07 december 2010

Föreliggande moderkaka eller placenta praevia

Här är vårt lilla knyte, lilla livet, allting såg bra ut och bebis verkar trivas bra i magen.

För några veckor sedan fick jag åka in på akuten, doktorn tittade då på ultraljudet och såg att jag hade en föreliggande moderkaka. Det innebär att moderkakan ligger för livmoderhalsen och gör det omöjligt för bebis att födas vaginalt, dessutom medför det risker för både mamma och bebis.
När man har en föreliggande moderkaka finns det risk för att man får blödningar, och ju större bebis blir, ju värre kan blödningarna bli och i värsta fall måste man ta sig till sjukhuset inom 15-20 min. Man får gå på extra kontroller mellan v 28-32, ibland tidigare om man får blödning tidigare, och då kan det hända att man gör akut kejsarsnitt för tidigt. I vissa fall blir man även inskrivern på sjukhuset den sista tiden för att behålla bebis så länge som möjligt i mammas mage, då läkarna kan stoppa blödningarna som uppstår när bebis sparkar på moderkakan och orsakar blödningarna. Min kusin gick igenom detta med sin lilla son, hon fick bo på sjukhuset i 3månader, fick stora blödningar många ggr och var nära att förblöda sista gången innan hon blev inlagd.

Detta har jag gått runt och oroat mig för senaste veckorna, men idag fick vi veta att lilla bebis mår bra och att moderkakan har förflyttat sig, allt ser normalt ut.
Det var som en tung sten lyftes från mina och Bulents axlar, vi har varit så oroliga.
Jag visste inte om jag skulle skriva om detta på bloggen innan, men nu när allt är bra, tänkte jag att det vore bra om jag skrev det, så andra mammor i min sits kan hitta och läsa detta, det kanske är en liten tröst om att det faktiskt kan bli bra trots att man får en blödning under v 16. Doktorn sa till mig att det inte kommer att vara någon skillnad idag på ultraljudet, att två veckor är för kort tid för att det ska hända saker, men det var det tydligen inte.
Jag vilade mycket och låg mest i soffan och det hjälpte.

Jag googlade som en galning på olika forum och läste allt jag kom över om föreliggande moderkaka, jag hoppas verkligen en orolig själ hittar hit till min blogg, jag hade behövt läsa något liknade, för det har inte varit kul att gå runt och vara orolig.



2 kommentarer:

Anonym sa...

nr jag gjorde UL för en månad sen sa de att jag att in moderkaka ligger fär långt ner men att det inte är nåt att vara orolig för eftersom det i de allra flesta fall flyttar sig uppåt när livmodern växer. jag har inte ens tänkt på det :) ska gära nytt UL v 32 för att se om den flyttat på sig. jag är i v 23 nu.

Anonym sa...

förresten, flicka eller pojke?? fick ni veta