18 mars 2011

Viktnojja?!

Är jag knäpp som blir nojjig över min vikt nu när jag är gravid?
Jag har aldrig varit typen som nojjar särskilt mycket över vikt eller typen som bantar, jag har alltid prioriterat mat, och ätit allt det jag vill äta för stunden utan att ha dåligt samvete över det.
Jag tycker inte att en tjej ska vara trådsmal, utan man ska ha lite former, inte banta ihjäl sig så man ser sjuk ut.
Jag skäms över att jag känner som jag gör, jag vill absolut inte trampa någon på tårna eller få någon överviktig person som läser detta att må dåligt.
Förlåt mig för att jag är så dum i huvudet och tänker dessa dumma tankar, men kan inte rå för det.. :(
Kanske är mina hormoner eller nåt, känns bara jobbigt, känner mig så tung, får ont i ryggen och svanskotan när jag är ute och går, kan inte sitta ordentligt utan att det gör ont.
Jag antar att allt detta gör så man blir nojjig, för att man inte är van att vara så tung, att känna sig så klumpig och seg..
Längtar tills min lilla dotter kommer till världen, så jag får detta överstökat så fort som möjligt.. Hoppas de sista 8 veckorna går snabbt..

3 kommentarer:

Dorin sa...

Hej på dig,

Dorin här igen:) Roligt att skriva till dig eftersom vi är inne i samma process. Jag är idag, lördag, i vecka 32 och känner igen mig i det du skriver. Jag bryr mig inte om vikten för man går ju upp när man bär på en bebbe men att känna sig så tung är jobbigt. Just nu känns det som att bebis trycker nedåt hela tiden när jag går, som om någonting händer på en.

För övirgt måste jag säga att jag haft ganska bra självförtroende under hela gravididteten trots kroppsförändringen. Tror att det är vanligt att man inte alltid gör det. Så tackar för det:)

Vet du hur jag tänker? Oavsett hur det är kommer alldeles snart två underbara varelser ut som får oss och glömma allt:) Ser verkligen fram emot mitt lilla vårmirakel:)

Kram

KurdishFlower sa...

Hallå Dorin,

Jag vet inte vad det är för fel på mig, jag får lite ryck då och då när jag ser mig själv i spegeln eller väger mig på vågen. Men jag tror det är mest för att jag känner mig så tung och det har börjat göra ont när jag går och står, det är värst när man ligger ner och ska upp, man måste rulla upp från sidan..det är värsta processen att bara vända sig från den ena sidan till den andra..

Jag har inte känt att magen hänger eller så, den står rakt upp, men det jag känner nu är tex om jag ligger på sidan att det trycker och gör ont i mina höfter.
Du som känner att magen "hänger" försök ligga på sidan så mycket som möjligt, läste om det någonstans att man skulle göra det för att inte belasta kroppen för mycket..

Kram

Oftast när det är första barnet brukar mamman känna i v 32-33 att magen "hänger", det är för att bebis fixerar sig, ligger med huvudet neråt..

Min bebis har börjat bli riktigt stark, känns lite obehagligt nu när hon sparka och kommer åt revbenen, men mysigt på samma gång, konstig känsla!

Ja du har rätt, om bara några veckor får man världens finaste gåva :)

KurdishFlower sa...

Hahaha oj, kram skulle stått längst ner :)