14 september 2013

Korsbränning i Ljusne, utanför Söderhamn

Natten till idag, 14 september 2013, brändes det ett kors i Ljusne, utanför Söderhamn. Detta skedde i ett flyktingtätt område. 

Händer detta verkligen?! 
Hur kan detta hända i ett land där alla får samma utbildning, där alla måste gå i skolan i minst 9 år. En skola där vi har historia som ett ämne, ett ämne där vi blir upplysta om hur fel Hitlers agerande var, hur fel Ku Klux Klans agerande var och är fortfarande. En skola där vi får lära oss om allas lika värde oavsett etnicitet och bakgrund. 

I andra länder där detta sker kan man ändå skylla på att det inte vet bättre, att de agerar utifrån okunskap, i de länder som flyktingarna kommer ifrån. Från fattiga och utsatta områden.

Men de som brände korset inatt i ett område med rädda flyktingar, som redan kommer från drabbade områden och drömmer mardrömmar varje dag, ett område med massa barnfamiljer som kommit hit för att få känna den trygghet de inte får känna i sina egna länder, här i vårt land. 

Ja, vårt land! Jag anser att Sverige är mitt land, jag har inget annat land, det är här jag är uppväxt. 

Det är på svenska jag kommunicerar i min hjärna, även om jag behåller min kultur och mitt modersmål och anser det är jätteviktigt att föra den vidare till min dotter, men på ett integrerat sätt, där min dotter får det fina från båda kulturerna. Värmen och sammanhållningen från det kurdiska och kunskapen och möjligheterna från det svenska samhället. 

Vem vill lämna sitt land och sitt hem frivilligt?! Vem? Vill vi inte alla passa in i ett samhälle och kunna vara oss själva, känna oss hemma?! 

Vem ger er rätten att utsätta dessa stackars människor för detta?! 

Varför är vi människor så rädda för varandra?! Var kommer denna rädsla från ? Inte från okunskap iaf, inte här, inte i Sverige. Här vet vi bättre! 

Ord kan inte beskriva det jag känner just nu! Må dessa svin åka fast!

Jag är glad att jag inte bor kvar i Söderhamn, men jag fasar för att detta kommer sprida sig, vad mer kan man förvänta sig av ett folk som röstat in SD i riksdagen?! 





Inga kommentarer: