06 december 2008

Falskhet.

Ibland upptäcker man sidor hos vänner som man egentligen inte vill se, som gör för ont för att se, vissa av oss förtränger dessa sidor, vilket medför att vi blir sårade ännu en gång av samma person. Jag sa till en vän idag, så länge du vet var du har en människa, så kan inte den människan såra dig, gå vidare, men _glöm aldrig_! Man kan fortfarande umgås och ha kul tillsammans och trivas i varandras sällskap, men bara så länge man vet, så länge man inte tar åt sig av vissa kommentarer eller handlingar, så länge man inte förväntar sig något av personen ifråga.

Visst kan detta vara påfrestande, och ibland frågar man sig själv varför man ens ska umgås med människor man vet vill skada? Man kanske helt enkelt inte kan bryta alla band på grund av vissa omständigheter. Vi är omringade av falskhet, vi får lära oss att leva med det och försöka göra vårt bästa för att inte bli de som skadas av denna falskhet genom att välja våra närmaste riktigt noga.

Så länge du vart var elden finns, bränner du inte dig.

Och du min gumma, om du finns, så finns det många som dig, kom ihåg det! Du är en underbar person, och jag är verkligen glad över att jag har dig i mitt liv!
Dra inte alla över en och samma kam, alla människor förtjänar en chans tills de gör bort sig.
Du vet vem du är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej där gumman!

som jag alltid har sagt så skriver du såå otroligt bra om något som man tycker är så svårt att uttrycka sig i. jag tror att inners inne så vet man vem det är som den riktiga vännen som kan unna dig något bra men att vi väljer att förtränga det därför att det är mycket lättare att leva med det än att avsluta.

många säger många gånger att man är älskad av de och att de alltid finns, men att finnas där för någon skall man göra i alla sammanhang, inte endast i ett både i gott och ont.

jag säger en sak till dig, du till din bästa vän och din bästa vän till sin bästa vän, DÄR HAR DU DET, nu vet alla om "det hemliga"som man egentligen borde ha hållt för sig själv.men en sak lär man sig och är att vara tyst om det man inte vill ska komma ut, och då blir man en lögnare"hur har man kunnat se denne i ögonen och ljugit om den saken"

när det är vi som ska leka med livet, så är det som att livet leker med oss. av alla man känner så finns det endast EN person som är pålitlig ingen annan(din familj förstås men även de kan du bli utnyttjad ut av. det värsta är att en främling kan varna dig för din sk "närmaste vän"

det gäller att hitta tillbaka.....du vet vad ja menar.

Anonym sa...

Håller med anonym men det gäller att hitta den personen. Tills man hittar den så blir man sårad. Jag trodde att alla ens vänner ville en väl eftersom det är vad man önskar sina vänner. Jag har alltid funnits där för mina vänner och alltid önskat dem det bästa men en sak drabbade mig och av den saken så lärde jag mig så himla mycke av mina vänner. Allt bra man har gjort för dem glömdes bort den sekunden och det roliga är att man aldrig får förklara sig utan bara acceptera det dem tror om en.

Idag så är jag inte som förut, jag vet exakt vart jag har mina vänner. Jag älskar och bryr mig om dem men har mina gränser som jag inte hade innan och därför blev jag så sårad, spciellt av en av dem. Visst vill jag deras bästa som innan men vet att vissa av dem inte vill mitt bästa, de kan inte unna mig något bra. Jag har lärt mig att de som vill ens bästa är ens närmaste, ens familj och ens släkt. Händer det mig något så finns de där, oavsett om det är något bra eller dåligt. för det som händet mig drabbar dem på ett eller annat sätt.

Kanske är helt fel sammanhang att ta upp detta men har haft detta med mig en längre tid så ville bara dela med mig det:)

van Semyan sa...

Så sant!I feel you!

Anonym sa...

att hitta en vän är lika jobbigt som att hitta kärleken, det är meningen att vi ska må bra av dessa faktorer, dock mår vi sämre av det. vägen dit är lång och efter alla "om" och "men" och falskhet så hittar vi den rätta vännen då får vi vara glada för det vi erfarit under tidens gång