böckerna!

Anonym sa...

Vi var lite osäkra på datumet.Jag har frågat Tubay men kommer dessvärre inte ihåg.

Det är mycket att komma ihåg när man har barn alltså...AD-droppar, BVC, vaccinationer, mata dem, äta själv, andas emellanåt etc. Jag måste byta till ett större misnneskort helt enkelt!

Böckerna är bara en liten tanke till den lilla ängel från oss. Min lilla knatte som är drygt en månad äldre än Iza älskar böcker. Att riva ner dem från bokhylla i sitt rum, läsa dem, bläddra i dem och bara hålla en i handen och gå runt och runt i lägenheten.

Vi tänker mycket på Tubay och alla berörda och mest av alla tänker vi faktiskt på Iza.

Varma hälsningar

/En vän A

KurdishFlower sa...

A,

Tack, det var jättesnällt av er, vi blev glada allihopa!
Iza har tur som är omgiven av så många som älskar och tänker på henne.

Hon fyller år den 29e.
Jag måste tyvärr lämna Iza på måndag, måste tillbaka till Örebro och studera. :( Kommer att hälsa på henne så ofta jag kan.

Anonym sa...

Finns inga ord som kan göra att det känns bättre, men jag tänker på er och känner med er. (Jag jobbade med Tubay två somrar för två år sedan. Hon är saknad....)
Hälsa till Melissa från mig.
Elin*

Anonym sa...

Hej.
Tråkigt att du måste åka ifrån henne med tanke på att hon hade blivit fäst vid dig =(

Lycka till med plugget!


/En vän A

KurdishFlower sa...

A,

Ja, det känns så hemskt, vill inte lämna henne.. :(
Ska komma så fort jag får tillfäller, så ofta jag bara kan.. Önskar att jag studerade här i Uppsala..

Anonym sa...

vegotina te bû sedem ku ez zaroktîya xwe bi bîr bînim :)

inshallah ni klarar krisen och alltid håller ihop. önskar er all lycka.