27 november 2008

En sten i taget.

"Var inte rädd för det långsamma framåtskridandet, var bara rädd för stillaståendet."
-Kinesiskt ordspråk

Håller på att ta mig upp ur dvalan sakta men säkert. Jag ska ta ett steg i taget, ska se en sten i taget, inte se hela berget med stenar som ligger framför mig, stenar som bara väntar på att jag ska lyfta bort dom, en och en, tills jag är helt fri från den tunga bördan mina axlar bär på för tillfället.

Igår lyfte jag bort en sten, och i morse ännu en, nu har jag en sten jag ska klara av till imorgon, och så ska jag fortsätta, en sten per dag tills jag når mitt mål.


Det fungerar faktiskt, alla ni som sitter i samma båt som mig där ute, som läser min blogg, gör som mig, en sten i taget och allt känns plötsligt mycket lättare!
Det är alltid svårt att ta tag i saker när man ser _allt_ som _måste_ göras på en gång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sen har vi Sisyfos, som hade en enda sten att tampas med resten av sitt liv...
ELL

Anonym sa...

och vart ska den sista stenen leda dej? (Målet?)

KurdishFlower sa...

Anonym,

Den ska leda mig till mitt mål, men stenarna tar aldrig slut, för varje mål man uppnår, gör man upp ett nytt mål att sikta in sig på.
Det är viktigt att man tar en sten i taget oavsett.
Vi människor blir aldrig nöjda och strävar alltid högre och högre upp.. :)