15 juni 2008

Min förebild!


Fick frågan om jag hade en förebild och vem det var i så fall.
Klart jag har en förebild, en motivationskälla!
Min älskade syssling och abla(storasyster) Olcay Karakas, det är min förebild.
Hon är den som ständigt motiverar mig till att kämpa och stå på mig, det är tack vare henne som jag inte gav upp.

Jag tänke precis som de flesta kurder jag känner:

"Vadå Universitetet? Jag är över 20, det är försent, jag borde inte ha tagit en 5år lång paus efter gymnasiet, jag borde ha studerat direkt efter gymnasiet" Osv.

Det är så vi tänker, det är så våra föräldrar tänker oftast, de tror att livet och studietiden är förbi så fort man inte tar tag i studierna direkt efter gymnasiet, de har fått för sig att det är slutet. Även jag började tro det, fick ångest, gick runt och mådde fruktansvärt dåligt, då jag visste att jag kunde och skulle klara vad som helst, men att jag missat min chans.

Jag hade tur jag hade min Olcay abla, hon berättade för mig att vi invandrare ger oss själva huvudvärk i onödan, att svenskar reser och har roligt efter gymnasiet, att medelåldern på de som börjar studera på Univesitetet var 27-28år.
Hon fick mig att öppna ögonen, hon är och kommer alltid att vara min förebild, min motivation!
Hon sa alltid:

"Om jag kan, så kan du, jag började också studera sent"

Hon gick runt arbetslös ett bra tag, men hon kämpade, gav inte upp och nu går det bara uppåt för henne, hennes karriär ser lysande ut, hon är den duktigaste på hela sin arbetsplats!
Jag vet att hon kommer att gå hur långt som helst, precis som mig!
Allt handlar om vilja!
Vi har viljan!!

Hon har hjälpt många och kommer att fortsätta hjälpa alla hon kan, alla borde ha en "syster" som henne, hon är verkligen som en storasyster för mig.

Jag ÄLSKAR dig abla!
Du har gjort mer än du anar för min skull, du är och kommer _alltid_ att vara mina motivationskälla!
Har tyvärr ingen bättre bild på henne i min dator just nu.
Jag och min Abla tillsammans:

5 kommentarer:

Anonym sa...

Eller hur? Det är aldrig för sent att börja plugga! Ses vi på torsdag måntro?

puss

anna wintour sa...

vad ska man annars göra av sitt liv om man inte ska studera? Även om man studerar när man är 40 så är man färdig vid 44 så vad gör det?

vad vill man vara 44 år gammal och läkare eller 44 år gammal och icke läkare.

förstår du hur enkelt det är att välja

studera på tjejen hade jag läshuvud skulle jag studera men jag har svåra läs och skrivsvårigheter så jag står över orkar verkligen inte studera mer

KurdishFlower sa...

Anna -

Det har du rätt i :)
Det bästa man kan göra av sitt liv är att studera, sen kan man göra allt det man vill, resa osv.
Oavsett vad så kommer man alltid att ha sin utbildning att luta sig mot.

Unni -

Förhoppningsvis så träffas vi imorgon.

:)

Anonym sa...

Hej Blomman

Allt du har åstadkommit och klarat av är tack vare DIG själv .

Energisk, kaxig och supersmart tjej!!

Viktigas av allt , rakryggad och ärlig !!

Noterade bara en sak blomman, alla kanske inte kan eller vill plugga men det viktigaste är att man gör det man SJÄLV vill och INGET är omöjligt.

Kram på dig

KurdishFlower sa...

Olcay abla,

Tack för dina fina ord, antar att det ligger i släkten.. Jag menar, alla dessa egenskaper du räknade upp här bär ju även du på, jag måste brås på dig!

Massor med kärlek till dig <3