13 juni 2008

En sommar på Uppsala Tingsrätt!

Måste bara dela med mig av en underbar nyhet!
Jag ska spendera halva sommaren i Uppsala på Tingsrätten, känns så kul, jag längtar verkligen!
Jag chansade och tog kontakt med lagmannen under rättegången, frågade om det fanns en chans för mig att få praktisera där under juli-augusti.
Sen dess har jag både ringt och mailat, och nu fick jag äntligen svar om att jag var välkommen dit i juli.
Alla ni som sitter där hemma och vill, men inte vågar:
- CHANSA!
Ta alla tillfällen i akt och chansa, får ni ett nej, ge inte upp, ring och maila!
Jag är glad att jag ringde och mailade och berättade att jag fortfarande andas och är intresserad, så att jag inte blev bortglömd.
Nu har jag fått ny motivation och mår lite bättre än vad jag gjorde igår och har gjort på länge.
Trevlig helg!

8 kommentarer:

Anonym sa...

BARA nyfiken , har du någon som förebild, vem vill du bli som eller strävar efter. Har du någon som brukar få råd av.

KurdishFlower sa...

Min förebild är min syssling Olcay, hon har en magister examen i civilekonomi.
Hon är den som har motiverat mig mest. Jag var i en svacka ett tag, kände att allt var försent för att jag inte hade studerat direkt efter gymnasiet, att livet var slut.. Hon var den som fick mig att vilja igen. Hon är duktig och kommer att komma hur långt som helst i sin karriär.

Även hon tog tag i sina studier "sent" i sitt liv, egentligen är det bara vi invandrare som tror att livet är slut efter gymnasiet om man inte studerar direkt, vi ger oss själva vitt hår i förväg.

:)

Anonym sa...

Hej

Vad är det du studerar och hur länge har du studerat på universitet? Hur gammal är du?

Hälsningar Mina

Anonym sa...

Hej!

Lite nyfiken, vad är det du studerar? Och hur långt har du kommit i dina studier, dvs hur länge har du studerat på universitetet?

Mvh

Anonym sa...

Hej

Är det sant ?
Jag känner en tjej som heter Olcay , är det Karakas hon heter i efternamn?

Det är tack vare den tjejen jag inte är "bortgift" eller rättare sagt hjärntvättad. Mina föräldrar menade , vad ska du plugga för , det finns gott svartskallar som är högutbildade med erfarenhet i sverige, de har inte fått jobb, varför tror du ,att du skulle vara annorlunda ??

Ett tag tänkte jag på att de har kanske rätt ?? det finns gott om släktingar som inte fått jobb, lilla jag då ??

Gifta sig , skaffa barn ville jag men ??

Men mina drömmar då ??
Att vara egen, självständig ??

Efter att jag träffat henne öppnades mina ögon.

Hon pratade med mina föräldrar , mina släktingar, hon hälsade på oss ofta för fika. Jag såg i mina föräldrars ögon vad stolta de var över henne , de kanske hade fel.

Jag ville verkligen plugga, gifta kan jag alltid göra sen ..

Hon fixade sommarjobb till mig på förenginssparbanken i sundsvall, tack vare det kunde jag lättare ta mig igenom studierna. När jag var klar hade jag både utbildning och arbetserfarenhet.

Nu har jag både jobb i bank, ubildning, erfarenhet och skall gifta mig snart. Är förlovad med en kille jag träffade på banken.

Min familj pratar fortfarande om henne, även jag. Jag fick aldrig chansen att tacka henne.

Sist jag såg henne skulle hon flytta till USA.

Hälsa henne från mig, om det är hon.

KurdishFlower sa...

Anonym & Mina -

Jag har studerat rättsvetenskap senaste året, mitt mål är att läsa på juristlinjen, kom tyvärr inte in förra året, men jag kämpar på, ger inte upp. Under tiden läser jag allt som har med juridik att göra, får allt tillgodo räknat sen när jag väl är inne på programmet.

Det är mitt första år på universitetet.

Jag är 24, 83:a

Meral -

Ja, Olcay Karakas det är min abla, min förebild. Hon är BÄÄÄÄST!

Hon har hjälpt många och förtjänar allt det bästa här i livet.
Jag ska hälsa henne så mycket, vet du vad det roliga är, hon berättade om en tjej hon hjälpt i Sundsvall idag när vi pratade, en tjej från Mardin.

Tror inte att det var dig hon syftade på då hon skulle träffa den tjejen imorgon. :)
Det hon berättade var ungefär det du skrivit här, hon hade hjälpt den tjejen på samma sätt som med dig via föräldrarna.

Hon åkte till USA, men kom tillbaka och jobbar nu på bank i Sthlm.

Anonym sa...

Hej


Det är roligt att höra att hon hjälper fler "såna som jag" .
Jag träffa henne i sundsvall och kommer från Konya.

Jag visste inte att hon är stockholm.

Jag bor också i stockholm idag , hälsa hennes att det är meral från konya, cems syster.

Hon kan ringa mig , kanske vi kan ta en fika på stureplan.

KurdishFlower sa...

Hej igen Meral :)

Skicka ditt nr till kurdishflower@live.se så ska jag ge det till Olcay abla, så får hon ringa dig.

Ja, det är tur vi har henne.
Hon är GULD!