29 oktober 2008

Ömsesidig kärlek.

Her ask masal olmak ister, öyle degil mi?
Detta är en mening som jag har lite svårt att översätta, men innebörden är ungefär att alla vill att deras kärlek ska vara som i sagorna, berättas vidare som en saga.
Visst är det väl så, tänk om man ändå kunde ha en så fin och ren kärlek som vi läser om i sagornas värld.
Vore inte det underbart?
På senaste har jag börjat märka hur mycket människor runt omkring mig älskar varandra och hur mycket det syns på dom, det syns i deras ögon, hur besvarad deras kärlek är, det lyser lycka om dom, detta ger mig hopp..
Hopp om att det faktiskt finns en ren och lika rosa ömsesidig kärlek som i sagorna där ute, den finns, det finns människor som fortfarande tror på kärleken och värdesätter den. Vad vore egentligen livet utan kärlek? Är det inte kärleken som håller oss levande? Är det inte den som påminner oss om att alla bekymmer i världen är värda alla besvär och att varje sekund, minut, timme, dag räknas med den vi älskar?
Varför ha bråttom och gifta sig med någon bara för sakens skull?
Nu ska vi inte dra alla kurder eller människor från mellanöstern över en och samma kam, men många jag känner har gift sig av helt fel anledningar, och det visar sig nu, fasaden om ett lyckligt par går inte att hålla uppe särskilt länge.

Vissa gifter sig för att folk har hört att man dejtar eller har ett förhållande, vem bryr sig egentligen? Vi lever bara en gång, varför ska vi medvetet gå in i något vi vet inte kommer att fungera i längden för att få tyst på människor som har alldeles för stora öron och munnar, människor som inte har något bättre för sig än att snacka skit?

Det är inte fel att älska någon, och det är heller inte fel att tro sig älska någon och sedan inse sitt misstag och gå vidare med sitt liv. Det är bättre att göra slut, än att gifta sig av fel anledningar, bli olycklig och skilja sig.

Att gifta sig har inte samma innebörd som förr, människor ingår äktenskap med äktenskapsförord, det är ungefär som att redan innan man tagit det första steget in i ett liv tillsammans bestämma att man kommer att gå skilda vägar en dag, en säkerhet för att man inte ska gå ifrån äktenskapet lottlös, eller vad man nu ska kalla det.

Det är synd, verkligen synd.
Lite tankar bara innan jag går och lägger mig.
God natt kära läsare, glöm inte att lämna ett spår efter er.

12 kommentarer:

Anonym sa...

du borde fråga dig själv, varför snackar du så mycke skit om alla andra?

KurdishFlower sa...

Anonym(gulligt att du inte vågar stå för vem du är),

Jag snackar aldrig skit, jag står för mina åsikter och visar klart och tydligt vad jag tycker om människor i min omgivning. Sen om det sticker i era ögon att jag är som jag är, bryr jag mig inte det minsta om ;)

Anonym sa...

kärlek är fint..men den kan verkligen göra illa en oxå. sevmekte zor unutmakta cok zor =(

Anonym sa...

du har bra blogg..du skriver saker som får en att tänka djupt.. helal olsun sana kardes..devem et, släpp inte taget i bloggen .

Anonym sa...

Jag håller med dig varför man har brättom och gifta sig med varandra bara för att männinskor snackar en massa skitt...vem fan bry sig vad du gör med ditt liv. Har sjäv varit tillsamans med min älskling i 3 1/2 år och sedan gifte vi oss för att vi ville det och har varit med varandra i snart 7 år, har funkat hur bra som helst, vi tycker att tom kärleken och förhållandet har blivit tom bättre efter att vi fick våra smä sötnosar. Men jag tycker att man ska stå för det man gör och har gjort inför folk, gillar inte när folk gör en massa saker och sedan spelar de fint inför andra..det e bättre och stå för det man har gjort och då lyckas man bättre...

supermammi

Anonym sa...

hej gulay!!!! o her ASK BIR MASAL DEGILLIN ISVECCESI SU , varge kärlek är inte en soga pussss
melissa filiz mavi

KurdishFlower sa...

Serkan,

Evet zor, ama hayat bu :) Iyiligin degerini bilmek icin zorlugu cekmek zorundayiz.

Anonym 2,

Håller med fullständigt, man ska vara rak och ärlig och stå för det man gör och säger.

Filiz abla,

Evet biliyorum, ama benim yazdigimi "her ask masal olmak ister, degil mi?"

Öptum

Anonym sa...

evet hakklisin.ama malesef her ask masal kadar guzel olmuyor,eller man tror det ,,man tror att man är lycklig och har hittat den rätta, sen från ingenstans får man kniv i hjärtat..ben coookkkkk sevdim ve sirtimdan vuruldum.ama ne yazikki unutamiyorum :(

van Semyan sa...

Översättning (tror jag)
Varje kärlek vill bli en dikt, är det inte så?

Gissade :P

Anonym sa...

Äktenskapsförord betyder inte att man "bestämmer" att man ska skiljas redan innnan man gifter sig. Det är som du säger i nästa mening en försäkring. Om du tar en olycksfallsförsäkring betyder det ju inte att du bestämmer dig för att det ska hända en olycka, eller om du försäkrar ditt hus så gör du det inte för att du vill att det ska brinna ner. Ingen tror eller vill att det onda ska hända som man försäkrar sig mot, men genom försäkringen tar man lärdom av andras olycka och tänker att det händer ju ibland, men det händer nog inte mig om jag bara försäkrar mig....

KurdishFlower sa...

Senaste Anonym,

Angående äktenskapsförord, det är nog en tolkningsfråga, jag skulle inte bli särskild glad om personen jag ska gifta mig med vill ha någon sorts försäkring i form av äktenskapsförord för "säkerhets skull" OM vi skiljer oss i framtiden. Man kan försäkra sig om mycket i livet men just äktenskapsförordet är jag emot.

Anonym sa...

Egentligen är det väl bara om det är obalans i förmögenhet eller så som det är någon vits med äktenskapsförord? Vi har själva inget, var lika fattiga båda två när vi gifte oss. Men för vissa par är det nog som vilken försäkring som helst.