15 september 2008

Utseende?

Läste i Vansemyans blogg nyss där han säger i sin senaste videoblogg att utseende spelar stor roll även i skolan, att en person som ser ut som ett "ghettobarn", som han uttrycker det, inte kan få bra betyg hur duktig personen än är.

Jag håller absolut inte med dig Vansemyan, visst spelar utseendet roll i tex arbetslivet, men i skolan är det ditt "verk" som bedöms, din insats i skolan, inte ditt utseende.

Du berättar om en kille i som går runt med ett lila paraply inomhus och som aldrig får bra betyg trots att han är duktig. Det är inte killens paraply det är fel på, det är den inkompetenta lärarens diskriminering det är stora grova fel på. Lärare och deras sätt att betygsätta går att ifrågasätta och en elev kan få bättre rätt än en lärare, en elev kan begära att få sina arbeten i skolan omprövade av andra lärare, det finns många sätt att bli rättvist dömd.

Jag undrar vad det är för lärare som undervisar på din skola egentligen?

Du har rätt i en sak och det är att alla dömer på ett eller annat sätt, även jag.
Skulle jag se en tjej som ser ut som en "sminkdocka" i skolan, uppklädd osv, så skulle jag tvivla på hennes intelligens, jag skulle tänka:

"Hoppas att hon lägger ner lika mycket tid på sina studier som hon gör på sin sminkning".

Visst ska man se proper ut alla gånger, håller med, men allt hänger inte på ditt utseende! Man ska kunna komma till skolan utan att vara "fixad" till max och ändå få bra betyg om man är duktig.

Vårda ert yttre, men låt inte det gå till överdrift!

5 kommentarer:

van Semyan sa...

Jag exemplifierade bara skolan om du inte hörde det, ta en till titt. Sedan har vi alla olika tankar. Jag vet att det är så kanske inte på universitet men iallafall på min skola.

anna wintour sa...

Tror du att man inte har tid med läxor om man är sminkad? Jag är sminkad jämt och jag jobbar mer än någon annan kvinna.

Jag räknar då alla mina fester och evangemang också som jobb då det ingår i bloggen att vistas på vissa ställen.

Dennis Alexis Hellström sa...

Det är snarare de som dömer folk efter utseendet som borde anpassa sig och lära sig att se till personligheten istället. :) Alla har rätt att se ut som de vill utan att bli dömda. :)

http://www.bimboboy.com/blogg

Anonym sa...

Men det är ju skolan Kurdishflower skriver om, van Semyan.

KurdishFlower sa...

Vansemyan,

Ja, och jag skrev om det du exemplifierade. Om ni har så inkompetenta lärare på din skola så tycker jag att du ska ta tag i det och gå vidare med ärendet. Inkompetenta människor som dessa borde inte få kalla sig lärare!

Anne,

Klart man har tid med skolan om man är sminkad, men nu är det skilllnad på att vara vardagssminkad och "sminkdocka", en sminkdocka i mina ögon är en person som är så spacklad att man knappt ser någonting annat än just sminket när man kollar på personen i fråga.

Jag är för att man är välvårdad och ser fräsch ut till vardags, även jag har smink.

Bimboboy,

Jag håller med dig, men jag kan nästan slå vad om att även du har dömt hunden efter håren någongång i ditt liv, alla gör det, det ligger i vår natur.

Anonym,

:)