26 april 2007

Farmor.

Min kära farmor har varit på besök. Har funderat mycket under tiden då hon varit här. Farmor och jag brukar sitta uppe halva nätterna och bara prata, hon vet så mycket, hon har så mycket att berätta, hon glömmer aldrig något. Och detta får mig att både bli ledsen och glad på samma gång. Alla dessa historier från förr, jag vill så gärna bevara allt hon säger, och berätta alla dessa visdomsord vidare.

I vilket fall som helst, så satt jag och funderade på allt och inget, och tanken slog mig..
Om några år, kommer alla dessa historier vara bortglömda, alla dessa människor, alla dessa platser kommer att vara ett minne blott, jag kommer inte ens kunna föra över en tredjedel av allt till den kommande generationen. Allt kommer att begravas tillsammans med min älskade farmor.

Vi låg och kramades förra veckan, kände mig som en liten 3åring igen, farmor vaggade mig i sin famn och gullade med mig som man gör med en liten bebis.
Jag ville vrida tillbaka tiden, bara vara en liten oskyldig 3åring, helt ovetande om hur världen och människorna i den fungerar.

Farmor berättade om den ena släktingen efter den andra, rabblade upp massa namn, jag har hört talas om de flesta, men kunde inte riktig få fram exakt vem som är vem. Hursomhelst så låg jag där och mådde hur bra som helst och började fundera lite djupare på allt hon berättade.
Alla dessa släktingar som nu är utspridda över halva jordklotet, den här fina sammanhållningen som vi nu har, kommer sakta men säkert att försvinna. Jag kommer inte känna alla mina föräldrar känner, till slut kommer vi att bli lika kalla som landet vi bor i.

Jag älskar våra släktträffar, jag älskar att veta vem alla är, att veta exakt hur man är släkt osv.
Min syster förlovade sig förra helgen, allt gick jättebra, det blev en väldigt lyckad fest. Vi hade bara bjudit den närmaste släkten, det var 250-300 människor där. På bröllopet kommer det komma minst 600-700personer. Detta kommer att försvinna, den här fina traditionen, den här värmen och gemenskapen. Mina blivande barn kanske inte kommer att uppleva detta. Jag känner redan nu hur min generation glider längre och längre ifrån varandra. Vi blir mer och mer splittrade, vissa hälsar knappt när de ser varandra, många har blivit som främlingar gentemot varandra. Detta är väldigt skrämmande. Det här problemet hade inte funnits om vi hade varit kvar i Kurdistan. Jag önskar vi hade varit kvar där allesammans, att möjligheterna där hade varit precis om i Sverige. Att vi hade fått leva kvar där i lugn och ro. Istället för att vara utspridda på det här viset och sakta men väldigt säkert glida längre och längre ifrån varandra tills vi tills slut inte vet vilka vi är och var vi kommer ifrån. Vad ska hända den dagen då alla i de äldre generationerna dör? Jag önskar från djupet av mitt hjärta att fler kurdiska ungdomar tänker som mig och att vi tillsammans ska kunna förhindra detta från att hända.

Jag kommer att göra mitt yttersta för att bevara kurdiska traditioner. Den värmen som min farmor bar på skall inte få svalna. Inte så länge jag är vid liv.
Vi är kurder och vi härstammar från Kurdistan. Vårt kurdiska arv är för vackert för att falla i glömska..

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt inlägg berör mig, jag har många gånger tänkt som du gör. Och jag blir skrämd över att inte kunna förra vidare mina mor/farföräldrars historier, och att de en dag dör ut :(

Anonym sa...

Ursäta om jag sänder dig den här länken.Den är hemsk.Hur vanligt detta egentligen är med sådana här saker i Kurdistan eller är detta bara saker som sker i vissa grupper som det tycks vara frågan om här(Yezidi).
Här inget med ditt inlägg att göra egentligen men jag tyckte att jag ville höra en kommnetar från någon som är kanske mera "insatt" i det här. Här är länken:
http://www.shufflevideo.com/media.php?cat=shocking&v=40

Anonym sa...

Hej igen.Om du inte vill se videon så kommer en textbeskrivning av det som den visar här(engelska):


Mosul, Iraq -- Up to 1000 men from the Yezidi Kurdish community of Mosul killed a teenager who's only crime was running away to marry a Muslim man whom she loved and converting to his religion.For four months ago the girl had been given shelter by a local Muslim Sheik. It was reported that in the last few days her family persuaded her to return home, convincing her that she had been forgiven by her parents and relatives for her mistake.In a short mobile video clip which appears to have been taken by locals at seen of the murder, the girl is seen being ambushed on her way home by a group of up to 1000 men who were waiting for her to return; the men killed her in the most brutal way possible, by throwing large stones on her head. The following clips show that while she is alive and crying for help she is taunted and kicked in her stomach until someone finishes her off by throwing a large stone on her face.

Anonym sa...

Till den där Kaj!
Jag vill gärna svara i "kurdish flowers" ställe.
Vilken jävla fråga och vilken jävla länk.
Är du inte riktigt klok eller är det bara ett skämt. Kurdistan uppgår till en yta av drygt 550 000kvadratkiolometer med en befolkning på drygt 35miljoner.
Vad än videon visar är det inte "vanliga" människor som gör sånt.
Jag blir så arg och upprörd men mest av allt stör jag mig på dumma obildade människor.
Vad fan har det inlägget med att göra med allt kurdish flower tar upp. Usch/Suri

KurdishFlower sa...

Kaj -

Detta är inte alls vanligt i mina trakter, och har ingenting med kurdisk kultur att göra. Det som hände den här tjejen är tragiskt må hon vila i frid.
:(

Anonym 1 -

Vi får kämpa på och försöka föra vidare så mycket som möjligt, bollen ligger ju i våra händer, vi måste bara rulla den åt rätt håll..

Suri -

Tack för att du svarade i mitt ställe, men jag tror inte Kaj är dum eller obildad på något sätt, han ställde en fråga till kanske den enda kurden han känner till på nätet. Vi måste förklara med fina ord att dåd som dessa inte har med oss och våra kurdiska rötter att göra, istället för att skälla på stackaren.

Rollx sa...

Lösningen ?.
Om du vill spara på hennes berättelser, be farmor skriva ner alla dessa historier. Eller fixa en bandspelare samt en "drös" med tomma band hon kan prata in på. :)

KurdishFlower sa...

rollx -

Hahha, jaa, det har jag inte tänkt på :)

anna wintour sa...

jag försår din tanke med att man glider i från varandra och om man hade bott i Kurdistan så skulle det inte bli så. Jag tror också att man glider i från varandra ju större släkten blir.

Anonym sa...

ere walla raste -;)
tänker också så, måste bevara allt och om man bott i kurdistan vad annorluna allt hade varit, värmen för mig är viktigt det är det jag saknar : ) ..

Anonym sa...

biji kurd o kurdistan
biji qamishlo !

Kurd_tjej sa...

Kurd 4 ever..
Jag älskar dina tankar kurdiska blomman..

Anonym sa...

Jag ligger din blogg med hjälp av Google och jag måste säga, det här är bland det bästa välskrivna artiklar jag har läst på länge.

KurdishFlower sa...

Anonym, tack så mycket :)