22 februari 2007

Mirakel bebisen.

Amelia, mirakel bebisen.
Läste just på aftonbladet.se om mirakel bebisen Amelia som föddes i 21:a veckan. Helt otroligt att den här lilla flickan överlevde och är lika frisk och kry som en fullvuxen bebis nu. Hon är den första bebisen som överlevt en så tidigt födsel. Normalt sätt föds bebisar mellan den 38de och den 41:a veckan. I Sverige får man göra abort fram till vecka 22, helt sjukt om ni frågar mig. Vad är skillanden på tjejen som dödade sin nyfödda bebis och en mamma som gör abort i den 22:a veckan? I mina ögon är det ingen skillnad alls, det är mord i båda fallen. Efter 18 veckor kan en bebis både blinka och le, och man behöver då särskilda skäl och tillstånd från Socialstyrelsen för att få göra abort. Vad kan man ha för rimlingt skäl att vänta till den 22:a veckan med att gör abort?
Någon borde göra något åt den här lagen och rädda fler bebisar, en oskyldig bebis förtjänar inte att dö på det viset, en person som vet hur man gör barn, borde även veta hur man tar ansvaret för sina handlingar. Att ett land som Sverige tillåter detta, är för mig helt obegripligt.

3 kommentarer:

Rollx sa...

Jag är för fri abort. Men visst väcks tanken, att det är alldeles för generöst med 22 veckor. När man ser hur pass utvecklat barnet är i 21 veckan.

Då är ju Frågan. Vad är en rimlig tid för abort ?.

KurdishFlower sa...

Ja du, om jag fick bestämma borde man bara göra abort om man blivit våldtagen eller liknande, om ett par är vuxna och har sex utan att skydda sig borde de vara medvetna om riskerna. Men ska man sätta en gräns, så är det lite svårt, kanske de första 10veckorna, det känns nästan för mycket, svår fråga. Men som sagt, är emot abort om det inte är absolut nödvändigt att göra abort.

Anonym sa...

JAG HATAR FOLK SOM GÖR ABORT :@!
det är som att mörda någon ;s!