16 september 2012

Dagens citat och mat!

"De enda människor som hävdar att pengar inte är viktiga är de som har så mycket att de är befriade från den obehagliga bördan att behöva tänka på dem."

källa: Joyce Carol Oates


Jag är inte materiell av mig men en sak som jag lärt mig är att pengar faktiskt är viktigt, när ekonomin knakar, då brakar allt annat ihop också.
Därför ska man planera sin ekonomi, vara lite ekonomisk och tänka på att det finns en morgondag. 

Men en sak som jag aldrig snålar på, det är mat! 
Ät det du vill och känner för när du känner för det, som man säger på turkiska:

"Can bogazdan gelir"

Betyder ungefär att liv kommer via maten vi får i oss, skulle jag översätta det rak av, så är det: livet kommer via halsen.

Jag har alltid prioriterat mat, det är ju som ordspråket här ovan, vi behöver äta bra föda för att kunna få ett långt och bra liv som möjligt, utan bra mat blir man energilös. Äter man fel sorts mat blir man en levande zombie, med all skräpmat som finns där ute.

En sak som jag funderar mycket på är och lite orolig för är att det mesta vi äter och som finns i butikerna är fylld med kemiska grejer, massa E-nummer, som man inte vet vad det är. Alla dessa E-nummer måste ju ha någon sorts biverkning? Kanske är det pga alla dessa E-nummer som folk får olika sorts cancer och massa andra sjukdomar som blivit mer och mer vanligt.
Det finns ju ekologisk mat, men kan man ens lita på att den är det i det här samhället?!


Jag tänker på min lilla flicka, jag oroar mig så mycket för henne, mitt lilla hjärta, jag vill att hon får i sig det bästa. Känns fruktansvärt jobbigt nu när hon är på dagis så många timmar om dagen, då hon äter mycket dåligt där.
Hon lever på välling, jag undrar om det är så hälsosamt i längden?
Hennes dagislärare säger att jag ska sluta stressa upp mig angående Laras matvanor, att det löser sig med tiden. Jag hoppas verkligen det.

Min lilla docka!

 


Inga kommentarer: