11 januari 2007

Kunden har _alltid_ rätt.

Har slösat halva min dag på att tjafsa med en möbelförsäljare.
Förra veckan beställde min mamma 2 vitrinskåp på en möbelaffär för 16500kr, men avtalet var bara muntligt och hon betalade ingen handpenning eller liknande. Skåpen skulle ha levererats imorgon.

Imorse väcks jag av ett telefonsamtal av min kära far, han ber mig ringa och avboka skåpen mamma har beställt, då han redan köpt andra skåp som var billigare och mycket snyggare och passande till vårt vardagsrum.

Så jag ringer möbelaffären för att avboka hyllorna, då de inte har kommit till butiken än.
Till min förvåning påstår försäljaren att jag inte har rätt att avboka och ångra mig, kan detta verkligen stämma tänkte jag?

-Vadå, du kan väl inte tvinga på mig varor för nästan 17tusen kr om jag inte vill ha dom, och särskilt när de inte ens har blivit levererade? sa jag.

"Jo, du har ingen rätt att avboka varorna en dag innan." sa han självsäkert.

-Men snälla rara du, klart man har rätt att ångra sig, jag har lite svårt att tro på dig nu, till och med om man skriver kontrakt om en ny bil, har man rätt att ångra sig så länge man inte har kommit och hämtat bilen.

"Nej du, jag tycker att du ska läsa på lite, man får inte ångra ett köp så lätt"

-Jo men, i det här fallet har vi ju inte ens betalat dig ett enda öre, hur kan du påstå att jag _måste_ komma dit och betala för varor som inte ens blivit levererade till mig än?

Sen började han bli otrevlig då jag nämnde konsumentverkets namn, vi tjafsade lite, till slut blev jag arg och sa att jag skulle betala handpenningen på 1650kr, och la sedan på luren.
Jag kokade av ilska, hade bara lust att åka ner till affären och be gubben dra åt helvetet!

Efter att jag lagt på luren, ringde jag upp konsumentverket, till min besvikelse hade hon på kontoret redan gått på lunch. Jag lämnade namn och nummer och väntade otåligt på hennes samtal. Efter ca 1timme ringde hon från konsumentverket upp mig.
Jag berättade hela historien för henne, hon sa att hon skulle kolla upp det och sedan återkomma till mig.

Efter några minuter ringde hon och sa att jag visst har rätt att ångra mig och att 10% är alldeles för mycket att betala, att jag eventuellt skulle betala tex för telefonsamtalet han ringde för att boka varorna, och för tiden han lagt ner på affären och eventuella fraktkostnader. Jag berättade även om att han sagt att man inte får häva ett bilköp, hon hade tagit reda på fakta om detta med och sa att en bilhandlare kan kräva den som bryter avtalet på 1,5% av priset på bilen.

Så jag ringde upp försäljaren och sa detta, bad honom skriva en lista på det han gått miste om i den här affären och sen skicka den till mig, och att jag sedan skulle ersätta honom för förlorade kostnader.

Han blev naturligtvis jättearg och sa att jag borde läsa på mer, och att hon på konsumentverket skulle få ett samtal från honom.

Jag förklarade för honom ännu en gång att detta inte var planerat och att jag förstår att han blir arg, men att han måste förstå mig också, då min pappa redan har betalat för de andra skåpen. Sen var jag bara tvungen att säga att man visst kan häva ett bilköp. Gubben blev så paff att han inte visste var han skulle ta vägen, jag hörde hur förbannad han blev och så sa han:

"Vet du vad, vi skiter i detta okej, du slipper skåpen, men man gör inte såhär, det går inte till på det här viset i affärer"

-Jo, det gör det, jag har redan pratat med min chef, och en kund har rätt att göra detta

"Var jobbar du någonstans?"

-På XXX, du är välkommen dit" sa jag lite retsamt.

"Om en kund kommer och beställer oxfile för 20 tusen och sen ångrar sig, bla bla"

-Då har han rätt att ångra sig och nej han behöver inte ersätta oss för råvarorna? sa jag lungt.

"Vi skiter i detta okej, du får som du vill, du kommer här och är otrevlig"

*babbel babbel*

-Ja, men jag säger ju att jag ska ersätta dig, men ge mig en lista på allt först, jag säger ju att jag vet att det inte är så bra att göra såhär dagen innan, och jag erkänner att du har rätt att få en ersättning, på samma sätt som jag har rätt att ångra mig. Jag har försökt förklara detta för dig på ett fint sätt, men du blev otrevlig direkt och gör det nästan omöjligt för mig att vara trevlig tillbaka.

"I en normal familj går man inte och köper skåp för så mycket pengar utan att prata om det..bla bla bla" muttrade han..

-Men herregud, ge mig en lista på alla dina konstander så blir vi båda nöjda, jag säger ju inte att jag inte ska göra det du har rätt att kräva av mig.

"Jag ska ringa henne på konsumentverket bla bla, vi skiter i detta bla bla "

*massa onödigt babbel och tjafs*

-Visst gör som du vill, jag har i alla fall försökt möta dig på halva vägen, sa jag och la sedan på luren.

Fyfan vilka idioter det finns, men jag fick som jag ville och han skulle ju inte ha brusat upp sådär om han visste att han hade rätt. :)

Kunden har _ALLTID_ rätt, glöm ej detta, låt inte idiotiska försäljare blåsa er på onödiga kostnader, ta alltid reda på era rättigheter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så jävla bra! Fattar du det?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
KurdishFlower sa...

Taaackar :) Alltid kul med positiv feedback, jag får motivation att skriva då :) Mvh

Anonym sa...

Haha skrattade lite faktist, en del säljarekan vara så otroligt korkdade!
Bra av dig att du stod på dig :)
Kudos till Kurden :-)

Cheers
Svenne från Gbg