13 november 2006

Otrohet.

Jag var på personalfest i lördags, ganska kul om man gillar att titta på ett gäng fullisar som gör bort sig själva. Jag drack, men med måtta. Vad folk har lätt att vara otrogna, trots att de har en familj där hemma som väntar, detta märkte jag mycket tydligt igår. En man som jag jobbar ihop med(vi kallar honom Kalle), trevlig och rolig, verkar vara lycklig, har både barn och barnbarn som brukar komma och hälsa på jobbet. Igår upptäckte jag en ny sida av honom, en sida som inte tilltalade mig särskilt mycket. Efter lite sprit i systemet började han stöta på allt och alla, jag blev lite äcklad, höll mig undan, skulle nog spytt på honom om han hade börjat stöta på mig. Han raggade på alla som pratade med honom, fråga till och med en om han kunde få sig "ett skjut", detta frågade han en 21åring, han är själv 50.

Efter ett tag fick han lite respons från en f.d arbetskollega(henne kallar vi Anna), även hon är lyckligt gift, men detta hindrade inte henne från att hålla hand och vara allmänt gullig mot Kalle. Jag var tvungen att påminna båda om att de var gifta. Detta var första gången dessa ens pratade med varandra. Kalle sa till Anna att han kände något speciellt bla bla.. Vet ej hur det där slutade.

Detta var personer som jag aldrig skulle tro detta om, personer som alltid har sina familjer i närheten, personer som det alltid lyser om, man liksom ser hur lyckliga de är annars. Men skenet bedrar, allting är inte alltid som man tror, tänk vad lite alkohol kan göra..

Men var går gränsen egentligen? Vad är otrohet? För mig går den nästan vid tankar, lite överdrivet kanske, men finns tanken, kommer den locka förr eller senare. Är man tillräckligt svag, faller man, frestas. Det Kalle och Anna gjorde är en form av otrohet i mina ögon. Har man en familj går man inte ut på krogen och tar andra män/kvinnor i handen, och är allmänt på och flörtig.
Otrohet är nog det värsta man kan göra mot sin partner, när man är otrogen betyder det att ens partner inte är tillräcklig i ens ögon, ens partner tillfredställer inte behoven, varför skulle man annars vara otrogen, känna behovet av att söka sig till någon annan? Ingen har rätt att ta någon annans tillit/självförtoende ifrån henne/honom, bryta ner en människa på det viset , det förstör så mycket för den bedragne personen, han/hon får men för livet i framtida relationer.
Jag skulle aldrig utsätta någon för detta, då jag vet hur det påverkar, skulle inte ens önska min egen fiende den känslan, känslan av svek.

Varför inte bara testa att vara ärlig? Att vara rak på sak, såra för stunden, men bevara den man en gång har älskat från en krossad självbild, varför utsätta någon man bryr sig om för något så hemskt?
En person som saknar ett gott självförtroende kommer aldrig njuta av livet, när allt kommer om kring är det vårt självförtroende som driver oss, som får oss att våga satsa, våga riskera det ena och det andra, våga släppa in en annan tätt in på livet..

8 kommentarer:

KurdishFlower sa...

Roro -

Jag tror många stannar kvar pga för dåligt självförtroende, när en person man älskar sviker en på det här viset, tappar man tron på sig själv helt. Tror att ingen vill ha en ändå, så då kan man lika gärna stanna kvar med svinet som bedrar och misshandlar en psykiskt.

Sen finns det de som har barn tillsammans, man försöker hålla ihop för barnens skull.

Varför folk är otrogna? Ja, det är en bra fråga, om det finns någon otrogen som läser detta, känn dig fri att kommentera..

Rollx sa...

Jag tror att killar har lättare att öppna gylfen (vara otrogna) än tjejerna. Kanske jag har fel ?. Jag har ju mest sett saker och ting från killarnas läger.

Men jag har sett så många exempel på att när en kille får en chans, att kramas med en annan kvinna, så tar han den. Det har inte spelat någon roll om han har fru/flickvän ungar hemma.

Var går gränsen för otrohet ?. Hmmm alla har vi väl någon gräns för detta. Min går nog vid hångel och kyssar. Då packar jag väskan definitivt !. Hmmm om man tänker på någon annan i en relation, så kanske är ett bevis på att förhållandet inte funkar som det ska ?. Kanske går att reparera ?.

roro. Du borde ha sett mycket !. Du jobbar ju somsagt mitt ute på slagfältet så att säga.

Jag har en god vän, låt oss kalla honom Nisse :). Han är kroniskt otrogen hela tiden, han verkligen går fram precis som en skördetröska. Och han kramar precis ALLA som kommer i hans väg. Han har alltid haft en sambo/flickvän hemma.

Jag har frågat honom varför ?. Han har svarat att det är själva jakten och ständigt nya tjejer som driver honom.

Brukar säga till honom. - Nisse du är fan i mig översexuell !. Han svarar - jodå ! och ler.

KurdishFlower sa...

Rollx -

Ja, det går kanske att reparera om man bara har tänkt tanken, men är ändå en form av otrohet. Angående kyssar och hångel, för mig är det samma sak som kyssar om ens partner har flörtat med massa tjejer, hållt i handen, gjort ungefär samma sak som "kalle" gjorde i lördags. Ingen skillnad.

Mm tror du har rätt angående att killar har lättare för att dra ner gylfen, men man ska inte generalisera så grovt, fler tjejer än man tror är otrogna, vi tjejer är bara duktigare på att dölja detta.

Anonym sa...

Såna där "personalfester" ska man akta sig för egentligen. Spårar alltid ur mer eller mindre.

KurdishFlower sa...

Någon på Flashback -

Ja du, det är en julfest snart, vet inte om jag vågar gå då, ska i a f inte dricka, ska kolla på andra medans de skämmer ut sig själva, om jag nu går ;)

Rollx sa...

kurdishflower.

Personal fester kan ju vara rätt underhållande. Även i rent studiesyfte. Småskandaler kan ju vara rätt roande :).

Om man är medveten om att ens partner tänker på någon annan, eller flörtar. Så visst förstår jag att det är sårande. Det är ju upp till var och en att bestämma, om förhållandet är värt att räddas. Finns det kärlek finns det hopp.

Nej tjejer kvinnor är inga änglar. Fast man vill tro det ibland.

roro.

Det är bara jag som larvar mig med att uppfinna nya ord för sex (kramas). Kanske lite småtöntigt ?. Ljudeffekt: klonk. Nu är den slängd i sopkorgen.

Det är intressant att läsa vad du anser. Du har ju mera kunskap om detta. Kan tänkas att man blir lurad att tro att killar är mera lösaktiga, just därför att dom är tvugna oftast att ta första steget. Det blir lite skevt som du säger.

KurdishFlower sa...

Ja jo, kan nog bli lite skoj på julfesten :) Kanske går på den ändå.

Ingen har varit otrogen mot mig än så länge, får hoppas att ingen är det heller, jag vet hur det påverkar ett förhållande, även om det inte var mitt förhållande.

Vi flickor är lurigare än ni tror, vi har en liten djävul på ena axeln som viskar i örat ibland.. ;)

Anonym sa...

Hej

Män har lättare att vara otrogna
verkar de som

då min exman hade en 23 åring under vårt liv som gifta 3,5 år så upptäckte jag hans otrohet då jag fick barn och han forsatte och sen skildes vi.

Avskyr män som är otrogna och tjejer likaså som är med män som har partner eller är gifta oavsett man gör inte så.