28 oktober 2008

En liten notis.

Ni som vill kommentera, men inte vågar för att ert IP-nr loggas här på bloggen, ni har absolut ingenting att oroa er för, så lätt är det inte att spåra någon via IP-nr. Det längsta jag eller någon annan kan komma genom att spåra ert IP är att få reda på i vilken stad ni bor. Ingen internetleverantör ger ut någon kontaktinformation hur som helst, det krävs en polisanmälan, och att polisen tar anmälan på allvar.
Ville bara påpeka detta.
Sen att vissa bloggare påstår sig kunna spåra allt och alla, är bara att ta med en nypa salt.
Har man en dynamisk Ip-adress är det ännu svårare att ens kunna veta vem som är vem, då adressen ändras automatiskt.

"Dynamisk IP innebär att IP-adressen till nätverkshårdvara eller en nätverksansluten dator inte är fast utan tilldelas automatiskt, oftast av en DHCP-server. DHCP-servrar finns ofta i routrar.
Dynamisk IP förekommer ofta i lokala nätverk där det ofta krävs för internet-åtkomst för respektive dator i nätverket. IP-adressen tilldelas då av en router (ofta med DHCP).
I många bredbandsabonnemang (ADSL) "lånas" abonnentens externa IP-adress av internetleverantören under en begränsad tid. Detta innebär ökad säkerhet mot intrång, eftersom det är inte garanterat att samma IP-adress delas ut vid nästa "lån". Dock är den varierande IP-adressen ett problem om abonnenten vill driva en server, eftersom dessa kräver en statisk IP-adress. Ofta kan abonnenten beställa en statisk IP-adress av sin internetleverantör, ofta mot en mindre summa.."

Förväntar mig att "kär-kurd" ska berätta om sin kärlek vid första ögonkastet nu ;)

1 kommentar:

Emma sa...

hejhej, sökte lite på google och hamnade här för jag undrar hur man kan få reda på någons IP-adress som har kommenterat? vet du det? jag ser att du har blogspot också som jag. jag vill bara se ifall det är samma person som kommenterat och vilken stad han/hon kommer ifrån.