10 november 2008

Buyuk adam, kücük ask


Tittade nyss på en film som heter "Buyuk adam kucuk ask" det betyder "Stor man, liten kärlek" Om man ska översätta direkt till svenska. Filmen utspelade sig i Istanbul, den börjar med att en liten kurdisk flicka blir lämnad hos en turkisk advokat, som hjälper ett kurdisk par, han som lämnar flickan där gör det i hopp om att ge flickan en trygg framtid. Men strax efter att den lilla flickan lämnas där, hittar polisen deras gömställe och mördar både advokaten och det kurdiska paret..

I trappen, dörren mitt emot bor en pensionerad turkisk domare, denne har ett kurdisk hembiträde som får syn på den lilla flickan som lyckas undkomma poliserna, den lilla flickan är blodig och skadad..

Resten vill jag inte avslöja..
Det var en väldigt fin film och har ett budskap som är till kurdernas fördel, alla som kan kurdiska och turkiska av mina läsare - SE DEN!
Det är verkligen synd att filmen inte är textad på engelska så att även ni andra kan se den.
Här har ni länken:



Kopiera in adressen om inte direkt länken fungerar.
Just ja, glöm inte att ta fram massa näsdukar innan filmen börjar.


(Ni har blivit dåliga på att kommentera igen..)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hahah skrivet ett snabbt inägg innan jag drar till plugget...jo jag vill verkligen se filmen ska se den senare när jag får tid (sånt som vi studenter normalt icke har, det heliga orden tid, ledig, vila osv), men tack för tipset, vet du flera andra filmer men som är textade på engelska?

Ha det gott, hoppas det gick bra med pm:et..

/Fatos

david sa...

Det enda jag kan på kurdiska är en maträtt, så jag får nog hoppa. ;)

KurdishFlower sa...

Fatos,

Jag vet faktiskt inga filmer som är textade på engelska, gör ens turkarna sånt? Har för mig att den där "Kurtlar vadisi Iraq" är textad, men är inte säker.

Jag kommer tipsa om filmerna jag ser här med jämna mellanrum :)

David,

Det är verkligen synd, för filmen är såååååå bra!

Anonym sa...

Hej Hopp, såg filmen igår natt efter att ha blivit så himla nyfiken..

Om filmen: Rekommenderar start för andra att se den.(synd att den ej är textad på antingen engelska eller svenska)Och Gud vad duktig flickan i filmen är, och massallah så himla söt.

Ha det bra...och tack för tipset.
/F

KurdishFlower sa...

F,

Ja, visst var hon duktig, jag blev förälskad i henne. :)