23 juli 2006

Kurdistans framtid..

Efter att ha läst ett antal inlägg på ett kurdiskt forum, fick jag mig en liten tankeställare.

Det började med att en kille skrev en tråd om att många väljer att åka ner till welat(hemlandet) och hitta sig en maka/make. Och han ansåg att dom gjorde det av en specifik anledning, just för att våra kurdiska systrar och bröder här i Europa inte duger till, vi är inte tillräckligt kurdiska av oss helt enkelt.

Sedan läste jag ett annat inlägg där en kille som befinner sig i Kurdistans huvudstad Amed(Diyarbekir) skriver att våra landsmän demonstrerar för araber. Inte nog med det, så talar dom även på turkiska, för det anses vara förnämare, man är "societet" om man byter ut kurdiskan mot turkiskan, man har högre status, lever en lyxigare livstil än den fattiga hederliga kurden.
Och allt detta i Amed, Kurdistans s.k huvudstad!!! Hur kan detta vara möjligt?

Nu utgår jag ifrån det som pågår i bakur(norra kurdistan/östra turkiet, för er som inte vet), utifrån sånt jag själv sett och hört, så ja, jag generaliserar mycket.

Vill bara lätta lite på mitt bekymrade hjärta.. Är bekrymrad på riktigt, för vår framtid, är lite rädd för att dagens generation ska råka "glömma" allt det kurdiska, värdesätta annat före. Jag är orolig för att klyftan mellan kurder ska bli större än vad den redan är.

Jag vet massa kurmancer som hatar soraner, kallar sina egna landsmän för iranier/araber, och vise versa, barn som inte ens vet vad kurd och kurdistan är.
När man frågar barnen var kommer ifrån, säger ungen: "Turkiet".
Jag har lyckats "rädda" några av dessa barn, lärt dom om Kurdistan, och att dom är kurder, inte turkar.
En av dom, en 5åring sa: "Men jag kan inte kurdiska, hur kan jag då vara kurd?"

Kändes som en kniv i hjärtat, vår generation måste ändra på detta. Vi KAN om vi VILL.
Jag ska göra allt i min makt för att förhindra detta i a f.

Vi är inte som kurderna i Kurdistan, här har vi haft möjligheten att utvecklas, bilda oss, det finns INGENTING som kan hindra oss från att lära oss mer om kurder och kurdistan och bedriva kurdayeti. Här finns inga turkar/perser eller araber som förtrycker oss, tvingar oss gå i deras skolor, lära oss deras språk, och anamma deras kultur. :)
Här är man inte "modern" när man pratar på turkiska.

Nu när vi har världens chans att utvecklas maximalt, tycker jag att vi ska utnyttja det så mycket det går. När vi lärt oss ALLT som finns att veta om vårt kurdiska arv, utbildat oss, då kan vi åka ner till vårt kära Kurdistan och lära våra kurdiska bröder och systrar allt vi vet.. Eller så kan vi sitta här och se på medans turkarna sakta men säkert hjärntvättar våra landsmän och fortsätta snacka en massa gojja och smutskasta varandra åt höger och vänster..

Som sagt, allt ligger i våra händer nu, VI är framtiden, VI bestämmer åt vilket håll bollen ska rulla..


8 kommentarer:

KOPIMI? – yes thnx, np. sa...

kurdisk medvetenhet är idag starkare än någonsin.

Anonym sa...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»

Anonym sa...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»

Anonym sa...

Håller med dig till 100%. Varje gång en kurd säger att han/hon är turk gör det mig galen. Jag har försökt att förklara många gånger för dessa människor att det är fel men som vanligt får jag tillbaka svaret, tyst du är liten du vet inte och kan inte. Turkar är faktiskt väliga också. Sluta lek en sånn kurd, du kan inte ens kurdiska. Men hallå?! Jag är kurd, kurd, kurd, inget annat än kurd och skulle jag vara något annat så är det fan i mig inte turk! Visst jag må vara yngre än dem jag har pratat med men jävligt mycket klokare som det visar sig. Anledningen till att jag inte kan kurdiska, mitt modersmål är att mina föräldrar aldrig har tagit sig den tiden att lära mig mitt språk. De kommer alltid med ursäkten att de inte kan tillräkligt mycket för att lära mig. Sanningen det är att de inte vill stå ut från alla andra. Kommer inte folk att undra varför jag pratar kurdiska och inte turkiska?
De kan visst kurdiska. Visst den är visserligen inte perfekt men det är inte min turkiska heller och jag vill inte vara perfekt på turkiska jag vill lära mig kurdiska. Jag hoppas att jag en dag får möjligheten till det. Keep up the good work ;)

KurdishFlower sa...

Tjena Dilay!
Välkommen till min blog :)
Det är aldrig försent att lära sig kurdiska, vill inte dina föräldrar lära dig så finns det kurser man kan gå :) Sen hoppas jag att du känner åtminstonde en eller flera i din omgivning som kan kurdiska och är villiga att lära dig.

Mvh

Anonym sa...

Jag hoppas att dem kurdiska partierna börjar med att framhäva den kurdiska kulturen och att dem inte bara slåss för ett kurdistan utan att dem även slåss för att framhäva den kurdiska kulturen och språket i dagsläget. Jag vet att det kurdiska språket kommer att komma med självständighet..men vad ska vi kurder göra tills den dagen vi blir självständiga? glömma vårat språk?? nej det tycker nog varken du eller jag Så medans våra kurdiska krigare slåss för ett självständigt kurdistan kan dem försöka framhäva den kurdiska kulturen och språket. Detta gäller så klart inte bara i norr utan i alla delar av kurdistan som inte har kurdisk undervisning.

Anonym sa...

Jag håller med dig..

Jag hatar när man säger jag är "kurmanc" eller "soran"

Det är fel vi alla är kurder varför delar vi upp oss??.. De dialekter man ska inte säga dialektens namn!

Om man vill påpeka att man är från norra Kurdistan t ex ska man inte säga jag är "kurmanc"

fyfan va arg jag blir

Anonym sa...

hittat till din blogg o kr du är fantastisk, originell :) jag upplever liknande dilemma, dock kmr jag från bosnien men ändå :) ville bara säga att jag är glad att jag hör o ser sådanna som vill bevara "sitt"! massa powerkramar till dig