16 juli 2009

En liten tankeställare..

Att titta på minst en film om dagen har blivit som en liten sommartradition för mig nu på senaste, idag blev det filmen "17 again". Vid första anblicken av namnet på filmen tänkte jag att den inte var något för mig, "ännu en meningslös "High school film".
Den var underhållande, men hade ett litet budskap ändå. Den fick mig att tänka på hur självupptagna vi människor kan vara ibland och hur vi hela tiden tenderar att skylla våra misslyckanden i livet på andra.
Vi glömmer bort att ta vara på den tiden vi har med varandra här och nu och gräver oss djupt ner i det förflutna, och där stannar vi. Vi låter tiden stanna upp och vi ältar och ältar, ältar på det som varit. Självklart är inte våra misslyckanden våra egna, utan det är andra människor som stått i vägen och förstört, vi har ju inget eget ansvar, nej nej, eller?! Detta är vad vi övertalar oss själva till att tro i alla fall.
Medans många av oss sitter där och försöker tänka ut vem och vad vi ska skylla på går vi miste om allt det fina livet har att erbjuda, allt det fina vi inte värdesätter förens vi står där ensamma och övergivna, ensamma med ett trasigt förflutet, en liten bagatell som egentligen inte vara värd så mycket att hänga upp sig på, slöseri på tid som aldrig någonsin kommer att komma tillbaka.
Jag känner många människor som slösar på sitt liv på det här viset, jag har själv tänkt så i perioder och det jag vill komma fram till med min text idag är:

-Älta inte på det ni misslyckats med, lär er istället av era misstag och försök lyckas igen, träning ger färdighet och den som kommer sist in i påsen, kommer alltid först ut. Ha tålamod och våga kämpa för det ni tror på.

7 kommentarer:

salar sa...

Riktigt grymt skrivet, men ibland inser man inte misstagen man gör förens någon påminner dig eller att du märker det i efterhand.

Anonym sa...

du vet väl att de flesta kurdiska män blir skitnödiga när de ser ditt ansikte. du är så rutten för att vara 29-32 år gammal du ser ut som 37 om jag ska vara ärlig.

Hur håller du dig så ung?

Anonym sa...

Varöfr ser du ut som en bajskorv bredvid bulent?
smöra så gott du kan för honom. det är en kille som ska smöra inte en tjej
du är helt sjuk som måste vara den part som ska smöra
du ser ut som hans storasyster och det är inte kul för din del

Anonym sa...

Ja, det gäller att ta vara på livet, man vet aldrig vad som händer nästa dag - det här skrev jag idag:

Idag dog inte min man -
det var nån annans man,
som föll ner från himlen.
Min fortsatte att sväva fritt bland molnen
tills han hörde anropet på radion från helikoptern
och såg ambulanserna på marken.
- Låt det inte vara någon av de unga, som just har börjat stiga upp på himlen,
låt dem få lite tid att sväva fritt bland molnen! for det i hans tankar när han sakta
cirklade mot marken.

Idag dog inte min man, det var nån annans.

I telefon vår dotter: hur mår pappa?
- Bra, han flyger högt bland molnen.
- Men vet du inte, nån flyger inte mer!? Nån ligger där och flygs bort av andra.
- Nej, inte pappa, han flyger, han svävar tills han landar…

Får inte svar när jag försöker ringa.
- Men ta hans mobil då, han har ju den i fickan!
Hur blir det nu, hur kommer jag till honom?
Jag måste byta kläder, här sitter jag knappt påklädd.
En vacker dag med klarblå himmel,
som gjord för plan, som seglar fritt och högt.

Idag dog inte min man, er far, er morfar –
det var nån annans.

Anonym sa...

Vad tråkigt med människor som känner sig så misslyckade att de måste angripa andra som visar sin lycka! Kurdishflower är vacker och duktig, hon sitter inte och väntar på att livet ska serveras henne, hon skapar sitt liv själv.
ELL

Evve sa...

Var kommer Bulent ifrån, är han också kurd? Undrar bara :P

Grattis till relationen vilket fall! :)

KurdishFlower sa...

Evve,

Ja, han är också kurd, vi är från samma område.

Tack så mycket.