23 februari 2008

Varför just hedersmord?

Läste lite på ett forum där folk diskuterar kring Tubays försvinnade, det som gjorde mig upprörd när jag bläddrade igenom sida för sida var alla spekulationer om att ett hedersmord låg bakom hennes försvinnande.

Varför är hedersmord det första man tänker på när man hör att en kvinna från mellanöstern är försvunnen eller mördad?
Kan det inte bara vara så att det handlar om ett "vanlig mord/försvinnande", att dessa kvinnor utsatts för brott av en psykopat, en mentalt störd person som flippat?

Det finns sjuka människor över hela världen, en normal människa dödar inte sitt eget kött och blod, det finns inte i en förälders värld, det vet ni läsare som har egna barn. Ni skulle väl _aldrig_ skada era barn? Jag har själv inga egna barn, men kan tänka mig hur det är att ha ett eget barn, en bit av sig själv och sin älskade, ett litet knyte som har kommit till världen tack vare dig, en liten människa som du burit på i din mage i nio långa månader.. Vilken frisk människa dödar något som den själv varit med och skapat, något så värdefullt och fulländat?

Vill även tillägga att Tubay fortfarande är spårlöst försvunnen, om det är någon som vet något om hennes försvinnande hör av er till Uppsala polisen eller kommentera i bloggen. Hennes familj och anhöriga är intresserade av alla tips dom kan få.

22 kommentarer:

Anonym sa...

många förknippar oftas hedermord till mellanöstern, för direkt det är någon från mellanöstern som dör, t ex i sverige då säger dem, jo definitivt hedersmord, kanske har dem fått en sådan bild, o från vart det kan man undra sig, men håller med där, det kan lika väl vara en psykopat en mördare som gjort något, och inte är det något hedersmord, men sen finns det också hedersmord där föräldrarna/släkt har gjort något, det kommer jag aldrig förstå och aldrig acceptera. men det är ju min syn på det : )
men det är helt sjukt isf att döda sina egna barn, sitt eget kött och blod , istället för att döda om det är sådant dem gör, finns det lösningar... // kurdiska tjejen.

KurdishFlower sa...

Ja, jag förnekar inte att det finns en hederskultur i vissa delar av världen, det som irriterar mig är att nästan alla brott som begås i det här landet av folk från mellanöstern förknippas just med heder, vilket är väldigt synd,.

Jepps, ingenting är omöjligt, finns lösningar till allt så länge man vill lösa något. :)

Anonym sa...

ja det håller jag också med om, men det är kanske för dem har sådana fördomar mot något. man skulle kunna skriva väldigt långt om det.
men tror verkligen att dem "tror" att det är så hos "oss" att det är vårat sätt att leva typ, men det är fel, lr att det ingår i kulturen,jag säger absolut inte att de ingåkulturenr i , men kanske tänker någon/några så, jag vet inte, kan bara prata för mig själv.. jo klart finns lösningar bes det är ingen som tar sig tid att verkligen lösa dem, istället fnns de folk som tar till sig våld för dem inte ser någon annan utväg,tyvärr.// kurdiska tjejen :)

Anonym sa...

Det är inte konstigt att man tror att det är hedersrelaterat, det har ju vart ganska många misstänkta fall de senaste åren. Läster man dessutom Sara Mohammeds site så verkar mörkertalet enormt. Hon borde ju veta.

KurdishFlower sa...

Anonym nr 2 -

Vilka fall? Anser inte att det har varit överdrivet många fall, jämfört med andra brott som begås i Sverige. Man kan tro att det är många hedersrelaterade brott just pga medias vinkling av det hela, tyvärr..

Anonym sa...

Men vad anser du om Sara Mohammed då? Har hon fel, överdriver hon?

KurdishFlower sa...

Anonym 2 -

Jag vet inte så mycket om Sara, googlade lite nyss och läste att hon får ca 100 samtal om året, det är en struntsumma jämfört med detta:

I Sverige görs varje år mellan en och två polisanmälningar per 1000 barn under 15 år om misstänkta sexuella övergrepp. Enligt svenska studier har ungefär 7 till 8 procent av kvinnorna och 1 till 3 procent av männen någon gång under uppväxten blivit utsatta för sexuella övergrepp.

Källa: http://www.sos.se/sos/publ/referat/0003-001.htm

Du ser, det är betydligt fler svenskar som utsätts för övergrepp som barn än flickor som blir mördade för hederns skull, man ska inte döma och generalisera ett helt folk, en hel grupp för enstaka idioters skull. Det finns människor som fortfarande tror på hederskulturen, men det är pga okunskap, de vet inte bättre, de har inte sett något annat. Man kan tyvärr inte lära gamla hundar att sitta. Den nya generationes invandrare, såna som mig och min omgivning kommer att sätta stopp för den här typen av "traditioner/kultur" eller vad man nu ska kalla det. Flickorna i min släkt är väldigt fria och lever precis som dom vill utan att riskera att bli mördade av sina familjer. Jag förnekar inte att hederskulturen existerar, men ALLA fall där en tjej från mellanösterna har blivit utsatt för brott har inte med hedern att göra. Glöm ordet heder, det existerar nästan inte i Sverige, och de som fortfarande lever efter den "kulturen" är "nya" invandrare i Sverige som nyss har kommit hit från bergen, människor som aldrig har öpppnat en bok och läst den, som inte kan läsa den, skadade människor.

Mvh

Anonym sa...

Först av allt, glädjande att din familj kan vara så liberal. Ni är definitivt inte i majoritet, men jag hoppas historien visar att du hade rätt.

Sen förstår jag inte alls din jämförelse med sexuella övergrepp. Vad har det med hederskultur att göra? Bara för att det finns problem på ena hållet, försvarar inte det problem på det andra. El hur menar du?

Vad gäller Sara Mohammed så tycker jag att du ska läsa på lite. Kolla här:

"Hederskulturen är utbredd i Sverige" skriver Sara. Läs själv på http://www.pelafadime.se/

Till sist. Det kommer in runt 30 000 personer från främst Irak till Sverige varje år. Dom har samtliga en mycket traditionell kvinnosyn. Hur ska vi få dom på bättre tankar? Mission impossible tror jag.

KurdishFlower sa...

Anonym -

Jämförelsen var bara ett exempel på att det är ganska många barn som blir uttsatta för övergrepp här i Sverige, av samma anledning som du tycker att det inte är konstigt att vi från mellanöstern blir förknippade som hedersmördare så fort det händer något borde ju svenskar i så fall bli förknippade med pedofili? Detta är inte min åsikt, bara ett exempel, förstår du vad jag menar nu?

Ska läsa lite om fröken Sara :)

Angående Irakierna, ja du, mission impossible med de äldre kanske, men tror det blir lättare att "forma" barnen i skolan m.m

Jättekul att du tar dig tid att kommentera förresten, vore ännu skojjigare om du skrev ett namn istället för anonym.

Mvh

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med, det blir alldeles för enkelspårigt.. :/

Unknown sa...

KurdishFlower, jag har ingen djup kunskap om vilka folkgrupper som är överrepresenterade inom sexuella övergrepp, men jag vet att det förekommer över hela världen. Vad som däremot är fakta om vi bara pratar Sverige så är det att kvinnor från mellan östern är mycket hårt hållna, männen bestämmer det mesta. Jag är dessutom säker på att nästan inga svenskar skulle kunna mörda sitt eget kött och blod pga den förbannade "hedern". De facto är tusentals stackars flickor förttryckta av sin egen familj. Läste senast igår i Aftonbladets söndagsbilaga om en flicka, Fatima kallad, som var på flykt från sin familj och bodde i skyddat boende, bara för att hon ville läsa högskola och leva mer västerländskt. Hon menade på att mörkertalet är stort vad gäller flickor som lider i det tysta. Skrämmande läsning.

Vad jag heter, jag fattar inte riktigt hur man fyller i alternativen...?

Saturnine, vem menade du med din kommentar? Vem var den riktad åt?

KurdishFlower sa...

Arne -

Har du inte lärt dig att aftonbladet inte är en bra källa och att de gör allt för att förstora upp saker och ting, klart att de väljer att skriva om heder och förföljda flickor, det är sånt som säljer. Folket från mellanöstern blir svartmålade medans tidningen blir rikare.

Jag förnekar inte att det förekommer, men inte i så stor utsträckning som det sägs i media. Jag har som sagt ett stor släkt och känner massor med kurder över hela Sverige, majoriteten är unga damer som studerar på annan ort än deras föräldrar. :)

Unknown sa...

AB är inte alltid det pålitligaste, men vad ska man lita på? Har du läst nåt på Saras sajt? Att ni hamnar i försvarsställning är väl inte så underligt? Och sen finns det andra folkslag än kurder. Jag ser ett samband till främst muslimska länder.

KurdishFlower sa...

Arne -

Ja, kollade lite, men har inte haft så mycket tid idag att fördjupa mig i hennes sajt..

Antar att dessa stackars flickor bara har haft otur nog att växa upp i fel familjer.. Jag tillhör typen som fått en fin uppväxt utan så mycket begränsningar, är nöjd och kommer att uppfostra mina barn på samma sätt som jag själv blivit uppfostrad på.

Lider med alla unga damer som växer upp i familjer som lever efter "hederskulturen".

Men Arne, efter att ha diskuterat lite med mig nu, har du lärt dig något nytt eller tycker du fortfarande samma sak? Kommer du att tänka att det är något hedersrelaterat som ligger bakom om du hör eller läser i media om någon stackare från mellanöstern som utsatts för brott?

Unknown sa...

Arne speaking :) Jag har lärt mig att det finns kurdfamiljer som är liberala, trodde faktiskt inte att det var så. Det är positivt! Men ni har stora släkter o sånt, visst måste du ha koll på några ur Fadime/Pela-släkten? Där verkar det inte vara lika högt i tak...typ...

Du pratar utifrån din verklighet, hur tror du det är för Irakier, Iranier, pakistanier osv...? Är det lika sällan förekommande med hedersbegreppet där som du - påstår - att det är inom kurderna`?

KurdishFlower sa...

Arne -

Vill du veta en hemlighet? Fadime och jag var sysslingar. Mordet på henne var inte ett hedersmord, det var en sjuk människas handling en familjetragedi som gick alldeles för långt, må hon vila i frid! Det läskiga är att hennes pappa var den sista människan på jorden man trodde skulle göra något sånt, han var alltid den där tysta typen, en snäll farbror som varken hördes eller syntes särskilt mycket.

Vi blev alla chockade över beskedet om att Fadime blivit mördad, än idag är det många i släkten som tvivlar på att det var hennes far som dödade henne, just för att han var som han var.

Media utnyttjade den stackars tjejen och gjorde allt för att smutskasta resten av oss. Enligt media blev alla tjejer i vår släkt bortgifta redan innan de föddes, och så fort vi fyllde 18 var det dags för bröllop :)

Jag är 24år och fortfarande ogift och bor och studerar på annan ort än mina föräldrar.,
Ja du, jag gör allt det som s.k är förbjudet inom hederskulturen.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det ser ut hos andra, kan bara prata utifrån mig själv och min omgiving.

Unknown sa...

Usch, känns nästan läskigt att få reda på det. Känns nästan som vi inte kan diskutera såna ämnen här...Tragiskt var det verkligen. Det är inte det att jag misstror dig, men innan Fadime blev mördad så talade hon ut en hel del i tidningar o teve. Hur såg ni på det i din släkt? Du var itne så gammal då?

KurdishFlower sa...

Nej då, inte alls läskigt, hade jag haft en enda liten anledning att frukta för mig liv hade jag inte skrivit öppet här och haft bilder på mig på sidan :)

Jag var väl runt 15-16år då skulle jag tro, när hon talade ut i TV om vilken äcklig släkt vi hade och hur jobbigt vi flickor hade det. Jag var förbannad på henne, blev irriterad över sättet hon svartmålade oss alla, hon var en vilsen själ som blev totalt utnyttjad av media. Jag skrev till och med mail till aftonbladet och expressen, men media valde att inte ta med min syn av saker och ting, det gällde ju att svartmåla så många som möjligt, sälja så mycket tidningar som möjligt. Vem vill läsa om att majoriteten av Fadimes släktingar var libera och faktiskt litade på sina barn? Hennes pojkvän var inte ens svensk, han var halviranie och blev nog kallad svartskalle både en och två gånger under sin uppväxt. De bad om hennes hand på traditonellt vis, bröllops datum och allt var bestämt. Sen vet jag faktiskt inte vad som gick snett.

Familjetragedi som sagt och inget hedersmord.

När jag var liten, runt 5-6år(på den tiden då ganska mycket fortfarande var lite tabu för oss) och vi bodde grannar med Fadime, då alla nästan var nya här i Sverige, minns redan då hur "fri" den tjejen var, hon gjorde alltid som hon ville, hennes pappa hade slutat bry sig om vad hon sysslade med. Hon var en liten pojkflicka!

Unknown sa...

OK Kurdiska Flickan, inte för att jag är så jätteövertygad, jag tror fortfarande att väldigt många flickor mår dåligt, en del är kuvade och lider i tysthet, en del är rebelliska och får lida ännu mer. Och en del flyr. Men du har gett en lite mer nyanserad bild, tack för det :)

kram från Arne

KurdishFlower sa...

Härligt Arne!
Då har jag lyckats med en god gärning :)

Men ja, det är klart det finns flickor som mår dåligt, men kanske inte i lika stor utsträckning som media vill få folk att tro. Fadime var min syssling, du kan ju kolla på äldre inlägg i bloggen där jag skrivit om förhållanden osv, det borde ju vara en "dödssynd" enligt vad media skrev om flickorna i min släkt, inte nog med det, så finns det bilder på mig här på bloggen. :)

Kommentera gärna andra inlägg också.

Mvh

Anonym sa...

du skrev att man inte kan döda ngt som man skapat sj, hmm men fadimes farsa dödade väl fadime? var han inte hennes pappa? vem skapade henne då? UTOMJORDINGAR LR?

va inte hon marash lr ngt skit ?

KurdishFlower sa...

Senaste Anonym -

En _frisk_ människa kan inte döda sitt eget kött och blod.
Klart det finns folk till allt, men allt är inte herdersrelaterat. Jag är själv från maras,jag vet vad jag pratar om, vi lever inte efter nån hederskultur, det finns inte där vi är ifrån. I så fall borde jag bli mördad för min blogg ;)