03 april 2014

Varning för bedrägeri på Facebook!

Igår fick jag en vänförfrågan av min kusins man, jag tog självklart emot den. Jag hade honom som vän tidigare men tänkte att det måste varit någon bugg när Facebook uppdatera, många vänner försvinner när sidan uppdateras till en ny version. Hur som helst så skrev personen ifråga direkt efter att jag godkänt förfrågningen. 

Efter två meningsutbyten ville han ha mitt telefonnummer. Jag sa att jag hade bråttom och ej tid att prata i tel, men lämnade ut numret.

Jag fick ett sms direkt från nummer: 72-484 

Det stod : "Du har beställt Facebook RoW. Pris 120,00 kr. For att bekrafta bestallningen ange PIN-kod xxxx PayPal kundtjanst 010-1992-694"

Personen ville ha pinkoden, då blev jag misstänksam och kollade upp att jag hade två profiler med samma person. Jag ifrågasatte och vägrade ge ut koden. Personen sa att han behövde hjälp att låsa upp sin telefon. När han fattade att jag inte skulle gå på det blev jag blockad direkt innan jag hann anmäla personen till Facebook.

Hur som helst så har många råkat ut för detta, och faktiskt angett koden. Bedragarna försöker skicka så många koder som möjligt, en väns make hann ge ut två koder innan han fattade misstanke. I det fallet hade bedragaren kapat hans farbrors id och sagt att han var i akut behov av pengar.

Det ovanliga med allt detta är att personer som är turkisktalande har råkat ut för det och personen skriver turkiska men det är inte Google translate, utan personen kan prata turkiska.

Varna alla ni känner och ge absolut inte ut några koder via era telefonen till någon! 

Jag bifogar bilden från smset jag fick och bilden på smset min väns make fick så att ni ser.

Inga kommentarer: