07 april 2007

Svar!

"Anonymous said...
Vill bra säga att jag läste igenom första sidan av dina inlägg.
Och wow? Finns det kurdiska familjer som lever ett modernt europeiskt liv med studier och nya moderna tankar som samtidigt är förankrade och har en grund baserd på kurdisk kultur och traditioner.
Jag är stolt."
En kommentar jag fick för några dagar sen i bloggen, jag var bara tvungen att svara på den så att alla ser.

Svaret på din fråga är; JA, det finns kurder som oss, massor!

Även fast vi bor här i Sverige och anpassar oss efter det svenska samhället får vi _aldrig_ glömma våra rötter, våra kurdiska traditioner, utan våra kurdiska seder och bruk är vi ingenting. Jag älskar _allt_ som har med kurder och Kurdistan att göra, men är jätterädd för att vårt kurdiska arv sakta men säkert "glöms bort". Folk i dagens samhälle är för stressade och upptagna med sig själva att de lätt glömmer bort sina nära och kära, den fina sammanhållningen med släkt och vänner.
Jag kommer att göra allt i min makt för att föra över allt jag vet till släktens framtida barn och barnbarn.
Biji Kurd û Kurdistan!
(Blev lite kort, men har bråttom, får skriva lite mer djupgående om detta en annan gång)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är också kurd men jag kan inte säga att jag älskar allt som rör mitt land och mitt folk. Det som irriterar mig mest är den dåliga sammanhållningen oss kurder emellan. Om vi vore ett enat och starkt folk då kanske vi skulle ha 2/4 delar av vårt land "självständigt". Men det var inte direkt det som den anonyma påpekade på din blogg. Visst finns det kurdiska familjer som är moderna och som bl.a. inser vikten av utbildning, både för DOTTER och son. Vad ska vi kalla de andra som lever på medeltiden..
Biji kord o kordostan

Rollx sa...

Oftast brukar det vara dom äldre som är kvar i det gamla. Dom yngre är betydligt flexiblare vad det gäller förändringar. Detta gäller inte enbart Kurder.

Antar att det är den gamla vanliga visan. Inre stridigheter förhindrar att utvecklingen går mot rätt håll. Dvs bildandet av någon form av egen stat.

Kan tänka mig att det är svårt att ena ett folk som är så utspridda så mycket som Kurderna är.

Anonym sa...

Det är inte ofta det blir något skrivet här, men det kan jag förstå med tanke på hur mycket du har att göra. :)

Tror inte min mejladress finns på min blogg, så du får den här istället: vardagsfilosofen@hotmail.com

By the way; min andra blogg, med ungefär samma innehåll, finns på http://blogg.aftonbladet.se/3668. Det är lite mer livat där, med fler besökare och fler kommentarer.

KurdishFlower sa...

Anonym -

Du har rätt angående att vi ej är ett strakt och enat folk, vilket är välidgt synd, men dagens generation, vi i Sverige och andra länder kan ändra detta.

rollx -

Helt rätt :)

Anonym sa...

Hoppas kurdistan blir sönder nukade tillbax till medeltiden, HAHAHAHA!

anna wintour sa...

Vad är det för fördom "FINNS DET MODERNA KURDER"? Det är som om jag skulle åka till Tierp och se en alkohliserad svensk bonde och sedan bli förvånad över att en annan svensk jobbar inom ericsson. Det finns 30 miljoner kurder bara i våra trakter och det lät som om personen anonym talade om 1 person. Ta och skicka Linda Rosing till kurdistan så kan kurderna säga vaaaaa finns det smarta svenskar också?????????????????????