28 mars 2008

Två mord på en och samma dag!

Hur många fler ska dödas?
När ska mäns våld mot kvinnor få ett stopp?
Var är Sverige på väg?
En stor debatt måste startas, politiker och myndigheter måste öppna ögonen och göra något åt det här! Kvinnor är inte ens trygga i sina egna hem längre, en plats som jag tidigare skrev borde vara den tryggaste platsen på jorden!
Tubay sökte hjälp hos kvinnojouren, allt gick fel från början, Tubay anmälde sin make två gånger för misshandel, hon fick ingen kontaktperson trots att det är rutin på det! Hur många fler ska offras för att NI ska öppna ögonen och göra allt rätt?
Jag hoppas verkligen att kvinnorna som sitter hemma och är rädda vågar träda fram efter allt detta, om bara en eller två gör det, är det framsteg och ett steg i rätt riktning.
Man vill inte läsa tidningarna längre, det gör ont..
Jag beklagar alla drabbades sorg från djupet av mitt hjärta.
Må dessa barn och kvinnor vila i frid..

http://www.expressen.se/nyheter/1.1100663/man-anhallen-for-mord-i-eskilstuna

http://www.expressen.se/nyheter/1.1099699/dubbelmord-utanfor-surahammar

"Efter att mannen erkänt för polisen skickades en patrull till den lägenhet i Eskilstuna där kvinnan enligt mannen fanns.Där påträffades en kvinna i 30-årsåldern död.– Vi misstänker att hon bragts om livet med yttre våld, säger Svante Melin, informationsansvarig vid polisen i Södermanland till Expressen.se."

Finner inga ord!

9 kommentarer:

Anonym sa...

de va ett jävla tjat om hur samhället borde agerat gentemot tubay. Varför tar man tillbaka sin anmälan? Du kan väl istället fråga varför hon inte agerade på tusen andra sätt istället. du får ursäkta, men allt är så himla uppenbart när du skriver i din blogg

KurdishFlower sa...

Det handlar inte bara om Tubay, henne har vi förlorat för att hon inte fick den hjälp och sökte och att det tog för lång tid. Varför man tar tillbaka sin anmälan? Rädsla.

Trevligt att du tittar in och läser min blogg, trots att den är så uppenbar.

Att jag nämner Tubays namn beror på att hennes fall är det jag vet mest om, alla tabbade sig och gjorde fel, fler kvinnor ska inte behöva dö pga att myndigheter inte gör sitt jobb rätt.

Anonym sa...

Jag tror att hon tog tillbaka anmälningarna pga påtryckningar från både hennes och hans familj.
Hade hon haft stöttning för dessa anmälningar hade hon förmodligen inte tagit tillbaka dem heller det är nog den bittra sanningen. Detta ÄR ett stort problem särskilt hos invandrar kvinnor, många får stryk och orkar inte anmäla för egen kraft därför de vet att de inte har något stöd. Givetvis finns detta i alla folkgrupper, men jag vill påstå att invandrar kvinnor är mera utsatta.

KurdishFlower sa...

Anonym 2 -

Nu pratar du om saker du inte vet.
Hon hade stöd från sin familj, hennes familj gjorde allt för att hon inte skulle gifta sig med honom, efter att han misshandlat henne första gången sa hennes familj att hon skulle skilja sig, men hon gjorde som hon ville även då.
Antar att hon tog tillbaka anmälningarna för att hon var rädd för honom och för att hon ville trots allt att det skulle fungerar för barnets skull.
Dessutom fick familjen veta om att hon anmält honom under hösten av polisen efter hennes försvinnande, hon höll alltid upp en lycklig fasad, ingen visste att han hade slagit henne igen.

Jag blir så less på kommentarer som dessa! Alla dessa fördomar!

Anonym sa...

Okej så du menar att både hennes och hans familj ville ha honom fängslad redan vid första misshandeln och peppade henne att inte ta tillbaka anmälan? Isåfall ber jag om ursäkt för mitt utalande. Angående fördomarna som du pekar på så menade jag absolut inte dra alla över en kam, jag pekade på att dessa kvinnor är en utsatt grupp. http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/nyheter/artikel.asp?Artikel=1776320

Jag ville inte provocera eller irritera dig utan bara diskutera.
Jag beklagar sorgen

KurdishFlower sa...

Anonym 3 -

Hans familj kan jag inte uttala mig om, vet ingenting om vad dom tyckte om saken. Hon hade sin familjs fulla stöd att lämna honom, önskar att hon hade lyssnat och gjort det..

Mäns våld mot kvinnor som ständigt pågår har inget med etnisk bakgrund att göra, mörkertalet är stort och media framhäver alltid "invandrarna" som de största bovarna i dramat, inget nytt, tyvärr..

KurdishFlower sa...

Angående artikeln, invandrarkvinnor särskilt från mellanöstern tänker mycket på familjen, barnen, de ger inte upp så lätt. Familjesammanhållingen betyder mycket för oss, kan nog bero på det.

KurdishFlower sa...

Tack så mycket.. Din ursäkt är godtagen..

Mvh

Anonym sa...

Det räcker inte att anmäla en våldsam man, hon måste lämna honom först och sen anmäla. Annars blir det så här, kvinnan tar tillbaka eftersom hon blir övertalad el hotad av mannen.

Vi kan inte hindra kvinnor från att flytta ihop med våldsamma män. Vi kan inte tvinga dem att flytta ifrån sina våldsamma män. Samhället kan stötta, men kvinnan måste ta första steget själv.

Och vi kan inte heller förhindra att män är våldsamma. De vet att kvinnomisshandel och kvinnomord är straffbart, men de gör det ändå. Så därför kommer detta att hända om och om igen.