08 december 2010

Pinsamt och fult att visa upp sin graviditet?

Jag har fått lite olika reaktioner på bilder jag lagt upp på facebook och här i bloggen på mig och magen. I vissa kulturer anser man att det är något "fult" och pinsamt att vara med barn, man gör allt för att gömma sin mage och går inte gärna ut bland folk. Hela det här tankesättet har egentligen inte med kultur att göra utan det handlar mer om okunskap, trångsynthet och ren och skär dubbelmoral.

Vad kan vara finare än att vara med barn? Det är det vackraste som finns, det finaste man kan göra, att föra livet vidare, ett litet mirakel, en bit av dig och din älskade.

Jag blir lite ledsen när människor i min generation även tänker på det viset, tolka mig inte fel nu, jag blir inte ledsen över deras reaktion på det sättet att jag tar åt mig, utan jag tycker synd om dessa individer, ni borde ju veta bättre.

Varför ska man dölja sitt barn medans det ligger i magen, men skylta med det efter att det fötts? Är det inte dubbelmoral? Varför ska en människa som själv har barn döma en annan som bär på ett barn? Var i ligger skillnaden, varför är en sån person bättre än en person som stolt visar upp sin gulliga bebismage?

Ni som läser detta och har denna syn på något så fint,jag hoppas att ni ändrar uppfattning och inte lär era framtida barn era snedvridna åsikter, låt detta ohälsosamma tankesätt dö ut tillsammans med våra äldre, som inte visste eller vet bättre, oallmänbildade människor som ser frukten av kärlek som något fult och pinsamt man ska skämmas över.

Nej, jag tänker då inte gömma varken mig själv eller min mage, jag är stolt över mitt ofödda barn och detta är nog det finaste jag skapat sedan jag kom till denna värld för 27 år sedan.
Dags att bryta den onda cirkeln och vara stolta, för det är just vad det är, en ond cirkel, det som är fult och pinsamt är en individ som tänker dessa tankar och inte bara tänker, utan spottar ut sitt gift över andra.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag är kurd och min familj tänker också lite omodernt. Därför har jag också påverkats väldigt mycket. Jag skulle tycka att det vore lite pinsamt att visa mig i lite tighta kläder om jag var gravid. Men när man tänker efter är det ju så dumt och du har rätt. Det är inget man ska dölja. Alla vet att om man är gravid så växer magen och tillslut kan man inte dölja det. Det är ju någonting naturligt och man ska inte tycka att det är fult och pinsamt att visa upp sin graviditet. Tycker också att det är så fint med gravida kvinnor. Och det har jag även hört från andra vänner.

Mvh
En kurdisk tjej

KurdishFlower sa...

Hejsan Kurdisk tjej,

Min familj är inte omodern, bara vissa personer som finns i min omgiving :)

Att bära på ett barn är det finaste som finns :)

Dorin sa...

Är själv kurd och från en familj där kurdisk kultur dominerar och vi anser oss vara öppna i mycket men när det kommer till graviditet är det inte någonting man diskuterar, i alla fall inte med alla. Jag har en bror som öppet visar sin glädje och nämner bebis hela tiden. Men som sagt så pratas det inte om det när hela min familj sitter. Tror säkert att de tycker att det är helt underbart med mitt kommande barn, så det är inte det.

Däremot min svärfars familj, även de med kurdiska rötter ser min graviditet som någonting mkt naturligt och de pratar hela tiden om det öppet och uttrycker sin glädje och hur kul det kommer bli. Det blir en liten krock för mig när t ex min äldsta bror sitter med i sammanhanget och min mans bror eller mamma öppet pratar om vårt kommande barn. Vet inte om det kan ha med kön att göra? Alltså att jag är en tjej och har svårt att prata om min graviditet med min familj medan det i min mans familj är fritt fram? Vet inte.

Hoppas vi kurder ska vara realistiska och inse fakta och inte tycka att det vackraste och mest underbara är fult och pinsamt.

Kram

Anonym sa...

Det är inte fult att vara gravid i den kurdiska kulturen. Varför det är pinsamt att prata om sin graviditet är just för att man har haft samlag med sin man. Detta vet ju alla ändå men det blir som ett litet bevis och därför pinsamt eftersom sex inte är något man pratar öppet om bland äldre. Det ses som skämigt.

Kia sa...

Bry dig inte om vad folk tycker, människor talar i ovisshet många gånger och jag tror i ditt fall så är det ren avundsjuka till din spontanitet i situationen..

Fortsätt blogga och skriva det du känner kan aldrig vara fel sen har människor alltid åsikter om allting., låt de prata du ger de något att prata om uppenbarligen har de inte mkt att lägga energi på Kramar Kia