24 juli 2006

Droger

Som ni sett tidigare i min blogg skrev jag om en vän till mig som hamnat i drogernas värld.
Jag har nu börjat smälta det, och funderat, försökt att förstå.
Jag har fått en helt annan bild av drogmissbrukare nu. För mig var en pundare i klass med en alkis ute på en parkbänk, en sorglig patetisk människa, som har förlorat sig själv så pass, att han/hon slutat bry sig om allt det fina i världen, en individ som tappat hoppet och känner att han/hon inte har nåt kvar att leva för längre.-Det är vad en narkoman var i min lilla värld.
Den typiska stereotypen som de flesta av oss förknippar med missbrukare.

Jag har kommit att lära känna en person, som jag aldrig, aldrig skulle tro sysslade med droger, en lärd ung man, med en lysande framtid framför sig, med massor av potential, en person som kan bli precis vad han vill, utan några som helst problem.

Min vän, han som fastnat i drogträsket, han är ung och även han har en lysande framtid framför sig. En mycket smart kille som jag inte ens i min vildaste fantasi skulle förknippa med droger. Han är inte den typen, tillhör inte "pundarvärlden", passar inte in där.

Nu står jag här, och vet absolut inte vad jag ska göra, vad jag ska säga, det enda jag kan göra är att finnas där för honom, vara ett stöd.
Jag ska försöka göra allt i min makt att få honom ren från skiten, jag tänker inte sitta här och se på medans han fördärvar sitt liv, no way! Hur jag ska gå tillväga vet jag inte än, men jag ska lyckas, hoppas det i alla fall.

Jag har så svårt att förstå hur intelligenta personer som honom väljer att ta den vägen? Jag har svårt att överhuvudtaget förstå varför folk börjar röka vanlig tobak efter alla: "Våga säga NEJ till droger och våld-föreläsningar" i skolan och alla andra avsräcknings-metoder som finns på reklampelare, i tidningar etc. Det räckte för att avskräcka mig, och det borde räcka för alla andra också kan man tycka, men tydligen når inte budskapet fram, tyvärr..

Antar att vissa vill prova sig fram, förbjuden frukt kanske alltid smakar bäst, som man brukar säga, vad vet jag? Det är lätt för mig att sitta här och fördöma något jag aldrig har testat själv.

9 kommentarer:

Anonym sa...

testa då :)

KurdishFlower sa...

Nej tack, jag kan bli "hög" av annat ;)

Anonym sa...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

KurdishFlower sa...

Thanks ;)

Anonym sa...

Kanske för att de som man får lära sig på föreläsningarna inte är sant?

Anonym sa...

jag känner igen mig som fan, har också en massa vänner som fastnat och som man inte märker utåt, det bästa du kan göra är att 2 saker

Lämna dom

eller hjälp dom utan kärlek, du ska inte lägga en varm filt över någon som trippar, ej heller ge dom ett glas vatten utan tala klarspråk när de är i normalt tillstång ( aldrig påverkade )
När en person är påverkad, bahandla honom som skit så vill han inte vara med om det fler gånger.. :) lycka till

KurdishFlower sa...

Ausrine -

Lätt och säga, svårt att utföra..
Jag har inte "lämnat", men jag lägger mig inte i längre, människan är vuxen nog att veta bäst själv.
Jag har insett att det jag säger och gör inte spelar någon roll, därför ger jag mig inte huvudvärk längre.

Anonym sa...

Väldigt bra blogg!! faktiskt den första jag verkligen skulle kunna följa och läsa regelbundet!!

Jag är 19 år och skulle vilja säga att om du var född på min generation skulle du bli chockad och inte vilja förstå och verkligen inse, hur många det som tar droger. svårt att fatta men att en kille som är född 00 (13 år)tar droger, bli inte CHOCKAD!
Det är inte normalt i mina ögon heller men det kommer bli.
Många många du tror bra om kan va en helt annan människa när han inte är med dig!

KurdishFlower sa...

Anonym, låter väldigt hemskt! Blir orolig för min dotters framtid när jag läser sånt! Det gäller att som förälder ha så bra kontakt med sitt barn som möjligt och ha en bra kommunikation, ge barnet en bra grund från början tror jag, och ha stenkoll på vad det är för människor ens barn umgås med.


Tack så mycket :) Kul att du gillar bloggen!