24 april 2009

Mitt hjärta..

11 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis så otroligt mycket till förlovningen, va kul! Jag beklagar även sorgen till den söta flickan som gick bort jag hoppas hon mår bra i himlen nu utan alla sjukdomar....Jag funderade på en sak du skrev om begravningen , om att prästen läste ....var din vän kristen? Har alltid undrar är du också kristen? Jag började följa din blogg efter Tubays död. Jag kände aldrig Tubay men jag tyckte att hennes död var så fruktansvärd att jag tänker på henne ofta..Vad jag förstod av dina texter var även Tubay kristen men är inte hennes förädrar Aleviter?? Ännu en gång grattis till förlovningen. Det finns bara en bättre tid i en kvinnas liv och det är första ögonblicket med sitt barn och jag hoppas du också får uppleva det. Kram

stighenrik sa...

hej gulay had de bra hälsn.farbror stig o ann i öregrund

KurdishFlower sa...

Anonym,

Tackar så mycket :)
Ingen av oss är kristna, vi är faktiskt inte så troende alls, men när någon dör är vi i kyrkan och har en präst som pratar, prästen pratar om allt fint som finns, utan att blanda in jesus, så vi inte är troende varken åt det ena eller andra hållet. I grund och botten är vi aleviter.
Kram :)

Farbror Stig,

Heeej, vad kul att ni tittade in, hälsa Ann från mig.
Kram på er.

Anonym sa...

Det är så intressant att läsa om skillnader och likheter i kulturer och traditioner. Hos oss är ju förlovningen oftast en sak mellan de två som förlovar sig och ofta gör man det i hemlighet på en romantisk plats. Kanske går man ut och äter, men det är allt. De moderna bröllopen däremot blir mer och mer påkostade. Själv gifte jag mig borgerligt, i tingsrätten och ja, det var lite tråkigt, en fest hade varit roligt att ha tycker jag i efterhand.
Skulle du inte kunna skriva lite mer i detalj vilka traditioner ni har kring tro-/förlovning och giftermål? Undrar en nyfiken ELL.

Mrs Jackson sa...

Grattis till förlovningen =) Wish you all the best!

Leonard sa...

I'm back!! Tillbaka från Tyskland, läs gärna! Trevlig kväll och en glad första maj! :),

Leonard

KurdishFlower sa...

ELL,

Jag ska skriva ett inlägg om det snart.
KRam

Ullis sa...

Grattis till förlovningen! Vad fina ni är tillsammans!
Jag tycker också att det skulle vara kul om du berättade lite mer om skillnader och likheter i kulturer och traditioner! Dina förlovningsbilder ser ut som bröllopsbilder för mig, jättefina!
Kanske knasigt att fråga nu i denna stund men jag gör det ändå... OM du bortser från att du har din blivande man nu.. :) Skulle du kunna gifta dig med en svensk man eller med en man från någon annan kultur? Eller har det alltid varit självklart för dig att gifta dig med en kurdisk man? Är det skillnad också mellan kurder från olika ställen (Turkiet, Iran och Irak t ex). Jag menar att kurder från de olika ställena gifter sig med varandra, förstår du hur jag menar? Det blev lite rörigt det här.... :)
Åter igen ett stort GRATTIS till dig!
Skickar också mina tankar till föräldrarna som förlorat sin dotter, den värsta mardrömmen.

KurdishFlower sa...

Ullis,

Tack så mycket :)

Jag ska skriva mer om det du vill sen, har bara lite fullt upp just nu med skolan och sånt. Ska svara på dina andra frågor lite snabbt.
Det är ganska stor skillnad på kurder och kurder, både språkligt och kulturellt, det är störst skillnad mellan kurder från de olika delarna, men det är även ganska stor skillnad på kurderna från turkiet, även om vi alla är därifrån, så skiljer det mycket mellan tex en kurd från mardin och en från elbistan, där jag är ifrån.

Angående giftermålet, jag är ganska kurdisk av mig, älskar min kultur och våra traditioner, för mig har det nästan alltid varit självklart att gifta sig med en kurd då det inte skulle fungera i längden med någon annan, det är lite väl stora skillnader ännu, för stor kulturkrock, nästa generation kommer att komma överens bättre tror jag. I dagens samhälle tror jag den svenska killen hade fått offra ganska mycket, iaf med en tjej som mig. Jag är väldigt bunden till det kurdiska, släkten osv.
Å andra sidan så är kärleken oförutsägbar, man vet ju aldrig vem man blir kär i, hade jag blivit kär i en svensk eller någon från ett annat ursprung så hade jag kämpat för kärleken.

kurden sa...

hej
Grattis till din förlovning. så fina mashalla båda två.. jag en kurd tjej som har börjat läsa allt som du har skrivit.

MVH
dodo

Dolce Mavi sa...

Anonym som frågade om Tubay var kristen?:

1 Ja, det var hon och hur jag vet det är för att jag är/var hennes syster dotter.

2 Som gulay säger så är våra begravningar i kyrkan =)

och 3 Alla vi är ju i grund och botten aliviter, men Tubay såg sig mer som en kristen och konformerade sig när hon var tonåring tror jag =)