15 oktober 2008

Klockan är 07.07 och jag har inte gått och lagt mig ännu. Jag började skriva på ett inlägg kl 05, när jag var klar med skrivandet och skulle lägga till en bild kom det upp ett fel meddelande där det stod nåt i stil med: "Blogger fungerar inte för tillfället"

Blir man inte förbannad då?
-Jo, särskilt om man heter Gülay och skriver världens tråkigaste PM när alla andra sover sött i sina sängar för länge sen.

Jag hade tänkt att skriva klart PM'et nu under natten, men det fungerade inte så bra, har iaf kommit en bit på vägen. Det svåra är att komma igång, när man väl kommit igång går det snabbt. Ville så gärna bli helt klar innan kusinen med familj kommer, men men.

Idag händer det mycket, det är begravning på förmiddagen, gäster som kommer på eftermiddagen och hennafest på kvällen, konstigare dag får man nog leta efter länge, hur ofta går man på en begravning och fest samma dag?
Inte ofta, vet inte ens jag hinner gå på festen ikväll, allt hänger på mitt PM.

Må tanten som dog vila i frid och må hon som ska gifta sig leva lyckligt med sin blivande make lika länge som tanten som dog levde(vet inte vad jag skrev nu, men skyller på sömnbrist).

Nä nu måste jag återgå till studierna, jag som aldrig dricker kaffe har druckit två stora koppar, tror att jag måste dricka en tredje snart om jag ska orka.

Livet som student är bra underbart, tycker ni inte?

12 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha :)
student livet är verkligen frestande :P

Anonym sa...

Fest och begravning eller fest och dödsfall har hänt mig ett par gånger och då har det gällt personer som står mig nära. Då är det väldigt hemskt, men man får komma ihåg att den som festligheten gäller kanske inte är berörd och att hans/hennes stora dag inte går att ställa in.

Anonym sa...

Gulayyyyyyy hoppas du inte klär upp dig inför ikväll....henna festen e inställd...Hhmmmm men det skulle se roligt ut om du kommer dit helt fixat och så finns det ingen där ..hehe...Cirte spara dina krafter till fredag istället...

KurdishFlower sa...

Supermommi,

Gültens kina är inställd, men det är en annan hennafest idag, Gülay i stenhagen. Men jag hinner nog inte dit, måste plugga. Så jag sparar mina krafter till fredag ;)

Anonym 1,

Hahaha studentlivet är nog den bästa tiden i ens liv, även om det är jobbigt ibland.

Anonym 2,

Stackaren som ska ha hennafesten har skjutit upp den många ggr, och jag förstår henne, det går inte att skjuta upp mer. Sånt är livet, en delar man sorgen med, den andra glädjen, båda är en stor del av livet.

Anonym sa...

Aha, det visste jag inte..vems kina e det !! har inte hört nåt!!bra att du inte går dit ändå, dina fötter behövs på lördag...plugga otdentligt så du inte behöver tänka på studier på fredag!! vises på fredag ( hoppas ingen dör, både på ont o gott).

KurdishFlower sa...

Supermommi,

Det är Gülay Mavi's kina, dom skulle ha gjort den i kristallen men det blev i gamla uppsala istället, demeki ona kismetmis orda yapmayi istället för Gülten.

Nej, jag stannar hemma, skjutsade dit folk nyss, skolan går före. Jag har end eadline till imorgon kl 12.00, så har ingen tid att slösa på nöjen. Jag sparar som sagt mina krafter till bröllopet på fredag istället :)

Anonym sa...

Hej! Jag läste ett in lä'gg som du skrivit för jätte länge sedan. Du skrev det den 19 juli 2006 rubriken var förhållanden. Jag önskar att du läser det här och kanske kan ge mej lite råd. Jag 25 år och har en liten son på 4 år. För sju månader så träffade jag en kurdisk kille han är 22 år. Jag älskar verkligen honom och vill verkligen vara med honom. Han är fon och snäll på alla sätt,han gör allt för mej. Efter vi varit tillsammans i en mån så fick han ett beslut om att han var utvisadd. Vi blev helt förkrossade. Han överklagade så klart beslutet,så nu väntar vi på att han ska få ett nytt beslut. Till en början var det jag som sa att vi gifter oss. Har hört att det kan bli lättre för honom att få stanna i sverige då om han är gift med en svensk. Han tvekade lite i början efter som han sa att vi inte varit tillsammans så länge. Så vi valde att förlova oss till att börja med. Och det känns underbart. Nu har det gått sex mån och han har inte fått nåt beslut än. Och nu är det han som har börjat säga att han vill gifta sig. Och han vill hälst gifta sig nästa månad. Jag vet att han saknar sin mamma otroligt mycket...Han skulle gärna vilja träffa henne igen,det var två årsedan sisst. Han är ofta ledsen och bekymrad över sin situvation. Jag har sagt till honom att han kanske borde åka tillbaka till Kurdistan,efter som han saknar sin familj så mycket. Men han säger att han inte vill lämna mej. Han säger att han inte vill lämna den han han älskar. han säger också att jag är den han vill leva med hela livet. Jag älskar honom och jag litar på det han säger. Men är ändå lite rädd för vad som kan hända om jag gifter mej med honom. Jag får höra så mycket negativt om kurdiska killar,av vänner osv...så ibland blir jag så osäker. Du som är kurd själv och vet allt om dess kultur osv. tycker du att jag ska följa mitt hjärta och gifta mej med honom? Snälla du kan väl svara. Mvh/ en mycket förvirrad flicka.

KurdishFlower sa...

Tatiana,

Fem fingar liknar inte varandra eller hur? Man kan inte dra alla över en och samma kam, det finns bra och dåliga kurder.. Om han värdesätter dig och ni trivs bra ihop och älskar varandra, så tycker jag att du ska följa ditt hjärta.

Gifter ni er, tror jag att han får permanent uppehållstillstånd direkt, men har för mig att man inte behöver gifte er, utan ni kan registrerar er som sambos för att han ska få stanna här. När han väl fått uppehållstillstånd kan ni kanske åka till Kurdistan tillsammans och hälsa på hans familj.

Följ ditt hjärta, bry dig inte om vad andra säger, bara du vet svaret på vad du vill göra och vad som känns bäst.

Lycka till :)

Anonym sa...

Hej! Jag hittade din blogg här när jag surfade runt på nätet. Och ser att du är Kurd =) Det är nämligen min kille också. Han kommer från Kurdistan. Vi har inte varit tillsammans så jätte länge. Och nu för en månad sedan så fick han besked om att han är utvisad. Han har bara bott i sverige i två år så hans svenska är inte så bra. Jag och han blev ju själv klart helt förstörd när han berättade vad som hänt. Jag undrar lite om hur det är i kurdistan? Kommer du där i från. Jag har ingen aning om hur det är där. Min kom till sverige för att han behöbde läkar vård. Och nu är han frisk så dom tycker att han inte behöver vara kvar här längre. Han kommer från norra Irak och där är det lugnt och bra säger dom på migrationsverket. Är det så? vet du nåt. Hoppas att du kan svara. Och att jag inte varit allt för dum i mina frågor.

KurdishFlower sa...

Nina,

Du kan läsa mer om vad som pågår i Kurdistan på denna blogga:

http://kurdistannytt.blogspot.com/

Senast för några veckor var det någon bomb som small i norra Irak, om jag inte minns fel.

Jag har så fullt upp med mina studier för tillfället att jag inte hinner kolla nyheterna eller läsa något annat.

Du kan hjälpa din kille att få stanna här i Sverige genom att bli sambo med honom, nu för tiden behöver man inte gifta sig, även samboskap är tillåtet och ge permanent uppehållstillstånd. Han måste dock återvända till Irak har jag för mig för att sen komma tillbaka efter att ni har hörts om ert förhållande.

Anonym sa...

slm gulay !!!!!!!
kiz sen guzun ablami oldun ahhahahahahahhh
melissa filiz mavi

KurdishFlower sa...

Filiz abla,

Anlamadim? Guzun ne demek? Kime abla oldum? :)