31 mars 2011

Åt jordnötter..

Mår jättedåligt nu, för några dagar sen åt jag en snickers och idag åt jag ungefär en liten näve jordnötter. Har jättedåligt samvete, då man ska undvika jordnötter under graviditeten, men hade ett sånt sug att jag inte kunde hålla mig. Alla runt omkring mig åt jordnötter och det luktade jordnötter i hela lokalen.

Jag brukar aldrig äta jordnötter annars, eller ens bli sugen på det.
Hoppas att det inte gjorde nåt denna gång.
Förlåt lilla bebis..

:(

"En del experter tror att man kan minska risken för att allergiska reaktioner utvecklas hos barnet genom att undvika kända allergener, som jordnötter, under graviditeten. Det finns däremot inte tillräckligt mycket forskning som stöder detta för att utfärda fasta riktlinjer."

Källa:
http://se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsafety/peanutsexpert/

2 kommentarer:

Jessica sa...

Hej!

Hittade nyligen till din blogg, då jag sökte på kurdisk förlovning. Men hittar inget om det i din blogg dock. Skulle du vilja berätta lite hur det "går till"? Jag är tillsammans med en kurdisk kille, och vi ska förlova oss i sommar, och skulle då vara intressant att veta lite. :)

MVH Jessics

KurdishFlower sa...

Hejsan Jessica,

Nu är det ju ganska olika hur man gör beroende från var i Kurdistan man kommer ifrån.

Men hos oss, ber killens familj om tjejens hand först. De tar med sig några släktingar och kommer hem till tjejen, ber om handen, oftast så vet dom redan att svaret man ska få är ja, då familjerna varit i kontakt med varandra redan innan. Då har man en liten trolovning, tjejen får en trolovningsring. Sen planerar man förlovningen, vissa väljer att slå till stort och ha en stor fest, med mat, dryck och livemusik, andra gör det tyst hemma eller i någon liten lokal där man bjuder in de närmaste och där träs förlovningsringarna på. Efter det är det dags för hennafest och sedan bröllop.

Vi skulle ha en stor förlovning, men det blev en liten med ca 80-100 pers istället, då mitt kusinbarn dog då..

På själva förlovningen är det som en vanlig fest, man äter dricker och dansar.

Det är inga konstigheter :)

Lycka till!